מלאכים - עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ונאמר אמן
נכתב על ידי אביהו ח, 2/9/2025
*"היום בתניא"*
ח' אלול
תניא "אגרת הקדש"
פרק י"ב
שנה פשוטה
?
*פסוק הפתיחה באגרת י"ב:*
כפתיח לאגרת, מציג רבנו את הפסוק "והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם" - שלבאורו מוקדשת אגרת זו.
נתינת הצדקה מופיעה בפסוק זה בשני תאורים, "מעשה הצדקה" ו"עבודת הצדקה". ובמקביל, לפנינו גם שני תאורים לשכר, "שלום" ו"השקט ובטח".
לדעת רבנו, פרטים אלו מבטאים בחינות שונות בעבודת הצדקה ובשכרה.
רבנו אף מבהיר, שהשלום הנפעל עם הצדקה בפסוק הנ"ל, קשור עם השלום הנאמר בפסוק "עושה שלום במרומיו" - כך שהכרת המשמעות הפנימית של מהות השלום הנעשית "במרומיו", תסיע לנו בהבנת המשמעות של "והיה מעשה הצדקה שלום".
...
*עשית שלום במרומים:*
נקדים, שהמלאכים כמיכאל וגבריאל, הם נבראים עליונים שמוטלת עליהם השליחות להמשיך את השפע מלמעלה לעולם הזה הגשמי.
ויצוין, שכדוגמת בעלי החיים שבכל אחד נטועה מידה אחת בלבד (כנשר רחמן והעורב האכזר). כך גם אצל המלאכים, לכל מלאך טבע אחד בלבד (ולא כאדם שהוא בעל מידות מגוונות).
מיכאל הוא "שר של מים" ("חסד"). ואילו גבריאל הוא "שר של אש" ("גבורה"). וכמים היורדים ממקום גבוה לנמוך, כך גם כל שאיפתו של "מיכאל שר של חסד" היא, רק להוריד את השפע מלמעלה למטה ללא כל הגבלה. ולעומתו, המלאך גבריאל, בהיותו "שר של אש", הנה כטבע האש העולה כלפי מעלה, הוא שואף שההשפעה תישאר למעלה, או שלכל הפחות תינתן למטה "בצמצום עצום".
כפי שמתברר מידותיהם ותכונותיהן של המלאכים מיכאל וגבריאל "הן מדות נגדיות והפכיות זו מזו" - וכדוגמת מלך בשר ודם, שכדי שממשלתו תתפקד כראוי, הוא משתדל שכל שריו יעבדו בהרמוניה. הנה כך גם הקב"ה "עושה שלום במרומיו", בין שריו, בין המלאך מיכאל למלאך גבריאל.
...
*עשית השלום בין המלאכים:*
השלום בין מיכאל וגבריאל בעלי המידות המנוגדות, אינו נעשה מעצמו, אלא על ידי פעולה מיוחדת של הקב"ה, בגלותו להם אור עליון - אור מיוחד, מבחינת ה"אור אין סוף" שלמעלה מעלה מבחינת חב"ד דאצילות (המהוים מקור למידות שמהם נמשכת החיות המקורית של שרי המים והאש, מיכאל וגבריאל).
"ואזי" - עקב גילוי זה, תחילה "המידות הנגדיות של מיכאל וגבריאל, נכללות במקורן ושרשם והיו לאחדים ממש ובטלים באורו יתברך".
ובהמשך, הם מגיעים למצב שבו הם מתמזגים - ובהגיע האור העליון עליהם דרך מידת הרחמים "הנקראת בשם תפארת", הנה "מתמתקים הגבורות בחסדים", ותפקודם של המלאכים מעתה (לאחר עשית השלום ביניהם) הוא כמובן לגמרי אחרת.
*"היום בתניא"*
ט' אלול
תניא "אגרת הקדש"
המשך פרק י"ב (עמוד 234)
שנה פשוטה
?
*בעקבות הצדקה:*
גילוי האור הנעלה (הנ"ל) העושה שלום במרומיו בין המלאכים אינו תמידי, והוא מופיע לאחר הצדקה שהיהודי עושה - בהשפיעו חיים חן וחסד למי שאין לו משלו כלום, בהחיותו רוח שפלים.
...
*וכן בלימוד התורה לשמה:*
שלום נעלה זה "במרומיו", נפעל גם על ידי העוסק בתורה לשמה, שעליו אמרו רז"ל שהוא "משים שלום (לא שם, אלא משים מלשון הפעיל) בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה.
השלום ב"פמליא של מעלה"- הוא בין המלאכים והמידות (שדובר עליהם לעיל), שמקומם בהיכלות העליונים שבעולם הבריאה (היכלות שדרכם נמשך השפעת ה"אור אין סוף" אל המקבלים למטה).
והשלום בפמליא של מטה - כולל את השלום בין המלאכים והמדות הנמצאים בהיכלות התחתונים (שבעולמות יצירה ועשיה). וכן את השלום הנפעל בכללות העולם הזה השפל - וכפי שיתגלה לעתיד לבוא, עם בירור הטוב מהרע.
...
*הגילוי כיום בנפש היהודי:*
ההארה הרבה וההשפעה העצומה מ"אור אין סוף", הנמשכת על ידי התורה לשמה והצדקה ופועלת את השלום בפמליא של מעלה ושל מטה (שלום הכולל את בירור הטוב מהרע שיתגלה לעתיד בכללות הקליפות שבעולם הזה השפל). מביאה גם לבירור נעלה של הנפש הבהמית ועשית שלום בינה ובין הנפש האלוקית - וכפי שהדבר מתבטא בשעת התפילה, "או שאר עתים מזומנים להתבודד עם קונו" שבהם האדם מעמיק את התבוננותו בגדולת הבורא ומוליד "אהבה ויראה שכליים" (שלהם יש השפעה גם על בירור מידותיה של הנפש הבהמית).
...
*כדוגמת המצרף והכור:*
במשלי נאמר "מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו" - פסוק המביע, שכדוגמת המצרף והכור, שהם כלים שבהם הצורפים מזקקים את הכסף והזהב מהפסולת המעורבת בהם. הנה, כך גם בירור הטוב מהרע שבנפש הבהמית, נעשה "לפי הילולו את ה' בעומק הדעת להוליד את האהבה והיראה" (השכליים).
והנה, היות ש"לפי שכלו יהולל איש". ברור איפוא, שכאשר בהתבוננותו השכלית בגדולת ה' משולבת "ההארה הרבה וההשפעה העצומה מאור אין סוף" (הנמשכים אליו כאמור על ידי התורה לשמה והצדקה), יהיו האהבה והיראה שאותן הוא מוליד ומשיג ברמה לגמרי אחרת - ובהתאם, גם הבירור הנעשה על ידן בנפש הבהמית, יהיה נעלה יותר.
אם ברצונך לקיים מצוות לימוד תורה - מושגים בסיסים ביהדות כנס/י לקישור
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535981
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)