chiddush logo

הכח שבבחירה , מה זה עונש כרת , האם יש היום מיתה בידי שמים , מה זה קליפת נוגה ?

נכתב על ידי אביהו ח, 17/7/2025

 






*"היום בתניא"*
 י"ח תמוז
תניא "אגרת התשובה"
 פרק ו'
שנה פשוטה

?

*העונשים החמורים:*

בזמן המקדש, מי שנכשל בעבירה שחייבים עליה "כרת",  הוא לא עבר את גיל החמישים. וב"מיתה בידי שמים", לא עבר את גיל השישים. ואילו כיום, עוברי עבירה רבים  מאריכים את ימיהם ושנותיהם בנעימים? איך ניתן איפוא להבין את השינוי הזה?

*בזמן המקדש:*

בזמן בית המקדש הראשון, שרתה השכינה במקדש במלוא תוקפה, ובמקביל, בנשמות ישראל התגלתה פנימיות האלוקות.

גם את החיות לגופו (ולכל עניניו הגשמיים), היה מקבל היהודי "רק על ידי הנפש האלוקית לבדה" - חיות שהיא "מבחינת פנימיות השפע, שמשפיע איו סוף ברוך הוא מבחינת שם הוי'".

וזו הסיבה, שהנכשל (בעבר) בעבירות החמורות הפוגעות ב"יעקב חבל נחלתו", שבחותכו את החבל הממשיך את החיות לנשמה המלובשת בגוף, פגע בעצם לא רק בנפשו אלא גם בחיי גופו.

...
*לאחר החורבן:*

עם חורבן בית המקדש, גרמו ישראל במעשיהם את "סוד גלות השכינה" - שהשכינה (בחינת ה' תתאה) שעד כה היתה מתלבשת רק בספירות הקדושות. הנה, מעתה ירדה להתלבש גם בעשר הספירות שבבחינת נוגה (המשפיעות את החיות לכל בעלי החיים והצמחים, על יד המזלות וכל צבא השמים).

בעקבות מעשיהם של "כלל ישראל" שהביאו את החורבן ואת "סוד גלות השינה", ירדו ישראל ממדרגתם - ירידה שבעקבותיה יכול כל חוטא לקבל את החיות לגופו לאו דווקא ממקורות הקדושה. אלא מאותם המקורות שמהם יונקים את חיותם שאר בעלי החיים, וכנאמר "נמשל כבהמות נדמו".

...
*הבחירה בזמן הבית וכיום:*

עד החורבן היתה ליהודי בחירה רק על התנהגותו המעשית (לטוב או לרע). אבל לא על מקור חיותו (שניתנה ל"כלל ישראל" משפע הפנימיות שלמעלה).

אבל היום, לאחר החורבן, "האדם הוא (גם) בעל בחירה, אם לקבל השפעתו מהיכלות הסטרא אחרא או מהיכלות הקדושה" - כך שענישת ה"כרת" היום,  היא בעיקר נפשית ולא גופנית.


*"היום בתניא"*
י"ט תמוז
תניא "אגרת התשובה"
המשך פרק ו' (עמ' צו) 
שנה פשוטה

?


*ראש מושך ראש:*

כדוגמת חבל ש"ראשו אחד למעלה וראשו השני למטה", שבשעה שמושכים את "ראשו השני" (התחתון"), נמשך גם "ראשו הראשון" (העליון), כך גם בחבל הנשמה: "על ידי מעשיו הרעים ומחשבותיו", ממשיך החוטא להיכלות הסטרא אחרא, לא רק את הנשמה שלמטה המלובשת בגוף. אלא גם את ההשפעה שמבחינת ה' תתאה, שורש ומקור הנשמה.

*גלות השכינה:*

לתשומת לבנו, באופן כללי, מדברים אנו כאן על שני מצבים שונים של "גלות השכינה".

*א.* "סוד גלות השכינה" - שנעשה עם חורבן בית המקדש הראשון.

*ב.* "בחינת גלות השכינה" - שנעשית על ידי כל חוטא באופן  עצמאי.

ב"סוד גלות השכינה", נמשכת השפעת ה' תתאה לעשר הספירות שבנוגה. ואילו ב"בחינת גלות השכינה", נמשכת השפעת ה' תתאה למטה יותר, לתוך היכלות הסטרא אחרא.

בעוד ש"סוד גלות השכינה", נעשה בזמנו בעיקר על ידי עוון ביטול תורה. הנה, ב"בחינת גלות השכינה" שנעשית על ידי חטאו של כל אחד ואחד, אין הבדל בין עבירה לעבירה (אין הבדל בין עשה ללא תעשה, ובין עבירה קלה לחמורה).

*"תשובה נכונה":*

נקדים, שאין רבנו מדבר כאן על תשובה שבאה לתקן את "סוד גלות השכינה" הנפעל על ידי כלל ישראל. אלא על תשובה שבאה לתקן את "בחינת גלות השכינה" שכל אחד פועל בהתנהגותו השלילית.

בנוסף ל"מצות התשובה" מהתורה ושלמותה, הבאה לידי ביטוי בוידוי ובבקשת המחילה. הנה, כדי שהתשובה שלו תהיה "באמת ובלב שלם", צריך החוטא לאחר עניני התשובה הנ"ל, לעסוק ב"תשובה נכונה" שבה הוא יחזיר את השפעת השכינה למקומה.

וכמו שאמר הזהר שהתשובה היא "תשוב ה'" - העבודה שבה הוא מחזיר את בחינת ה' תתאה מגלותה (הגלות שהוא גרם).

על אופנה של תשובה זו, נלמד אי"ה בפרקים הבאים.
...


...
...
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*

 ?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

 Join the English version   ??        
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o

??  להצטרפות במייל [email protected]

 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


מושגים בסיסים ביהדות , מושגי בסיס : מה היה בזמן בית המקדש מבחינה רוחנית , מה זה עונש כרת ? , מה הכח של הבחירה , למה אדם הוא בחירי ?

https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535914



בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע