chiddush logo

כנפי יונה- פרשת בלק

2/7/2025

 חוקת.


לאחדות עם ישראל והצלחת חיילנו אמן.

בהמשך הפרשה נעמוד על מיתת מרים, ונשאל מדוע התורה לא הרחיבה על סיפור מיתתה כמו שסופר על משה ואהרון ?

וכן, האם מפני כבודה של מרים הסלע לא נתן מימיו ? ועוד

הפרשה

זֹ֚את חֻקַּ֣ת הַתּוֹרָ֔ה אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהֹוָ֖ה לֵאמֹ֑ר דַּבֵּ֣ר ׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֣וּ אֵלֶ֩יךָ֩ פָרָ֨ה אֲדֻמָּ֜ה תְּמִימָ֗ה אֲשֶׁ֤ר אֵֽין־בָּהּ֙ מ֔וּם אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָלָ֥ה עָלֶ֖יהָ עֹֽל׃

ובכן, פרה אדומה באה לכפר על חטא העגל, כמו שכתב רש"י: תבוא האם ותקנח צואת בנה.

סוד פרה אדומה גילה הקדוש ברוך הוא את טעמיה למשה רבנו בלבד,

כמו שנאמר: "ויקחו אליך פרה אדומה" אליך דווקא ולא לאחרים.

כמו "ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד".

אמר שלמה המלך החכם באדם על סוד פרה אדומה, שלא עלתה בידו סודה,

באומרו: "כל זה נסיתי בחכמה, אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" (קהלת ז', כג).

ומשום כך אמרה התורה, היא חוקה שחקקתי חוק שלא פורש טעמו לאף אדם זולת משה רבנו.

מיתת מרים  והשלכותיה 
בפרק כ'

א) וישב העם בקדש ותמת שם מרים ותקבר שם

ב) ולא היה מים לעדה ויקהלו על משה ועל אהרון.

ובכן, יש לנו לשאול כמה שאלות:

מדוע התורה לא הרחיבה בסיפור מיתת מרים כמו שהרחיבה במיתת אהרון ומשה ?

הילקוט שמעוני מוסיף ומקשה: מדוע לא כתוב "ויבכו העם את מרים" ? עד כאן הילקוט שמעוני.

וכי מה עשתה להם ? ההיפך  שתו העם מבארה של מרים ארבעים שנה ונהנו העם בזכות מרים.

אלא שיש לנו לדרוש את הסמיכות של הפסוקים:

"וישב העם בקדש ותמת שם מרים ותקבר שם" וסמיך ליה (סמוך לכך כתוב):

"ולא היה מים לעדה ויקהלו על משה ועל אהרון."

ובכן, דרשו רבותינו כי משום שלא הספידו את מרים כראוי לכבודה נסתלקה בארה של מרים, ועל כך נענשו.

ומאחר שכך, יש לשאול: מהיכן לנו שבארה של מרים על שמה ובזכותה שתו מים ארבעים שנה במדבר ? 

תקציר

כאשר פרעה גזר "כל הילוד היאורה תשליכוהו" עמד עמרם אביו של משה וגירש את יוכבד אשתו, באומרו: מה הטעם להוליד בנים שימותו ?

ואז באה מרים לאביה ואמרה לו אבא, אתה גרוע יותר מפרעה שהוא גזר על הבנים, ואתה גזרת על הבנים והבנות.

עמד עמרם והחזיר את אשתו ובזכות התוכחה של מרים נולד משה. אפשר לומר שבזכותה נולד מושיען של ישראל.

ביאור, עמדה מרים לראות מה יֵעשה לאחיה הקטן בתיבה, עמדה והתפללה עליו. 

וכאשר בת פרעה משתה אותו מן היאור רצה אליה מרים ואמרה לה אביא לך מינקת עברייה, והביאה את אמו.

ומשום דאגתה של מרים לאחיה משה ביאור, נקראו המים על שמה: "בארה של מרים".

ולמרות זאת, לא בכו אותה העם ?? ולא מוזכר מדוע ?? ואולי יש כאן גם כפיות טובה, ומשום כך נענשו גם משה ואהרן

לפיכך, הסמיכות של שני הפסוקים מספרים לנו איך הקדוש ברוך הוא מערער על כבודה של מרים:

לא היה לעם מים לשתות, ותיכף נסתלקה באר מרים ביום מותה ולכך כתיב: "ולא היה מים לעדה."

ומכאן גם נשאל: מדוע לא נכנסה מרים לארץ ?

לא מצאתי בחיפוש בדברי רבותינו (עד כמה שידי מגעת) תשובה לכך.

אך אמרתי לעצמי: תשובה חייבת להיות. וזו דעתי בלבד  מסמיכות הפסוקים:

"וירב העם עם משה, וילונו העם על משה: למה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה למות שם אנחנו ובעירנו" ועוד ועוד,

עד אשר ברחו משה ואהרן אל פתח אוהל מועד

עד אשר ציווה ה' "קח את המטה, והקהל את העם אתה ואהרן, ודברתם אל הסלע לעיניהם ונתן מימיו, והוצאת להם מים מן הסלע והשקית את העדה ואת בעירם".

ומשה הכה את הסלע פעמיים ויצאו מים רבים, ושתו הם ובעירם.

אמר ה' למשה ואהרן: אני ציוויתי אתכם ודברתם אל הסלע לעיניהם ומדוע לא שמעתם ?

כאשר אמר הכתוב: "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם."

ורש"י במקום טען שמשה כן דיבר אל הסלע אבל לסלע אחר וכו'.והרמז מכך שלא שמע הסלע למשה ולא הוציא מימיו

הרי ברצות ה' גם האבן (הדומם) שומע, כמו "האבן הזאת שמעה קולי (איוב כח, ג) כמו "עדה האבן הזאת" כמו "אבן מקיר תזעק" (חבקוק ב, יא) 

אם כן מדוע לא שמע הסלע שדבר אליו משה ?  

הסיפור והעונש שנענשו משה ואהרן שלא ייכנסו לארץ, ויהי מה.

שאלנו בתחילת דברינו 
מדוע מרים לא נכנסה לארץ?

והתשובה לכך מרים לא נכנסה לארץ משום כבודם של משה ואהרן.

שאם מרים הייתה נכנסת  יפורסם שהיא היתה הסיבה שלא נכנסו משה ואהרון לארץ, 

ולא מפני שעברו על ציווי ה' "ודברתם אל הסלע" והם היכו ודרך אגב נענשו גם בגלל כבודה של מרים.

שהרי מי מריבה התגלגל על משה ואהרן משום כבודה של מרים שלא בכו העם עליה, ולא הספידו אותה כראוי, על אף ששתה העם מבארה של מרים.

המוסר מכך בא ללמדנו לכבד את הבריות וכל שכן את הקרובים לנו, צריך להזהיר ולהודיע ברבים שאסור להיות כפוי טובה! ולכבד איש את רעהו, ואשה את חברתה.

שבת שלום ומבורך.

מבקשים לשתף כמה שיותר  ומי שמשתף זוכה לשכר גדול שיש למזכה הרבים.

דברי התורה לע"נ אמא יקרה שושנה זוריה בת שמיחה ת.נ.צ.ב.ה

ולע"נ מורנו הרב רבי מאיר מאזוז זצוק"ל זיע"א ת.נ.צ.ב.ה

ולע"נ אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ואחיו בנימין קרעי בן חביבה.

לע"נ יהודה קרעי בן נג'ימה, חביבה קרעי בת פלילה, דוד סבן בן סלטנה, שמיחה סבן בת פלילה.

חתאתו יעקוטה כאיו בן שמיחה
ג'ריה בת מסעדה

יהודית חיים דוד בן יעקוטה.

סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה  

לע"נ גבורי ישראלובכללם ארנון זמורה, 
רועי נהרי, 
תומר גרימברג, 
אביב מגן, 
משה אברהם בראון
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה