chiddush logo

היכן נמצאת הנשמה

נכתב על ידי אביהו ח, 25/5/2025

 











*"היום בתניא"*
כ"ה אייר 
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק נ"א (עמוד עב)
שנה פשוטה

?

*"וככה ממש":* 

כשם שבאדם הודגש לעיל: שמהותה ועצמותה של הנשמה נמצאת בכל האברים בשווה. והחיות המיוחדת לתפקודו של כל אבר כענינו הפרטי, אינה המשכה מעצם הנשמה, אלא מהכוחות הכלולים בה.

הנה כך הוא גם בחיות האלוקית שבעולמות: "מהותו ועצמותו של אין סוף ברוך הוא, שווה בעליונים ובתחתונים".

כך שמהותו ועצמותו יתברך, נמצא בתחתונים בדיוק כפי שנמצא בעליונים. והחיות הפרטית הנמשכת וניתנת לכל עולם ולכל נברא לפי ערכו (שהיא כמובן משתנה מאחד לשני), היא כאמור מבחינה אחרת, מבחינת האור ה"ממלא כל עלמין" (אור הכלול בעצמותו ונמשך ממנו. כדוגמת הכחות הפרטיים של הנשמה שהם כאמור לעיל, רק כלולים בה ואינם מהותה ועצמותה).

...
*ההבדל בין העולמות העליונים לתחתונים:*

בפרטיות יותר, רבנו מוסיף ומבהיר, שלמעשה, האופן שבו נקלט האור הנמשך "מההעלם אל הגילוי" בעולמות העליונים, שונה מהאופן  שבו הוא נקלט בעולמות התחתונים, וכפי שהדבר מתבטא באופן כללי בשתי הנקודות הבאות:

*א.* העולמות העליונים, מקבלים קצת יותר בגילוי את האור, מכפי שהוא מתגלה בתחתונים.

*ב.* הברואים שבעולמות העליונים, מקבל כל אחד מהם את האור "כפי כחו ותכונתו". ואילו בעולמות התחתונים, מתקבלת החיות על ידי "לבושים רבים"  - המסתירים על האור הנמשך.

...
*בריאת העולם הזה החומרי והגשמי ממש:*

גם  בעולמות התחתוניים עצמם, יש הבדל בין החיות הנמשכת ל"עולם הזה החומרי והגשמי ממש", לבין החיות הנמשכת לעולמות התחתוניים הרוחניים.

שכן, אם בריאת העולמות הרוחניים התחתונים,  התאפשרה אודות ללבושים הרבים שבהם התלבשה החיות האלוקית להוותם. הרי שלצורך בריאת העולם הזה החומרי והגשמי, "עצמו וגברו הלבושים, אשר אין סוף ברוך הוא מלביש ומסתיר בהם את החיות".

והלבושים הרבים והעצומים הללו, מעלימים ומסתירים על האור והחיות האלוקית, עד כדי כך "שאין נראה ונגלה שום אור וחיות, רק דברים חומריים וגשמיים" (שאף נראים כדברים מתים, שאין בהם חיות).

והנה, למרות מצבו זה של העולם הזה הגשמי, יש בכל אחד מהנבראים שבו אור "מאין סוף ברוך הוא", "אור וחיות המהוה אותם מאין ליש תמיד, שלא יחזרו להיות אין ואפס כשהיו". (אלא, שחיות זו כאמור, רק התלבשה בלבושים רבים המסתירים על האור והחיות שבתוכם).
...
??סיפור??

*נמנעו הספקות באמונה:*

אברהם-בער בהיותו בן 10 התענין והתעמק בספרי חקירה.
אביו, החסיד ר' ירמיה, חשש מאד שמא ילדו יתדרדר בהשקפתו ויגיע לידי ספקות באמונה.
לקח האבא את ילדו אל הרבי ה"צמח צדק" שיברכו בכל טוב, ובפרט שיזכה לא לסור מהדרך הישרה.
לקח הרבי מטפחת, סובב אותה מסביב לידו הקדושה עד שהיא לא נראתה כלל, ונענע את המטפחת מצד לצד.
וישאל הרבי את הילד: "מה אתה רואה"?
"רואה אני את המטפחת נעה מצד לצד" - ענה הילד.
ומי מניע את המטפחת? שאל הרבי.
"ידו של הרבי" - ענה הילד.
"אבל את היד אינך רואה", הקשה הרבי. אלא מה? ברור לך בפשטות, שגם מה שלא רואים ממש בעיני בשר הוא נכון ואמיתי...
קלט הילד אברהם-בער את המסר. יש באמת דברים  שאינם נראים, אבל  הם נכונים ואמיתיים! ומאז סרו ממנו כל הספקות - הוא למד והתעלה בתורת החסידות וביראת שמים ועד שהיה לאחד מגדולי החסידים.



https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535821





...
...
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*

 ?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

??  להצטרפות במייל [email protected]

 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


בשם ה' אל עולם - איה"נ
הכנסת תוכן זה והלימוד בו לזכות כל אחינו בית ישראל ובהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה להקים בניין עדי עד על אדני התורה והיראה ותורת החסידות הקדושה והטהרה וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון






להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע