chiddush logo

הפילוסופיה הגאולית של הלחם

נכתב על ידי משה אהרון, 8/4/2025

 בס"ד.


הפילוסופיה הגאולית של הלחם.
-----------------------------------------------
 אולי שאלתם את עצמכם, מדוע מצוותיו של פסח - חג החירות
 הם שניים שהם אחד - מחד איסור אכילת חמץ ומנגד אכילת מצה.
 מדוע חג החירות זקוק היה לאיסור זה של שלילת החמץ [השאור]
 ולחיוב המצה באכילתה.
 ודווקא שבעה ימים משל ימים של בריאה חדשה.
[כל גאולה היא בבחינת בריאה חדשה]
 .
 אלא שהכל קשור באושיה הקרויה : "לחם".
 שהלחם הוא ביטוי מובהק של חירות וגאולה. אך בתוספת ערכית היכרחית 
  של ערך השויון וההדדיות .
שלא מעטים יהיו שופעים ממנו מהלחם ואחרים מייחלים לו
 ומשוועים איליו.....

 במה דברים אמורים : 
לא בכדי מוסד הלחם בתורה  בא לידי ביטוי בלחם הפנים . 
לחם שמצהיל כל פנים  ולא עוד במערכת המקבילה ל12 עשרה השבטים .
 משל לחם לכולם ובשווה.
וב"שאור".  [ש-אור]שנוסך אור על פניו של האדם.
 ולא עוד שלא בכדי ,יש לנו ,דווקא בקשר לחג הפסח - גם את פולחן העומר....
 
הנה כי כן, יודעת התורה כי אין כל תוחלת לחירות ולגאולה,בלוא אחדות העם.
 ואין אחדות בעם אם אין מתקיים שויון ביניהם בלחם כאמור.
 לפיכך אמרה תורה  :הגאולה תחל דווקא  מנקודת השפל החומרית הנמוכה של העניים ביותר .
אותם אוכלי לחם עוני תמיד. ותוך איסור חמור והתרחקות מ"שאור" המסמל את העשירים.
  שכולם יתחילו שבעה ימים של "בריאה" חדשה כאמור .המתאפיינים בשויון כלכלי וחברתי 
 וכך כל שנה חוזר חלילה - לריענון והפנמה ערכית כאמור .
פערים חברתיים ובמיוחד בבטחון התזונתי לעולם מרחיקים כל גאולה
  . גאולה תחל ,בשויון מוחלט סביב והמכנה המשותף הנמוך -המצות , 
 סביב לחם העוני.והכל לחינוך נפש האדם והכנתה לגאולה ולתמורה
 הנה כי כן, אדם שבחג החירות לא הפנים מסר חשוב זה : 
של אחדות וגם שיויון חברתי וכלכלי 
אינו ראוי לחירות.
 ואף לעולם לא יגיע לה - לגאולה.
 משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע