chiddush logo

כנפי יונה - דברי תורה לפרשת תרומה

27/2/2025

 *פרשת תרומה*


להצלחת החיילים ואחדות עם ישראל אמן. 

חודש אדר מלא שמחה ולכך מכריזים על מחצית השקל

פרשת זכור שנאמר כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור (שמות פרק יז) 

משמעות הפסוק בכל דור מלחמה בעמלק, זה לא היה אז כי אם בכל דור יש עמלק כמו אירן ושלוחותיה ימח שמם. 

*דַּבֵּר֙ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְיִקְחוּ־לִ֖י תְּרוּמָ֑ה מֵאֵ֤ת כׇּל־אִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר יִדְּבֶ֣נּוּ לִבּ֔וֹ תִּקְח֖וּ אֶת־תְּרוּמָתִֽי*׃

משמע מהכתוב ממי *שלא נדיב לב לא יקחו תרומה !* 

מהן אתה שומע לאו, שאין נדיב לב, *אלא אדם המביא את תרומתו*, לכאורה, היה לכתוב לומר *תקבלו את תרומתו ?* 

זה שאמר הכתוב תקחו הכוונה למי שרגיל לתרום, *אך השנה לא בא, אולי מאונס ולכך רשאים לבקש ממנו*.. באומרו תקחו את תרומתי.

התורה מספרת כמה ישראל מרבים לתרום *וכל העם מתגייס למי שצר לו בין ביחיד בין במשפחה הזקוקה*, ולמפורסמות אין צריך ראיה. 

וכן בין בתרומת ציבור כגון עשיית פרוכת העדות שהצריכה 

*אומנים חכמי לב אשר נתן להם ה' רוח חכמה* וכן עשיית כל כלי המשכן וכן בגדי כהן גדול, אשר הכתוב עוד יספר בהרחבה 

ג ) *וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב וכסף ונחושת*. 

ד ) *ותכלת וארגמן ותולעת שני ושש ועיזים*:

בפסוקים הבאים מפורטים הפריטים הנוספים לצורך המשכן. 

י ) *ועשו ארן עצי שיטים אמתיים וחצי ארכו ואמה וחצי רחבו ואמה וחצי קמתו*. 

מידות התורה באמות וחישוב *כל אמה חצי מטר.* 

מכאן ארון הקודש אשר בו
לוחות הברית, אמתיים וחצי אורכו, *לפי המידה של היום  1.25 מטר אורך. רוחבו 0.75 ס"מ וקומתו 0.75* . 

הארון מצופה זהב טהור מבית ומחוץ ומעליו עשוי כתר בצורת מלבן והכתוב *קרא לו זר זהב סביב*. 

יח ) *ועשית שנים כרובים זהב מקשה תעשה אתם משני קצות הכפורת*. 

רש"י כתב. כרובים. *דמות פרצוף תינוק להם*. עד כאן.

כ ) *והיו הכרובים פורשי כנפיים למעלה סוככים בכנפיהם על הכפורת ופניהם איש אל אחיו אל הכפורת יהיו פני הכרובים* :  

"ופניהם איש אל אחיו" 

הרב *בכור שור* כתב וז"ל פניהם זה כנגד זה וכבושים כנגד הארון והכנפים פרושות למעלה מראשיהם דרך ענוה. עד כאן. 

הרב הדר זקנים העיר ובצדק על הכפילות, הכרובים סוככים בכנפיהם על *הכפורת* ופניהם איש אל אחיו אל *הכפורת*.  

משמע *בכנפיהן פרושות מלמעלה סוככים על הכפורת, כמו כיפה ופניהם למטה אל הכפורת*. 

מה בא הכתוב להשמיע לנו חוץ מביאור הלשון בעשיית הכרובים שעל הכפורת. 

*פניהם איש על אחיו וראשיהם למטה*, גם אם יש מחלוקת יש לדבר בענוה ובדרך של כבוד אחד כלפי השני, ולא להרים ראש על כל דבר קטן או גדול. 

הוא שאמר *פניהם איש אל אחיו אל הכפורת יהיו פני הכרובים*, וזה כאשר יש שיח מכבד... 

והוא סמיכות הכתובים *כאשר יש שיח מכבד בים איש לבין רעהו ה' נועד בין הצדדים*. 

והוא שאמר הכתוב *"ונועדתי לך שם ודברתי איתך מעל הכפורת מבין שני הכרובים ופניהם איש אל אחיו* 

כאשר יש שלום בין איש לבין רעהו ובין כל העם, *השכינה שורה בישראל, ויורד הקדוש ברוך הוא מכסאו וכבודו אל המשכן ומדבר עם משה מבין שני הכרובים*. 

על כך אמר גדעון שמו של הקדוש ברוך הוא שלום, שנאמר *ויקרא לו "ה' שלום"* (שופטים פרק ו פסוק כד) .



*ה' יברך את עמו בשלום*.  כל יום אומרים את הברכה הזאת בסוף  תפילת עמידה. 

גדול השלום והיא ברכת ישראל מאז ומעולם !! 

*בתנ"ך מוזכרת המילה שלום 89 פעמים*. 

*שבת שלום ומבורך*. 

מבקשים להעביר הלאה לזכות את הרבים. 

דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה *שושנה זוריה* בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה

לע"נ אבא יקר חיים ברבי קרעי בן חביבה

בנימין קרעי בן חביבה 

ל"ע דוד סבן בר סלטנה, שמיחה בת פלילה. יהודה קרעי בר נג'מה, חביבה בת פלילה, זינה בת חביבה

חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'רייה בת מסעדה.

יהודית חיים דוד בר יעקוטה

גבורי ישראל ובכללם 
ארנון זמורה
תומר גרימברג
אביב מגן
רועי נהרי 

חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב. 
ת.נ.צ.ב.ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע