מיהו הכנעני מלך ערד
"וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל וישב ממנו שבי" (כא,א) מובא במדרש תנחומא (חקת סימן יח) 'מה כתיב אחריו? וישמע הכנעני מלך ערד. את מוצא שכיון שמת אהרן נסתלקו ענני כבוד ונראו כאשה פרועה. ומי היה מלך ערד?-זה עמלק, שנאמר: "עמלק יושב בארץ הנגב” והיה יושב על הפרצה. כיון ששמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד, מיד נתגרה בהם. "דרך האתרים” התייר הגדול שתר להם את הדרך, שנאמר: וארון ברית ה' נוסע לפניהם דרך שלשת ימים לתור וגו' "וילחם בישראל" עמלק היה למה קראו כנעני?- לפי שנאסרו ישראל להלחם בבני עשו, שנאמר: "אל תתגרו בם כי לא אתן לכם וגו' “. כשבא עמלק ונתגרה בהם פעם אחרת, אמר להם הקדוש ברוך הוא: אין זה אסור עליכם כבני עשו, אלא הרי הוא לכם ככנענים, שנאמר בהם: "כי החרם תחרימם החתי והאמורי הכנעני” לכך נקרא כנעני. לפי שמעולם רצועה מרדות היה עמלק לישראל. את מוצא כיון שאמרו: "היש ה' בקרבנו אם אין" מיד "ויבא עמלק” וכאן: "ויראו כל העדה כי גוע אהרן" "וישמע הכנעני מלך ערד יושב הנגב כי בא ישראל" וגו' "וילחם בישראל וישב ממנו שבי”, "ויאמרו איש אל אחיו נתנה ראש ונשובה מצרימה” "וירד העמלקי והכנעני" וגו' "ויכום ויכתום עד החרמה"'. פשט המדרש משמע שלמד שזהו עמלק כיון שנאמר בהם "יושב הנגב". אלא שלכאורה מי אמר שלא ישבו עוד עמים בנגב?- לכן מדגיש המדרש שכל הזמן עמלק פוגע בישראל בעקבות חטאי ישראל, וכאן זה בעקבות מות אהרן. לכאורה במה חטאו?- התנחומא מביא את הפס' “ויראו כל העדה כי גוע אהרן" ורש"י מפרש על הפס' 'כשראו משה ואלעזר יורדים ואהרן לא ירד, אמרו: היכן הוא אהרן? אמר להם: מת. אמרו לו: אפשר מי שעמד כנגד המלאך ועצר את המגפה ישלוט בו מלאך המות? מיד בקש משה רחמים והראוהו מלאכי השרת להם מוטל במטה ראו והאמינו' (כ,כט) ניראה שבתחילה חשבו שמשה סילק את אהרן או מנסה לברוח ממנו או אולי פגע בו, עד שראוהו במיטה שמת (ולא מוכה) כך שבתחילה לא האמינו למשה ואולי אף חשדוהו, וזהו חטאם, ולכן הבינו חז"ל שזה עמלק שתמיד צץ בעקבות חטאי ישראל. אולם אולי גם למדו מכך שהם הגיעו בעקבות מות אהרן (שסמוך לו) ולכאורה מדוע הגיעו אז?- בפשטות זה שום שהעננים הוסרו כך שראו פתח לילחם, אולם ניראה שחז"ל ראו בזה רמז למעשי עמלק, שגם במלחמתם בהתחלה פגעו בעקבות חסרון העננים, שזהו " ויזנב בך כל הנחשלים אחריך" (דברים כה,יח) 'כל הנחשלים אחריך- חסרי כח מחמת חטאם שהיה הענן פולטם' (רש"י). אולם ניראה יותר מזה, שרצו לילחם בעקבות מות אהרן כיון שבמלחמתם עם ישראל ניגפו בעקבות ידי משה, ושם נאמר "ואהרן וחור תמכו בידיו" (שמות יז,יב) ולכן ראו באהרן כגורם משפיע לנצחון ישראל, ולכן עכשיו באו לילחם בהם. והנה בגמרא נאמר (ר"ה ג,א) 'תנא, הוא סיחון הוא ערד הוא כנען. סיחון= שדומה לסייח במדבר, כנען= על שם מלכותו, ומה שמו?- ערד שמו. איכא דאמרי: ערד= שדומה לערוד במדבר, כנען= על שם מלכותו, ומה שמו?- סיחון שמו'. לכאורה סיחון לא נימצא בכנען אלא הוא "מלך האמורי" (כא,כא) אז איך מזהים אותם יחד?- אלא ששם רש"י פירש 'ולא נתן סיחון וגו'- לפי שכל מלכי כנען מעלים לו מס שהיה שומרם שלא יעברו עליהם גייסות' וכו' (כא,כג). ניראה שלכן היה לו דין כעין מלך על כל כנען, כמו מדינות חסות שמעלות מס למי ששולט מעליהם, ולכן ניקרא ע"ש כנען כאילו הם מקומו. והבינו שזה סיחון שכיון שהתחייב לשומרם הגיוני שפעל לילחם ולעצור את ישראל גם כאן כדי שלא יכנסו, ובפרט שיתקלו בו ראשון בקרוב ולכן ירצה להסירם ממנו. לכן ניקרא בכינוי ע"ש סייח של סוס או ערוד (=חמור מדבר) שהולך ממקום למקום ויש לו הרבה כח. אלא שאם כך מהו אותו הכנעני, עמלק או סיחון?- רש"י מפרש על "יושב הנגב" 'זה עמלק שנאמר "עמלק יושב בארץ הנגב" ושנה את לשונו לדבר בל' כנען, כדי שיהיו ישראל מתפללים להקב"ה לתת כנענים בידם, והם אינם כנענים. ראו ישראל לבושיהם כלבושי עמלקים, ולשונם לשון כנען, אמרו נתפלל סתם, שנאמר אם נתון תתן את העם הזה בידי' ולא מובן אילו רצו שלא יכירו שהם עמלקים מדוע לא שינו לבושם?- לכן ניראה שהיו שם כנענים, ועמלק הצטרפו אליהם, ולכן שינו את לשונם כדי שיבינו אחד את השני, וכאגב חשבו שזה יועיל נגד תפילות ישראל, אבל לא שראו בזה העיקר ולכן לא טרחו כ"ך להטעות את ישראל, ונישארו בבגדיהם. מימלא אותו דבר יש לומר על סיחון, ששלח תגבורת לאותם כנענים, ולכן יוצא שגם עמלקים וגם סיחון נילחמו שם, ולכן אונקלוס תרגם 'ושמע כנענאה' וכו' , שתרגם כפשוטו שאלו כנענים, כי בעצם הם אנשי המקום, ומה שחז"ל מביאים עמלק וסיחון הם אלו שעזרו להם.