אלישע בן אבויה וכוס של עקרון
בס''ד
לכבוד
הקדוש ברוך הוא
על
מסכת חגיגה דף טו. המלאך מטט -רון (האונקלוס) -התרגום יונתן (יהונתן) כותב על
הפסוק ''ויתהלך חנוך את האלוקים ואיננו, כי לקח אותו אלוקים'' -שחנוך הפך למלאך
ונקרא מטט -רון, ובמדרש בראשית רבתי (כותב) : שהקדוש ברוך הוא חידשו לגוף של אש
ועשה לו כיסא של אש וכותב זכויותהם של ישראל פעם ביום.
קושיא
: הרי מצינו שאלישע בן אבוה יצא לתרבות רעה מסיבות שונות בגמרא
במסכת קידושין בדף לט
עמוד ב : שראה ביער שאבא אחד שלח את בנו לעלות בסולם על עץ כדי לשלח את אמא
של הגוזלות והילד עלה ונפל מהסולם ומת,
ואמר 2 מצוות
שיש בהם אריכות ימים , איך קרה לו את זה ? ויצא לתרבות רעה, ויש אומרים : ראה
לשונו של חוצפית המתורגמן (אחד מי 10 הרוגי מלכות) שנגררת על ידי דבר אחר, אמר :
פה שהפיק מרגליות ילחך עפר, וכן התול – שאביו הקדישו שלא לשם שמים אלא לכבוד.
וכתב
היעב''ץ : שנה וזה גרמו לו לצאת לתרבות רעה, כל הסיבות ביחד גרמו לו כשראה את
המלאך יושב זה היה הקש ששבר את גב האמונה של אחר,
וכתב היפה מראה שאם לא היה רואה את אותו מלאך יושב, לא היה טועה משום מעשים
האחרים,
כתוב בפסוק ''אל תתן את פיך להחטיא את
בשרך'' -שעל ידי
הדיבור (שאמר שיש 2 רשיות חס ושלום) נטרד מן העולם,
ובאגרת הטיול כתב : ש למה מכים 39 מלקות בבית דין מכיון שבית דין של מטה
מתחילים להעניש אדם רק כשהוא מגיע לגיל 13 שמקבל עליו עול מצוות, וכנגד
כל שנה שלו מכים 3 מכות כנגד חטא עוון ופשע, ואילו בבית דין של מעלה מתחילים
להעניש רק מגיל 20 ולכן
היכו את אותו מלאך 60 (ללא כאב) מכות של אש, כי כל שנה שלוש מכות (חטא, עוון,
ופשע) יוצא שישים מלקות.
מה
הטעם שראית את אחר לא קמת (כדי לא לתת לו מקום לטעות), הרי
אלישע בן אבוה הוא תלמיד חכם מדוע לא קמת מפנין,
מזה הסיק רבי עקיבא את הפסוק ''את השם אלוקיך תירא'' -לרבות תלמידי חכמים,
כתוב
בפסוק ''שובו בנים שובבים'' -אף על פי ששובבים עדיין נקראים בנים, מכאן ראייה לשיטת
רבי מאיר שעם ישראל גם כשחטא נקראים בנים למקום ולא עבדים, ''חוץ מאחר'' -זה לא שאין לו תקווה
יותר אלא שלא תהיה לו את הסיעתא דשמיא שיש לכל אחד שרוצה לחזור בתשובה -כמבואר בגמרא
במסכת שבת דף קד עמוד א אמר ריש
לקיש מה הפירוש הפסוק ''אם ללצים יליף ..'' -הרוצה לטמא פותחין לו, הרוצה להטהר
מסייעין בידו, אלישע אם רצה לחזור יכול לחזור אבל היה לו קשה ביותר, גמרא במסכת פסחים דף פו : כל מה שיאמר לך בעל
הבית (הקדוש ברוך הוא ) עשה -חוץ מצא -צא ממחיצתי שאין לך תקווה את זה לא תקבל.
לירקון
נותנים כוס של עקרון -וגורם לעקרות (כמו ''ראות פניך לא סללתי'' -שאני לא רואה
ירקון, כי סימן לעבירה -זנות ירקון בפנים, ואם תאמר שתית כוס עקרון ''והנה הראה
השם אותי את בניך זרעך '', (שאחר לא שתית כוס עקרון להעביר הרהיון).
חידושי הרב אילן יפרח -עמוד 1