chiddush logo

תכלית השרה - הארת שם שמים

נכתב על ידי לעולם אודך, 3/1/2025


וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: מַהֲרוּ וַעֲלוּ אֶל אָבִי וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף שָׂמַנִי אֱלֹהִים לְאָדוֹן לְכָל מִצְרָיִם רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד:

דקדוק בשינוי הלשון

נתבונן בפסוקים בהם מספר יוסף לאחיו על מעמדה במצרים: תחילה אומר: "וישימני... ומושל בכל ארץ מצרים" בהודעה ליעקב: "שמני אלוקים לאדון לכל מצרים"

ויש להתבונן:

  1. למה משנה יוסף את לשונו?
  2. האם באמת זו הבשורה החשובה ליעקב - שיוסף נעשה מושל?

עומק הבשורה ליקב

והנה כאשר נתבונן בלשון הפסוק "שמני אלוקים לאדון מצרים", נגלה עומק לכל נפלא: המילה "אלוקים" חייבת לשני פנים:

  • "שמני אלוקים" - ה' מינה אותי לתפקיד
  • "אלוקים לאדון" - להיות שליח להמליך את ה' כאדון לכל מצרים

תכלית הגדולה

וכאן מתגלה יסוד נפלא:

  • יוסף אינו מתפאר בשררתו
  • אלא מספר על השליחות האלוקית
  • להביא את מצרים להכרה בבורא עולם

הבשורה האמיתית

וזו הבשורה האמיתית ליעקב:

  • לא רק שבנו חי
  • אלא שהוא מקדש שם שמים
  • מביא את מצרים להכרה בה'

לימוד לדורות

ומכאן לימוד נפלא לכל בעל תפקיד ושררה:

  • הגדולה אינה מטרה
  • אלא אמצעי לקדש שם שמים
  • להאיר את אור ה' בעולם

כמאמר חז"ל: "כל מה שברא הקב"ה בעולמו לא בראו אלא לכבודו".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע