chiddush logo

פרשת מקץ – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל

נכתב על ידי אורן מס, 27/12/2024

 

פרשת מקץ – מפירוש "שפתי כהן" לתורה

בראשית מא,א: וַיְהִי, מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים; וּפַרְעֹה חֹלֵם: מדוע התוספת 'ימים'? ש"כ: "לפי שהצדיקים שמחים ביסורין ואינם קצים בתוכחות, לזה אמר 'ימים', לומר שאף על פי שגזר עליו שתי שנים יותר על מה שישב, הוא קבלם מאהבה, כאילו היו שני ימים וקבלם בשמחה".

מא,יד: וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת-יוֹסֵף, וַיְרִיצֻהוּ מִן-הַבּוֹר: מדוע 'מן הבור' ולא 'מבית הסוהר'? ש"כ: "מעת שהשליכוהו בבור הזמין לו (ה') אנשים מדיינים וכו' הולכים להורידו מצרימה לעלותו ולהמליכו".

מא,לג: וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה, אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם: מדוע 'ירא' ולא 'יבקש'? ש"כ: "רמז לו, מי שעומד כנגדך ואתה רואהו – איש חכם ונבון".

מא,נד: וַיְהִי רָעָב בְּכָל-הָאֲרָצוֹת, וּבְכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם הָיָה לָחֶם: ש"כ: "למה בכל הארצות הביא רעב, יביא רעב בארץ כנען כדי שיבואו בני יעקב, כי זאת הייתה הכוונה של הרעב? אלא מפני כבודן של ישראל כדי שלא יאמרו ממלכה שפלה שלטה עליהם (מצרים – מבני חם השפל מאחיו) ... עוד, אם היה בארץ כנען בלבד, לא היו יורדים למצרים והיו יורדים למדינה אחרת ... גם ... היו אומרים מעוון בני יעקב שהרגו אנשי שכם ... עוד הביא רעב בכל העולם, כדי שיביאו כל כסף וזהב למצרים ויקחוהו ישראל לקיים 'ואחרי כן יצאו ברכוש גדול'".

מא,נד-נה: וּבְכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם הָיָה לָחֶם. וַתִּרְעַב כָּל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיִּצְעַק הָעָם אֶל-פַּרְעֹה לַלָּחֶם: אם היה לחם במצרים, למה צעקו העם אל פרעה לבקש לחם? ש"כ: "אמרו לו (לפרעה) כל התבואה שבבתינו הרקיבה ... ולא היו יכולין לאכול ... היו רואים שהיא נרקבת".

מב,כה: וַיְצַו יוֹסֵף, וַיְמַלְאוּ אֶת-כְּלֵיהֶם בָּר, וּלְהָשִׁיב כַּסְפֵּיהֶם אִישׁ אֶל-שַׂקּוֹ, וְלָתֵת לָהֶם צֵדָה לַדָּרֶךְ: מה פירוש 'צידה'? ש"כ: "צד אותם במה ששם כספיהם בפי אמתחותיהם ולא שמו בשוליים, כדי שמיד יראו אותו במלון ראשון,  ויחרדו ויאמרו עתה יבואו אחרינו ויתפסו אותנו כגנבים".

מו,כו-כח: וַיָּבֹא יוֹסֵף הַבַּיְתָה, וַיָּבִיאּוּ לוֹ אֶת-הַמִּנְחָה אֲשֶׁר-בְּיָדָם הַבָּיְתָה; וַיִּשְׁתַּחֲווּ-לוֹ, אָרְצָה. וַיִּשְׁאַל לָהֶם, לְשָׁלוֹם, וַיֹּאמֶר הֲשָׁלוֹם אֲבִיכֶם הַזָּקֵן, אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם--הַעוֹדֶנּוּ, חָי. וַיֹּאמְרוּ, שָׁלוֹם לְעַבְדְּךָ לְאָבִינוּ--עוֹדֶנּוּ חָי; וַיִּקְּדוּ, וישתחו (וַיִּשְׁתַּחֲווּ): מדוע השתחוו פעם שנייה? ש"כ: "השתחוויה זו (השנייה) היא הודאה לה' כשראו שהקדים להם שלום, נתנו הודאה לה' ולזה לא אמר 'ויקדו וישתחוו לו', כמו שאמר למעלה".

מבחר גימטריאות: וירצהו מן הבור = ה' נתן לו חן; ועל 'פיך ישק כל' – ראשי תיבות פי"ך; משביר = תלמיד חכם; כל הימים = בעולם הבא.

שבת שלום, שבת של אהבת ה', גבורה ועושר, השתחווה לה', ושננצח סוף סוף את אויבינו, בשמחת החנוכה, אורן.

----------------------------------------

פרשת מקץ, מפי הרב אביגדור נבנצל:

מא,מב: וַיָּסַר פַּרְעֹה אֶת-טַבַּעְתּוֹ מֵעַל יָדוֹ, וַיִּתֵּן אֹתָהּ עַל-יַד יוֹסֵף: האם יש קשר בין פרשת יוסף ופרעה לביןפרשת מרדכי ואחשוורוש, שהרי כתוב 'ויסר המלך את טבעתו אשר העביר מהמן ויתנה למרדכי'? הרב נבנצל: רמז לקשר בין יוסף למרדכי, שהרי כתוב שיוסף נתן לבנימין 'חמש חליפות שמלות' כדי לרמוז לו שעתיד בן לצאת ממנו, שייצא מלפני המלך בחמישה לבושי מלכות (תכלת, וכו'), דהיינו שמרדכי יצא מבנימין, וגם הוא ילבש חמש חליפות".

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע