chiddush logo

ראש השנה - לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה

נכתב על ידי אלון, 1/10/2024

הרה"ג אליהו אליעזר דסלר זצ"ל מסביר בספרו "מכתב מאליהו" (חלק ה, עמוד 87): "יש מי שנופל בראש השנה בלי דעת על מה זה, כי יש חסרונות סמויים ובכוחם למנוע ממנו רחמים, נתאר אחד מהם: שנינו (אבות, ב, ד): "אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו". מקומו - ניסיונו - חלקו היינו על פי התמזגות כוחות נפשו ושכלו, מצבו וסביבתו, שכל אחד שונה לגמרי מחברו. ועל כן לעולם לא יגיע למקומו ולעולם אין לו לדון את חברו. ה' יראה ללבב והאדם יראה לעיניים. רק הקב"ה שהוא מקומו של עולם וכל התמזגויות החלקים בידו - הוא הדיין... דן לכף זכות מצווה היא אפילו באופנים הרחוקים ביותר... היושב על כיסא דין על אחרים - ישבו בשמיים על כיסא דין עליו, ואי אפשר לו בשום אופן לזכות לרחמים. לזאת יוכל לזכות רק אם הוא נוהג לדון אחרים לכף זכות, כי אז ידונו אותו לכף זכות. מי שלא תיקן חסרון זה יכול ליפול בראש השנה ולא ידע למה".

המקובל הגדול, רבי אברהם אזולאי, בעל "חסד לאברהם", שנפטר לפני כארבע מאות שנה, כתב: "הקב"ה שונא את המקטרגים על בניו, אף אם היו צדיקים גדולים". איננו רגילים לשמוע את הביטוי "הקב"ה שונא" אך מתברר שהוא קיים כלפי מי שמקטרג על עם ישראל, ואפילו אותו אדם יהיה צדיק גדול. ברור שאין הכוונה להתעלם מהקלקולים ולטייח אותם, וכמובן שיש לתקן את הדרוש תיקון, אך מה שעם ישראל זקוק לו יותר מכל, הוא אנשים שילמדו עליו זכות, שיספרו בשבחו, שידגישו את גדולתו ואת יופיו.

בספר שופטים מסופר על השופט גדעון שהיה מלמד זכות על בני ישראל, וכאשר הוא נבחר להיות מנהיג עם ישראל, נאמר בפסוק (שופטים ו,יד): "וַיִּפֶן אֵלָיו ה' וַיֹּאמֶר לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל - ורש"י פירש מה הכוונה בביטוי: "בְּכֹחֲךָ זֶה" - בכוח הזכות שלימד סניגוריה על בני ישראל זכה גדעון להנהיג ולהושיע את עם ישראל.

לכן לקראת ראש השנה, צריכים אנו לזכור את שכתב הרה"ג אליהו אליעזר דסלר זצ"ל: "היושב על כיסא דין על אחרים - ישבו בשמיים על כיסא דין עליו, ואי אפשר לו בשום אופן לזכות לרחמים... רק אם הוא נוהג לדון אחרים לכף זכות, כי אז ידונו אותו לכף זכות. מי שלא תיקן חסרון זה יכול ליפול בראש השנה ולא ידע למה".

 

הרה"ג אליהו אליעזר דסלר זצ"ל, מהספר: "מכתב מאליהו"

הרב יוני לביא, מהאתר: "שבת בשבתו" www.zomet.org.il

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה