chiddush logo

עצות למחנך

נכתב על ידי אביהו ח, 4/7/2024

 *הכל מתועד*

_מכתב מהרבי מליובאוויטש לאיש חינוך, על אופן החינוך בדורנו:_
👈 _*מוקדש לזכות  משפחת ויסמן, ולזכות משפחת פרנקל כפר חבד, ולזכות השלוחים באוקראינה*_

...בנוגע להרחבת ידיעות התלמיד יש כמה דרכים לעודדו ולעורר את רצונו להתקדמות והשגים, על ידי הסברה ואמצעים הנוגעים לו על אתר או בעתיד הקרוב; וכן בנוגע לפיתוח חוש הדמוקרטיה והיחס שבין אדם לחברו, אשר עצם המצב "המכני" שהתלמיד נמצא בסביבת כמה ילדים וילדות כבר עושה הרבה לפיתוח חוש זה. 

מה שאין כן בנוגע [לחינוך] לריסון התאוות. ואין זה דבר הבא מאליו, וכידוע הדוגמא בזה שאין אדם יכול להרים את עצמו על ידי שיאחז בשערותיו וימשכם למעלה, אלא דרושה נקודה מחוצה לו לסמוך עליה. 

ובדורנו אנו נוכחנו לצערנו הגדול מה יש לצפות מזה שהתלמיד בטח "יסמוך" על רגש הצדק והיושר שהמורה מלמדו, או על השפעת אחיו הגדול, ואפילו על אימתו של השוטר. ומשנה לשנה מוצאים להם בני הנוער תחבולות ודרכים חדשים להשתחרר מאימת השוטר והשופט, ונגע העבריינות הולך ומתפשט. 

ועד כמה שהתרבות האנושית בכלל היא "מקל רצוץ" לתמוך עליו ראה ראינו במדינת גרמניה, אשר עליונותה בשיטות פילוסופיה ואפילו "מוסר" היתה ידועה, אבל למעשה גידלה דורות של חיות טרף בצורת אדם.

ברור שאין עצה אחרת לנטוע בלב הילדים ובני הנוער משמעת הגונה וממשית אלא על ידי יראה או אהבת כח עליון יותר מכח האדם עצמו, שרק באופן זה לאמתו של דבר אפשר להדריכם ולחנכם לרסן התאוות והרצון. 

והרי דבר זה אינו ענין שאפשר לדחותו עד אשר הילד יהיה בן שמונה עשרה, או אפילו בן 13, ואז יתחילו לתת להם חינוך זה, ועד אז ילכו בשרירות לבם, בתקוה שמורא בשר ודם ידריכם בדרך הטוב והישר.

כאמור, אינה נראית עצה אחרת אלא להשריש בלבות הילדים משחר טל ילדותם אמונה חזקה בבורא עולם, אשר הוא מנהיגו גם עתה בפועל, ובסגנון חכמינו זכרונם לברכה שיש "עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים" [אצל הבורא]; ב"ספר" שאי אפשר לזייפו, ו"עין" ו"אוזן" שאי אפשר "לשחדם" או "להוליכם שולל" על ידי כל מיני ערמומיות והתחכמות.

והרי בנקודה זו של אמונה בבורא עולם ומנהיגו מחויבים על פי תורתנו תורת חיים כל אחד ואחת מבני עמי העולם גם כן, ועוד (ועיקר, בחוגים מסוימים) שאמונה זו מחוייבת גם על פי שכל הבריא.

לכן, איזה בית ספר שהוא, אם תכניתו כוללת ענין החינוך, חינוך מוסרי ולא רק דמוקרטי, מוכרח שאחד מיסודותיו יהיה ענין האמונה הנ״ל, ולא כלימוד מופשט, אלא כענין הנוגע לחיי היום-יום, ולא רק בשבת וביום-טוב, אלא אדרבה, עיקר האמונה צריכה להתבטא בימות החול ובעניני חול, להחדיר בהם קדושה, או על כל פנים קבלת עול מלכות שמים.

_מקור: אגרות קודש חכ"ב ע' תצה-ו_ • *מוגש ע"י מכון 'אור החסידות'* • העתקת המכתב באישור מהוצאת ספרים קה"ת

👈 *'מכתב יומי'* - `לזכות הרב יצחק בן עדינה וכל משפחתו שיחיו משען, להצלחה מופלגה בכל מכל כל`

*להצטרפות לקבלת 'מכתב יומי' מאגרות הקודש של הרבי מליובאוויטש (קבוצה שקטה):*
https://chat.whatsapp.com/I0XuQzvjQQrLog5lahbC8j

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע