chiddush logo

לקסיקון מוגבל

נכתב על ידי הרב יהושע אלט, 3/6/2024

 להצטרפות לאלפי המנויים ולקבל את העלון חנם, לשלוח הערות או תגובות, נא ליצור קשר עם הרב יהושע אלט בכתובת [email protected]. העלון מתפרסם בשש יבשות וביותר מארבעים מדינות ברחבי תבל.


כדי לרכוש אחד מהספרים (באנגלית) של המחבר (עותק או ספר אלקטרוני) ולקבל אותו במשלוח עד דלת ביתך, אנא שלח דוא"ל לכתובת [email protected]  או בקר בכתובת https://amzn.to/3eyh5xP.


לקסיקון מוגבל

המדרש (ויקרא רבה, לד:טז) מספר שכאשר אמו של ר' שמעון בר יוחאי הייתה מדברת יתר על המידה בשבת היה אומר לה: שבת היום. ואז היא שקטה. במיוחד בשבת אנחנו צריכים להיזהר בדיבור שלנו. הגמרא אומרת לנו שדיבורו של אדם בשבת צריך להיות שונה מזה של השבוע (שבת קיג:).

 

באור זה נוכל לתפוס את ההסבר שניתן בשם הבעש"ט על הפסוק על שבת, "בחריש ובקציר תשבת" (שמות לד:כא), אתה תפסיק מחריש וקציר: "חריש" יכול להיות גם כן שקט (ראה ויקרא יט:יד) ו"קציר" לקצר. לכן אפשר להבין שאסור לדבר שלא לצורך בשבת וכשצריך לדבר, לעשות זאת בלי עודף מילים.

  

כשראה שני בחורים בישיבה מדברים בשבת, העיר ר' חיים וולוז'ינר שהם צריכים ללמוד תורה, שכן שבת יוצר ראשי תיבות של שׁונה בשבת תענוג, לימוד בשבת הוא תענוג. הבחורים השיבו שזה גם ראשי תיבות של שׂיחה בשבת תענוג, לדבר בשבת זה תענוג. לאחר מכן העיר ר' חיים שזו הכוונה ב"לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו" (קהלת י:ב), דעתו של חכם הוא לימין ודעתו של השוטה הוא לשמאל. החכם שם את הנקודה לימין על ה-ש עושה אותה שׁונה בשבת תענוג, ואילו השוטה שם את הנקודה בצד שמאל של ה-ש עושה אותה שׂיחה בשבת תענוג!


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה