המכרז לכלל , הבחינה לכל פרט ופרט
משה אהרון , (23.02.2024)
בס"ד.
המכרז לכלל והבחינה לכל פרט.
-----------------------------------
התקשו פרשנים במקרא זה שמתחיל ברבים עובר ללשון יחיד ושב ללשון רבים
א) וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן. (ב) וְעָשִׂיתָ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. (ג) וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה וְעָשׂוּ אֶת בִּגְדֵי אַהֲרֹן לְקַדְּשׁוֹ לְכַהֲנוֹ לִי: (פרק כח
המכרז לכלל והבחינה לכל פרט.
הפנייה קודם לכלל , ואחר כך התייחסות גם לפרט , לכאורה , מתבקשת מנסיבות העניין.
אתה תחילה פונה ומדבר לכלל משל פנייה ופירסום של מכרז. אך הבחינה של כל מי שנראה על פניו הינה בחינה פרטנית מדוקדקת : לוודא כי אכן "מלא" הוא.
וכי ה"מילוי" - הוא "מילוי" אלוקי.. ולאחר שבחנת, ביררת ובחרת .את כל אותם ה"מלאים" כאמור. חוזרים הם להיות קבוצה של רבים לקיים : "ועשו את בגדי אהרון גם לקדשו וגם לכהן.
הנה כי כן הפנייה, הפנייה הראשונית היא לכלל - משל מכרז פתוח. אבל כמתבקש הבחינה הינה פרטנית לכל אחד ואחד מן המועמדים. זה אגב מתבקש מהפניה הראשית למשה בלשון יחיד להטיל עליו האחריות של ה"בחינה" הנדוקדקת .
והחידוש הנוסף הוא, שמכאן ואילך אלו שנבחרו,מצווים לעבוד יחדיו כרבים.
משה אהרון