chiddush logo

מי המציא לראשונה את מוזיאוני השעווה?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 22/8/2023

 לקונספט של מוזיאון שעווה, שבו מוצגות דמויות שעווה של אנשים מפורסמים או היסטוריים, יש היסטוריה ארוכה. עם זאת, אחת הדמויות המוקדמות המפורסמות ביותר בפיתוח מוזיאוני שעווה היא מארי טוסו. נולד בשטרסבורג, צרפת, בשנת 1761, טוסו למד את אמנות הדוגמנות בשעווה מד"ר פיליפ קורטיוס, רופא ומודל שעווה. היא עבדה בתחילה בפריז, ויצרה דגמי שעווה של דמויות מפורסמות באותה תקופה, כולל וולטייר, בנג'מין פרנקלין וקורבנות המהפכה הצרפתית.

 

טוסו עברה ללונדון בתחילת המאה ה-19, ובשנת 1835 היא הקימה מוזיאון שעווה משלה, מאדאם טוסו, ברחוב בייקר. המוזיאון הועבר מאוחר יותר למיקומו הנוכחי בכביש מרילבון. מאדאם טוסו הפכה מאז לאחד ממוזיאוני השעווה המפורסמים בעולם, עם סניפים בערים שונות ברחבי העולם.

 

בעוד מארי טוסו היא דמות משמעותית בפופולריזציה של מוזיאוני שעווה, אמנות דוגמנות השעווה מתחילה הרבה יותר. בדמות ודמויות שעווה נעשה שימוש בהקשרים דתיים וטקסיים בתרבויות שונות הרבה לפני הקמת מוזיאוני שעווה רשמיים. עם זאת, עבודתו של טוסו סייעה לפופולריות של הרעיון כסוג של בידור וחינוך, והנחתה את הבמה למוזיאוני השעווה הרבים הקיימים כיום.

 

תהליך ייצור בובות שעווה

 

בובות שעווה הן בובות העשויות בעיקר משעווה, חומר ניתן לגימור שניתן לעצב ולעצב בקלות. ייצור בובות שעווה כולל מספר שלבים, והחומרים והטכניקות יכולים להשתנות בהתאם לתוצאה הסופית הרצויה. להלן סקירה כללית של ממה עשויות בובות שעווה ותהליך הייצור:

 

חומרים:

שעווה: החומר העיקרי הוא, כמובן, שעווה. ניתן להשתמש בסוגים שונים של שעווה, כולל שעוות דבורים, שעוות פרפין או שעוות פיסול מיוחדות.

אבזור: ניתן להשתמש במסגרת חוט או מתכת כדי לספק תמיכה מבנית לבובה.

צבעים: צבעים מיוחדים הנצמדים לשעווה משמשים לפירוט.

בד ואביזרים: ניתן לייצר בגדים, שיער ואביזרים אחרים ממגוון חומרים כמו בד, חוט או חומרים סינתטיים.

כלים: ניתן להשתמש בכלי פיסול, מברשות, גופי חימום ותבניות בתהליך הייצור.

תהליך ייצור:

עיצוב ותכנון: לפני שמתחילים, בדרך כלל נוצר עיצוב או שרטוט של הבובה. זה יכול לכלול סקיצות ומדידות.

 

יצירת האבזור: אם הבובה דורשת תמיכה פנימית, נוצר אבזור חוט או מתכת שיתאים לעיצוב.

 

הכנת שעווה: השעווה מומסת ומוכנה ליציקה או לפיסול. אמנים מסוימים עשויים להוסיף חומרי צבע או תוספים אחרים בשלב זה.

 

פיסול: השעווה המומסת או המרוככת נמרחת על האבזור ומעצבת בהתאם לעיצוב. זה נעשה לרוב בשכבות, החל מצורה גסה ואז הוספת פרטים.

 

פירוט: לאחר השלמת הצורה הבסיסית, מוסיפים פרטים עדינים יותר. זה יכול לכלול תווי פנים, אצבעות וחלקים מורכבים אחרים.

 

צביעה וגימור: לאחר שהשעווה התקררה והתקשה, ניתן לצבוע אותה לפרטים נוספים. לשם כך משתמשים בצבעים מיוחדים הנצמדים לשעווה.

 

ביגוד ואביזרים: לבסוף, מוסיפים בגדים ואביזרים להשלמת הבובה. ניתן לתפור אותם, להדביק אותם או לחבר אותם בדרך אחרת.

 

איטום: חלק מהבובות שעווה עשויות להיות אטומות בציפוי מגן כדי לשמור על הפרטים ולהגן מפני נזק.

 

בקרת איכות: המוצר המוגמר נבדק לאיתור פגמים או פגמים לפני שהוא נחשב שלם.

 

דברים שכדאי לקחת בחשבון:

רגישות לטמפרטורה: בובות שעווה רגישות לטמפרטורה ועלולות להמיס או לעוות אם הן נחשפות לחום.

שבריריות: שעווה יכולה להיות שבירה, במיוחד באזורים דקים או מפורטים, מה שהופך את הבובות לשבריריות משהו.

רמת מיומנות: ייצור בובות שעווה יכול להיות עתיר עבודה ודורש רמה מסוימת של מיומנות, במיוחד עבור עבודה מפורטת.

לבובות שעווה יש היסטוריה ארוכה ויוצרו בתרבויות שונות למטרות שונות, כולל כצעצועי ילדים, יצירות אמנותיות ואפילו חפצי דת או פולחן. השיטות והחומרים יכולים להשתנות במידה רבה בהתאם לשימוש המיועד ולהעדפות האמן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע