chiddush logo

איך אפשר להפר נדר לה', ולהביא את הגאולה?

נכתב על ידי אבי מורגנשטרן, 25/7/2023

 את השיעור שמעתי מהרב יעקב מאור מגני תקווה.


בע"ה נביא בשיעור הזה חידוש גדול שמסיר את אחד המכשולים הגדולים שמנעו את התגלות המשיח. אך לצורך הבנת החידוש צריך לרענן כמה מהיסודות של היהדות. הבנת היסודות האלה יעזרו לכם בחיים גם כדי לבטל את הצרות מהחיים. אז כדאי לראות את השיעור הזה. אבל, לראות עד הסוף. יסוד ראשון. כל עוד יש מקטרג, יש דינים! מה פירוש העניין? הקב"ה מנהל את העולם לפי חוקי התורה. הוא מבחינתו רוצה רק להיטיב. והוא אכן מיטיב עם כל הברואים. אך הוא נתן לנו את זכות הבחירה החופשית לעשות טוב, ואז נוצרים מהמעשים הטובים מלאכים טובים שעוזרים לאדם, או חלילה לעשות נגד רצון ה'. ואז נוצרים מלאכי חבלה. יסוד שני. לפני כל פעולה בעולם יש בית דין של מעלה שדן בנושא. ממש כמו בבית דין למטה. יש סנגור ויש קטגור. אם הקטגור יש לו מה לקטרג ואין לסנגור שום מענה לקטרוג הזה, נגזר הדין לרעה, ומלאכי החבלה יוצאים לדרך ופועלים. למשל, במקרה של עשרה הרוגי מלכות, כל אחד מהם היה קדוש עליון. קיסר רומי החליט להרוג עשרה מגדולי ישראל כנקמה על מה שעשו האחים ליוסף. רבי ישמעאל כהן גדול עלה לשמים ושאל למה הגזרה הזאת וענו לו שמאז שמכרו האחים את יוסף יש מקטרג שמקטרג ואין מי שיענה לו. לפני כחצי שנה עשיתי סרטון שבו הסברתי איך אפשר לסתום את פי המקטרג. חובה לראות. יסוד שלישי. הגאולה תלויה רק בדעת. אנחנו צריכים להגיע למצב שבכל העולם יתקיים, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. הכרה של כל העולם באחדותו של ה' וקבלת מלכותו. ה' מבחינתו הכין כל מה שצריך כדי שנגיע לזה, אך בגלל החטאים, יש מקטרגים. לכן, כל מקטרג שסתמת לו את הפה מלקטרג על ישראל, אתה מקרב את הגאולה בעוד צעד ענק. אני מדגיש שוב: כל רע שיש בעולם נובע מכך שיש מקטרגים שמקטרגים ואין מי שיסתום להם את הפה. גם הגאולה מתעכבת בגלל המקטרגים האלה. מה שאנחנו לומדים כאן יכול לחסל גם את כל הצרות כמעט מהחיים שלכם! בדוק ומנוסה! אדם שיש עליו ייסורים קשים, בוודאות של קרוב למאה אחוזים, הוא יש לו בלב כעסים והקפדות על אנשים אחרים. ברגע שהוא ישב עם עצמו, ימצא אחד אחד את כל מי שהוא כועס עליו, וימחל לו ויסלח לו בלב שלם, הוא מחסל גם את מלאכי החבלה שממררים לו את החיים בתחומים שונים. אנחנו לומדים בשיעור הזה תרכיז של יסודות שיכולות להציל חיים. זה הסוד של לימוד לכף זכות. כי כשיהודי לא מקפיד על יהודי אחר, ולהפך, הוא דן אותו לכף זכות, הוא לא מאפשר למקטרג כלל אפילו להתחיל לקטרג. כי המקטרגים נולדים רק מיהודי שמקטרג על יהודי אחר ולא מחל לו בלב שלם. יש עוד אופן שנולד מקטרג, זה מחטאים. כפי שאמרנו קודם. אבל גם כאן, אם יבוא יהודי, ויסביר מה קרה שם שגרם ליהודי לחטוא. וידון אותו לכף זכות, הוא מוחק את הקטרוג. עוד דרך למחוק את הקטרוג זה אם אותו האדם שחטא, יגיע למצב של הכרה בחטא. יבין במה חטא. מבחינת ה' מספיק שהאדם יכיר בחטא. כל שאר השלבים של התשובה נועדו כדי לתקן את הקלקול שנוצר, כדי להקטין את הסיכוי שיש עדיין מישהו שמקפיד וכועס על אותו החוטא. אך מבחינת ה' מספיק שיכיר שהוא חטא ויבין במה חטא, וה' מחסל את המקטרג. האדם יכול לתקן את החטא בין בגלגולו הנוכחי, ובין בגלגול הבא. למשל, אדם שמת מבלי להבין על מה היה החטא שלו. בגלגול אחר ה' יביא אותו לידי אותו הניסיון. בין אם בעצמו בין אם יראה לו מישהו אחר שחטא באותו החטא. אם הוא יבין מה היה שורש החטא, בזה הוא מחסל את המקטרג שנוצר גם בגלגולו הקודם. עכשיו אפשר להגיע לחידוש. מכאן ואילך צריך ריכוז. כשמשה היכה בסלע בסיפור של מי המריבה במדבר, ה' כביכול נדר נדר שמשה לא ייכנס לארץ. בפרשת ואתחנן, עמד משה והתפלל 515 תפילות לה', כמו גימטריה של המילה ואתחנן, כדי להפר את הנדר של ה', ולהיכנס לארץ ישראל. אור החיים הקדוש מקשה: איך ייתכן להפר נדר לקב"ה? כשאדם נודר נדר ואתה רוצה להפר לו את הנדר אתה מוצא פתח כדי להתיר לו את הנדר. למשל, כלבא שבוע נדר נדר שהבת שלו רחל תהיה מנודה מכל עושרו בגלל שהתחתנה עם רבי עקיבא. וכשרבי עקיבא חזר עם 24000 תלמידים שאל אותו: אם היית יודע שאותו עקיבא יהיה גדול בתורה, היית נודר את הנדר? וכלבא שבוע אמר מיד שלא. וכך הופר הנדר. אבל כל זה אצל בשר ודם. כי האדם לא מסוגל לחשוב על כל התסריטים האפשריים. אבל הקב"ה, אצלו אין עבר, הווה ועתיד. כל הפתחים גלוי וצפוי לפניו והוא מגיד מראשית אחרית. איך אתה יכול לעשות הפרת נדר עם הקב"ה? אתה לא יכול להגיד לו: אם היית יודע שיהיה כך וכך היית נודר? והוא יענה לא. לא ידעתי. אין מציאות כזאת שה' יגיד לא ידעתי. עכשיו אני שואל: משה רבנו, גדול הנביאים, לא ידע את זה? הרי משה מנסה בכל כוחו, עם 515 תפילות להפר את הנדר של ה'. הוא לא ידע שה' יודע הכל? איך תעשה הפרת נדר? אז חשבתי לעצמי. זה משה רבנו! אם הוא מנסה, זה אומר שיש אפשרות להפר נדר לה'! השאלה איך. ואם תשאלו מה אכפת לי היום להפר נדר שנדר ה' למשה לפני אלפי שנים? הרי משה לא נכנס בסופו של דבר לארץ. מה כבר יעזור אם נפר את הנדר היום? והתשובה: חובה להפר את הנדר הזה של ה' על משה, כי המקטרג עדיין מקטרג! משה הוא הגואל הראשון והוא הגואל האחרון. וזה יקרה עם גילוי המשיח. אך בכל פעם שיש הזדמנות לגילוי המשיח, מגיע המקטרג ואומר: ריבונו של עולם! אתה נדרת שמשה לא ייכנס לארץ. אף אחד לא הפר לך את הנדר הזה! משה לא יכול להיכנס לארץ גם עכשיו, בדור הגאולה! אז, בע"ה אנחנו נעשה עכשיו הפרת נדר וגם התרת נדר לה', שיתיר את כניסת משה לארץ. ועדיין נשארה הקושיה ששאל אור החיים הקדוש: איך אפשר להתיר נדר של ה'? הרי אצלו לא שייך עניין של חרטה! בגמרא יש כמה וכמה סיפורים של רבה בר בר חנה. כל סיפור יותר הזוי מהשני. והכל סודות עליונים. באחד מהסיפורים בגמרא בבא בתרא דף עד עמוד א, מספר רבה בר בר חנה: שמעתי בת קול שאומרת אוי לי שנשבעתי, ועכשיו שנשבעתי מי מפר לי. ]רבא בר בר חנה לא הבין על איזו שבועה הקב"ה מדבר ולא עשה כלום[ כשהוא חזר לפני רבנן, אמרו לי... היה לך לומר מופר לך ]כי רבנן סברו שמדובר על השבועה של הגלות[, והוא סבר שאולי זאת השבועה שלא יוריד שוב מבול כמו שהוריד והחריב את העולם, ובגלל זה לא הפר. בחשוקי חמד נדרים דף כא עמוד ב מביאים את הסיפור הזה ומקשים בדיוק את הקושיה שלנו: ויש לשאול איזה התרה שייכת אצל הקדוש ברוך הוא? ונותנים תשובה: הנה במסורת הש"ס )בברכות( הגיה שצ"ל "והתיר לו", מפני שלשון הפרה שייכת רק אצל בעל ואשתו, ולשון "התרה" אצל חכם, יעו"ש. ...אבל רבה בר בר חנה כן היה יכול להפר את הנדר לקב"ה! אף על גב שאין לא פתח ולא חרטה. תקשיבו טוב. איך? כי בעל מפר נדרי אשתו בלא חרטה ופתח, והוא יתברך שמו לגבי צדיק וחכם כביכול דומה כמו אשה לגבי בעלה דמיא. לכן נקרא משה רבינו וכמה נביאים איש האלקים. וזה הסוד של הקב"ה גוזר גזרה והצדיק מבטלה. וזה בזכותו ותפלתו, כמו אשה שהבעל מפר נדריה ודבריה. ואפילו שרבר בר בר חנא לא ידע בוודאות על מה שנדר, היה יכול לומר מופר לך וזה היה מופר. כי בעל יכול להפר נדר של אשתו, גם אם אינו יודע את כל הפרטים. בגלל זה ה' אמר לרבא בר בר חנא: עכשיו שנשבעתי מי מפר לי. אתה רואה שה' אומר לחכם היהודי מי מפר לי! נקט לשון הפרה ולא נקט לשון התרה,... מכאן שהקב"ה מתייחס אל הצדיק כאילו הצדיק זה הבעל וכביכול הקב"ה זאת האישה. "חתם סופר" ]תקצ"ב[ אמר שאצל הקדוש ברוך הוא לא שייך התר נדרים על פי חרטה, אלא הפרה כהפרת הבעל כביכול, שהוא יתברך שמו לגבי צדיק וחכם כביכול כאשה לגבי בעלה... על כן היה צריך לומר "אוי לי" שיהיה נחשב כנדרי "עינוי נפש" שיוכל הבעל להתיר, וצרתם של ישראל עינוי נפש הוא על דרך הכתוב ]שופטים י טז[: "ותקצר נפשו בעמל ישראל". מכל זה עולה שאצל משה שעליו נאמר משה איש האלקים, פשיטא שהוא יכול להפר נדר של ה'. אבל הוא לא הצליח לעשות את הפרת הנדר. ה' לא נתן לו. כי אם משה היה מתיר את הנדר והיה נכנס לארץ, מכיוון שבגלל חטא המרגלים נכנס שורש החטא בלב עם ישראל, ואף אחד לא תיקן את העניין, בוודאות כשיבנה בית המקדש היה ברור שהם יחטאו. כפי שכתוב מפורשות בשירת האזינו. שרגע לפני מותו משה מספר לעם ישראל על כל החטאים שיחטאו. כי כשיש שורש של חטא, כל עוד לא ניקו אותו, החטא מתפתח ופורץ. ואם משה היה נכנס לארץ, ה' לא היה יכול להחריב את בית המקדש, ואז חלילה היה צריך לפגוע באנשים. במי מריבה למשה הייתה הזדמנות לתקן את עם ישראל. ובאחד הסרטונים שלי הבאתי חידוש עצום, מה משה היה צריך לעשות והיה מתקן את כל ישראל לחלוטין ומוחק את שורש כל החטאים. אך הוא פספס את ההזדמנות, הכה בסלע. ועם ישראל נשאר עם שורש החטא. לכן ה' לא נתן שמשה ייכנס לארץ. כי ה' רצה לשמור על עם ישראל. וכשכעס על החטאים שלהם, הוא הוציא את חמתו על עצים ואבנים, והחריב את בית המקדש ולא השמיד את האנשים. עכשיו בע"ה אביא חידוש נוסף, הפעם שלי, על מסלול נוסף שבו יהודי יכול להפר את נדר ה', גם בלי להשתמש בנימוק של בעל ואשתו. הקב"ה אין לו גוף ואין לו דמות הגוף. ואין לנו שום השגה בו. הדרך היחידה שבה אנחנו מתייחסים אל הקב"ה היא באמצעות ההתבוננות שלנו בהנהגות שלו בעולם. ועל ידי לימוד תורה. הקב"ה מדבר איתנו בשפה שאנחנו מבינים. בלשון של בני אדם. לכן התורה עצמה מייחסת לקב"ה כאילו יש לו ידיים, יש לו עיניים, ויש לו רגשות של כעס וחמלה. ויתעצב אל ליבו, ניחמתי כי עשיתי. כאילו הוא לא יודע מה יקרה ופתאום מבין ומצטער! כמו שהיה בזמן המבול שכתוב בתורה: וַי ֹּ֣ אמֶ ר ה֗ ' אֶ מְ חֶֶ֨ ה אֶ ת־הָ אָ דָָ֤ ם אֲשֶ ר־בָ רָָ֙אתִ יָ֙ וכו' כִ י נִחַַ֖ מְ תִ י כִ י עֲשִ יתִִֽ ם! עוד דבר שאומרים חז"ל שהקב"ה והתורה וישראל הם אחד! אם זה לא היה כתוב, אם אדם היה אומר שאנשים בשר ודם, ישראל, הם כמו הקב"ה, זה נשמע כמו דברי כפירה. לומדים מכאן שני דברים: הקב"ה ברא את העולם לפי מה שכתוב בתורה, התורה קדמה לעולם. והוא הגביל את עצמו לחוקי התורה. הוא לא חייב, אבל זאת החלטה שלו. בעולם שלנו הוא הגביל עצמו לחוקי התורה. ודבר שני: הקב"ה מדמה את עצמו לאדם. גם בכך שבתורה כתוב על עיני ה' ולבו ושהוא מתנחם שעשה דברים, וגם העובדה שישראל והקב"ה והתורה הם אחד. עכשיו אפשר להביא את המסלול השני של הפרת נדרים לקב"ה. מכיוון שה' מתייחס אל עצמו כאילו כאל בשר ודם, הוא מתיר לנו גם לפנות אליו באופן הזה. ואנחנו רואים את זה בכל ברכה שאנחנו מברכים ואומרים: ברוך אתה ה'. פונים אליו ממש כאילו להבדיל, פונים לחבר. ברוך אתה! ומכיוון שבבשר ודם יש את העניין של חרטה והפרה, גם בקב"ה העיקרון הזה קיים. עובדה שהוא עצמו כתב על עצמו בתורה נִחַַ֖ מְ תִ י כִ י עֲשִ יתִִֽ ם. ומכיוון שבכל יהודי יש ניצוץ של משה, ובני תורה נחשבים ממש כמשה, ככתוב בגמרא, שהם קוראים אחד לשני משה, משה שפיר קאמרת, לכן עכשיו שאנחנו מביאים את החידושים שבשיעור הזה, זה כאילו משה עצמו אומר אותם והדבר הוא כהפרת הנדר של ה' שמשה לא ייכנס לארץ. ובע"ה סתמנו את הפה למקטרג, ובע"ה המשיח יכול להתגלות. ואם גם זה לא מספיק, משה עצמו מלמד איך ה' יכול להפר את הנדר שלו, גם בלי שאנחנו נעשה שום דבר! משה אומר: אֲד נָֹּ֣י ה֗ ' אַ תָָ֤ ה הִַֽ חִ לֶ֨ ֹותָָ֙ לְ הַ רְ אֹּ֣ ֹות אִֶֽ ת־עַ בְ דְ ךָ֔ אֶֶ֨ ת־גָדְ לְ ךָ֔ ... רש"י מפרש את דברי משה, וכותב: אינך דומה למלך בשר ודם, שיש לו יועצין וסנקתדרין הממחין בידו כשרוצה לעשות חסד ולעבור על מדותיו, אתה אין מי ימחה בידך אם תמחול לי נתבטל גזירתך. ריבונו של עולם, גם אם כל מה שאמרנו קודם לא מספק, משה לימד אותנו שאתה הקב"ה יכול לקבל כל החלטה שתרצה, ולבטל כל נדר שנדרת. כי אצלך לא שייך עניין של חרטה, לכן, דווקא בגלל זה אתה לא צריך שמישהו יפר או יתיר לך את הנדר. ההחלטה בידיך! ריבונו של עולם, יהי רצון מלפניך שתפר שבועתך להחזירנו בתשובה שלימה לפניך. לישועתך קיויתי ה'.
 באהבה גדולה, ממני יעקב מאור

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה