chiddush logo

שבת הגדול פרשת אחרי מות

נכתב על ידי ידד, 10/4/2014

 

 

השבת נציין את שבת הגדול. השבת שלפני חג הפסח. אחד הטעמים שמקשרים בין שבת זו לפסח היא העובדה שעל פי המסורת בשבת שלפני יציאת מצרים היה התאריך י' בניסן ובאותו היום לקחו בני ישראל את השה והקריבו אותו כקורבן פסח לעיני המצרים. 

סיבה נוספת היא שבשבת זו נהוג שרב הקהילה דורש בהלכות ובענייני החג המתקרב ובספר "שיבולי הלקט" כתוב שהרב מאריך בדרשתו והדבר דומה לאנשים ליום ארוך וגדול כשם שנקרא יום כיפור "צומא דרבא".

השבת נוכל למצוא חיבור בין פרשת השבוע, פרשת "אחרי מות", לחג הפסח ובעיקר לליל הסדר. 

פרשת "אחרי מות" פותחת בתיאור עבודת הכהן במקדש ביום כיפור. את החלק הזה אנו אף קוראים בקריאת התורה של יום כיפור בתפילת שחרית, ובנוסף לכך בתפילת מוסף אנו מתפללים את "סדר העבודה" המתאר לפרטי פרטים את סדרי העבודה של הכהן הגדול בבית המקדש. בתיאור עבודת הכהן בפרשה מסופר לנו על לקיחת השעירים, הקרבת הקורבנות והזיות הדם, לבישת בגדי הכהן הגדול ועוד. 

מדובר על סדר עבודה מדוקדק של הכהן הגדול שעושה אותם בצנעה כשהוא יחיד ולבד בקודש הקודשים. 

דווקא כיום שאין לנו בית מקדש והעבודה בטלה חשובה מאוד הזכרת המעשים המיוחדים שמוזכרים בפרשה כדי לגרום לכולנו להיות דומים למלאכי השרת. 

והנה, ביום שני בערב נשב כולנו סביב שולחן ערוך ונחגוג את ליל הסדר וקריאת הגדה של פסח. קיימת הרגשה שערב מיוחד זה וההגדה שאנו קוראים בו אינם בעלי סדר מיוחד וכולנו "רק רוצים לעבור את זה". על פי הסברו של הרב רימון בהקדמה להגדה נוכל לראות שהיא בנויה משלבים מסודרים אחד אחרי השני. 

ההגדה ובעיקר חלק "המגיד" שבה, מורכבים משני הגדות עיקריות מימי הגמרא: הגדה של שמואל והגדה של רב. להלכה ולמעשה נפסק שאנו קוראים את שתיהן ולכן המגיד הוא חלק ארוך יחסית. שני חלקי ההגדות, הן של שמואל והן של רב פותחים בשאלות כגון: " מה נשתנה" או שאלות ארבעת הבנים, ולאחר מכן יש את ההסברים בהתאם: "עבדים היינו..." ו"מתחילה עובדי עבודה זרה..." אחר כך, בשני חלקי המגיד אנו קוראים את אחד ממטרות הערב והוא השבח וההודאה לה' על הניסים אותם עשה לעם ישראל: על פי ההגדה של שמואל השבח הוא "ברוך המקום ברוך הוא" ועל פי ההגדה של  רב השבח הוא "ברוך שומר הבטחתו לישראל ברוך הוא".

גם המשכה של ההגדה בנוי משלבים מסודרים של סיפורים: "צא ולמד..." ו- "רבן גמליאל היה אומר..." ואחרי שני הסיפורים האלה יש בהתאמה שבח לה': "כמה מעלות טובות למקום עלינו" וגם: "לפיכך אנחנו חייבים להודות להלל ולשבח...".

הן פרשת "אחרי מות" והן הגדה של פסח שנקרא בחג הקרוב בנויות מסדר מופתי ומובנה. כולנו תקווה ותפילה שנזכה להחזיר את עבודת הכהן הגדול בבית המקדש ביום הכיפורים ומתוך כך נזכה להקריב את קורבן פסח כהילכתו בבית המקדש. 

 

שבת שלום ופסח שמח וכשר!

 

תודות לצחי מכאלי

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס ושמואל פולק שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

 

אתר החוויה היהודית :   www.h-y1.coi.co.il

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה