chiddush logo

"ו" הפחיתות - ודיני עבדים

נכתב על ידי משה אהרון, 13/2/2023

בס"ד.

"ו" הפחיתות - ודיני עבדים
=========================.
 ברשימה קודמת כתבנו על ייחודה המופלג של האות : "ו" של : "ואלה המשפטים".
 עתה מצורפת בזה, רשימה קצרה ומשלימה לאותה הרשימה הקודמת .
 ההוכחה הניצחת ביותר  כי בשימוש  באות "ו" בסימוכין למילה "משפטים" ,התכוונה למעשה התורה להפחית מערך המשפטים לעומת הקודמים להם ה"דיברות".
 היא העובדה שמשה שם בראש המשפטים דווקא את דיני העבדים .
משל לומר  :  שאין לך ירידה מערך של  : אנוכי ה' המעלת מממצרים ארץ עבדים, ומהערך של : "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני". כמו העיסוק בהנצחת העבדות באמצעות קניית עבד עברי.
 שאמר הקב"ה אני שיחררתי עבדים והנה באין לי ברירה  שהעבדות כל כך טמועה בכם  להתחיל ולהסדיר את דיני העבדים ולו במיאוס מופגן ובראש אותם הדינים המכונים : "משפטים"
 מכאן אין לך עניין המאוס בעיני הקב"ה כמו הוויה של עבדות בין אדם לאדם.
 יותר מזה קניין עבד עברי יש בה משום קעקוע וסיכול של שני הדברות הראשונית של "אנוכי ה' ושל "לא יהיה לך אלוהים אחרים  על פני" .
שכל הקונה עבד, משל הוא "אלוהים" המתחרה לו לקב"ה והוא כמי המפר אותן הדברות הראשונות . אגב מכאן כשמפליגים בכך ואף מבקשים לקבע העבדות "לעולם" .
כתוב : והגישו  "אדוניו אל האלוהים".
 השימוש במילם "אדון ואלוהים מרמזים על כל שאמרנו :  שמוסד העבדות מקעקע אלוהות ומתיימר להפוך את האדם לאדון ואפילו לאלוהים.
  ההוכחה הנוספת לכך, לדברים הקשים האמורים היא :  כי בימי ירמיה נכרתה למעשה ברית היסטורית חדשה לביטול העבדות .
ברית שלמרבה הצער נכשלה .
 ללמדך שאפילו אז ,בימי ירמיה הנביא ,עדיין הוויית העבדות הייתה כה שולטת ורווחת בעם.
 וקשה היה לשרשה. ועתה, אנא אנו באים.
 מדוע חדלים אנו גם בעניין זה
 יראי ה' וחושבי שמו  אם היו לוקחים קצה זה ומושכים בו . כי אז לפחות היום היו מבטלים את דיני העבדות ומסבים אותם בשינויים המחוייבים לדיני העסקה של עובד.
 שחלילה בהעסקה לא ידבקו בה יסודות שליליים של עבדות  . 
שניצול עובדים ועשיקתם יש בו יותר משישים של עבדות.......
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה