chiddush logo

קובץ לפני המלך, קול ברמה כז, אסופת מאמרים על ימי הפורים במגוון נושאים ומישורים

נכתב על ידי dvir45, 12/3/2014

 בית הישיבה שמח לבשר על הוצאתו לאור של קובץ לפני המלך, קול ברמה כז, אסופת מאמרים על ימי הפורים במגוון נושאים ומישורים. 196 עמודים. 
החוברת מחולקת לשלושה שערים: מחשבה, תנ"ך והלכה.
החוברת הושקה במוצ"ש דפרשת ויקרא בבית המדרש וברגעים אלה היא מושקת ממש כאן אינטרנטית, יחד אתכם.
את החוברת ניתן להוריד במרחק לחיצה מכאן. 
לחיים!


ברכת ראש הישיבה

לַמְנַצֵּחַ עַל אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר
חז"ל זיהו את מזמור כב בתהילים כמזמורה של אסתר. במזמור משולבים ביטויים כמו "עָלֶיךָ הָשְׁלַכְתִּי" (יא), "הָיָה לִבִּי כַּדּוֹנָג" (טו), "סְבָבוּנִי כְּלָבִים" (יז), "הַצִּילָה מֵחֶרֶב נַפְשִׁי" (כא), "הוֹשִׁיעֵנִי מִפִּי אַרְיֵה" (כב), ומבין פסוקיו ניתן לחוש את פחד הגזירה "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד" (אסתר ג, יג); את הד קולם של התחינות וזעקות השבר לביטול הפורענות האיומה העומדת להתרגש.
חז"ל מלמדים אותנו שבתוך הדרמה הגדולה מסתתרת דרמה זוטא נוספת, וכך אומרים במסכת מגילה דף טו, ב: "'וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית הַמֶּלֶךְ הַפְּנִימִית' (אסתר ה, א). אמר רבי לוי: כיון שהגיעה לבית הצלמים - נסתלקה הימנה שכינה, אמרה: 'אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי' (תהלים כב, ב)".
לאחר שלושה ימי הכנה של צום ותפילות על מפתן בית המלך הפנימי, ברגע גורלי בו תלויים עתידה ועתיד אומתה - נעמדת אסתר מול השליט הכול יכול, ופתאום כל מילותיה נעתקות מפיה. היא מסיטה את עיניה מהמלך "הכול יכול" העומד למולה, מפנה מבטה אל על, אל מלכו של עולם, וזועקת "אֵלִי אֵלִי לָמָה עֲזַבְתָּנִי". דומה שכל המסר של המגילה מקופל כאן, במילים הקצרות של חז"ל, המעמידות מלך אביון מול מלך עליון.
הגאון ר' יעקב משה חרל"פ שואל: היכן ראו חז"ל רמז בכתובים לדבריהם? והוא משיב שבתוך כל ההתרחשות הקדחתנית של ישועת פורים, שמרגע שמתחיל המהפך היא מתגלגלת במהירות הבזק, פתאום מופיע המילה "וַתַּעֲמֹד" - ועמידה פירושה משבר! יהודי לא עומד! ודאי לא בימי הפורים. אלו הם ימים של עליה, של התחדשות ושל התמלאות מלא חופניים.
גם בבית מדרשנו אין עמידה. דברי התורה שאוגדו כאן בהלכה, באמונה, במקרא, ובדרוש מבטאים את החידוש שבהיכלה של ישיבת הגולן בכלל, ולקראת ימי הפורים בפרט.
בעל "הפחד יצחק" כותב באיגרת לאחד מתלמידיו: "אם חיך טועם לך, הנך בודאי מרגיש שכל הדיבורים והשיחות שנאמרו ברבים בקשר עם מועד הפורים - חותם של בשעת מעשה טבוע בהם". נכונים הדברים גם לדברי התורה שלפניכם, שניתן לחוש בהם משהו מהאווירה המיוחדת של קרבת ה' ודיבוק איש באחיו, שמאפיינים את ימי הפורים בישיבת הגולן.
אני מבקש להודות לרעי, הרבנים נותני השיעורים ולמנהל הישיבה רפאל תמם.
קונטרס זה (כמו גם קודמיו, לימים נוראים, לימי החנוכה, ולחג הפסח) הינו פרי דיבוק חברים ודיבוק תלמידים בתורת רבותיהם, ותוצר מסירות של חבורה מופלאה שיזמה, הקלידה, הגיהה, עיצבה, ודִרבנה את הרבנים הכותבים. אני מבקש לברך את אליאור מרטין, דרור מורגנשטרן, שי שליסל, שמואל לעסרי ונאור דיין שיראו ברכה בעמל התורה ויזכו לבניין ביתם מתוך שפע ברכה.
ברכה מיוחדת לאחד מן החבורה, דרור מורגנשטרן, היוצא לפרק השירות הצבאי; שיזכה יחד עם כל חבריו בני שיעור ב להעניק את מיטב יכולותיהם לעם ישראל, וישובו לבית המדרש שלמים בגופם, בנפשם ובתורתם.

בברכת פורים מרומם ושמח לכל בית ישראל
הרב יואל מנוביץ'

תוכן העניינים 

חצר המלך הפנימית   פרקי מחשבה
עומד אחר כותלנו - הרב אמנון שוגרמן
מעז יצא מתוק - הרב אשר סמית
מלחמה לה' בעמלק - הרב יהושע ון דייק
לגלות את ההסתר - הרב שי וינטר
המגילה ו"היום שאחרי" - הרב ארז לוי
השמחה המהפכת - ר' מתן לוי
פשוט להיות פשוט - איתמר מור
מחופשים כל השנה - הרב נתנאל אריה
הדר קיבלוה - הרב עודד שוגרמן
 
אגרת הפורים   פרקי תנ"ך
החיבור שבין חמשת מגילות - הרב יגאל אריאל
בניה של רחל - הרב מוטי פרנקו
החדש יתקדש - הרב איתמר אלדר          
מלאכים ובני אדם - ר' שי שצ'ופק
 
קיימו וקיבלו   פרקי הלכה
ימי משתה בשמחה - הרב יואל מנוביץ'
שמחת פורים בשלמות - הרב אהרון איזנטל          
בדין חובת משלוח מנות בפורים - הרב ישי סמואל
אף הן היו באותו הנס - הרב נתנאל אריה
בירור הלכתי במצוות מחיית עמלק - הרב שלמה שטרסברג


פורים שמחים!
בית ישיבת הגולן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע