חידושים לפרשת בא
ב''ה
ארבה כמוהו ואחריו לא יהיה כן (י,יד)
וברש''י ''ואותו (ארבה) שהיה בימי יואל, שנאמר (בו – יואל ב,ב) כמוהו לא נהיה מן העולם, כי היה על ידי מינין הרבה יחד, אבל של משה היה מין אחד, וכמוהו לא יהיה'' וי''ל: 1) ואחריו לא אותיות ויואל אחר (אל תקשה מיואל כי היה ענין אחר). 2) ''ואחריו לא'' אותיות (ח = בו) א' (בימי משה סוג אחד) ויואל רוב (סוגים). 3) יהיה כן גמט' מין (לא יהיה כן מין אחד ביואל אלא הרבה).
ויתקעהו ימה סוף לא נשאר ארבה אחד (י,יט)
וברש''י ''אף המלוחים שמלחו מהם'' וי''ל: 1) ארבה אחד גמט' אף המלוחים. 2) לא נשאר גמט' אף לא שמלחו מהם. 3) המילים (ימה) סוף לא (נשאר) אותיות לאסוף ואותיות אף סלו וגמט' ואף המלוח (אף המלוח שאספו בסלים).
חושך אפלה 1 (י,כב)
וברש''י ''חושך – שלא יראו מצרים במיתת רשעי ישראל שלא היו רוצים לצאת שמתו בשלושת ימי אפילה, ויאמרו אף הם לוקים כמונו'', וי''ל: 1) חושך ר''ת ואין חושבים שישראל (לוקים) כמונו. (או – ''חשך אפלה'' ר''ת שאין חושבים אף הם לוקים כמונו). 2) חשך גמט' לא יגִדו (המצרים על ישראל) גם הם לוקים. 3) אפילה אותיות (יל = מ) אף הם (וחשך אפילה פירושו שהחשך מסתיר ומעלים שאף הם לקו).
חושך אפלה 2 (י,כב)
וממשיך רש''י ''ועוד שחפשו ישראל וראו את כליהם ולא יכלו להגיד כשהיו שואלין מהם אין בידינו כלים'' 1) חשך ר''ת חפשו כלים –שימצאו. 2) חשך גמט' ויראו כליהם. 3) האותיות הבאות אחרי חשך הם תִטֹל (מטרת החושך שיטלו הכלים).
בס''ד חיברתי ספר בסיגנון הזה על בראשית שמות לבירורים 0524083148