chiddush logo

מדוע מכרו האחים את יוסף לישמעאלים האלה

נכתב על ידי ilan sendowski, 28/11/2013

לאחר שהאחים הורידו את יוסף לבור הם ישבו בצד ואכלו לחם. למה?


כדי לאכול לחם חייבים להרטיב אותו ולשים בתנור ואז הלחם היבש נעשה רך לאכילה. המילה ׳לחם׳ כוללת כל אוכל כמו בשר וירקות. שיירות שעברו בדרך ראו את העשן וידעו על קייום בור המים ועצרו ליד האחים כדי להשתמש באש ולאכול ביחד. זאת היתה הזדמנות לקבל מידע ולסחור.

האחים חקרו כל שיירה לאן היא הולכת ומה היא לוקחת, כי הכתוב מציין מה הישמעאלים לקחו. כאשר באו הישמעאלים הם שמעו שהם יורדים למצרים, מקום מפורסם במכשפים וקוסמים, ושהישמעאלים לוקחים "נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט", דברים הראוים למלך או שליט, כשם שיעקב אמר לבניו להביא "מִנְחָה:  מְעַט צֳרִי, וּמְעַט דְּבַשׁ, נְכֹאת וָלֹט, בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים" לאיש.

"נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט" הם בשמים, סבון, תמרוקים ועשבי מרפא. כידוע אחשורוש דאג לרחוץ את הבתולות בסבון ותמרוקים, וכך היה המנהג של מלכים. כאשר האחים ירדו לשבור בר הם חיפשו את יוסף בבתי מרחץ ובבתי זונות (רש"י), לכן יוסף האשים אותם כמרגלים שבאו "לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ".

הישמעאלים שמחו לקנות את העבד, ללמד אותו איך להשתמש בסחורתם וכך היה להם קונה קבוע בארמון מצרי. יוסף שמח ללמוד כי כך הוא העלה את ערכו לאדונו, וזכה להיות בבית אדונו קרוב לאדון ומשפחתו.

מכאן ניתן להסיק שהאחים רצו להבטיח שיוסף ילקח לאנשי המלכות ושרי המלך, ולא ימכר לעבדות בשוק עבדים לעבודת השדה, וכך היה כאשר שר הטבחים (טובח אנשים - מפקד הצבא, ראש המשטרה ומנהל בית הסוהר המלכותי) רכש אותו, ומיד הכיר בתכונותיו הטובות.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע