מדוע תפילת ערבית רשות ? (12 תגובות לחידוש זה)
ידוע שתפילת שחרית כנגד אברהם, תפילת מנחה כנגד יצחק, ותפילת ערבית כנגד יעקב.
נשאלת השאלה- מדוע תפילת ערבית רשות, והאם יש קשר בין העובדה שתפילת ערבית כנגד יעקב לבין העובדה שהיא רשות ??
ניתן לענות בכמה אפשרויות-
א) אברהם- כנגד חסד, יצחק- כנגד עבודה, יעקב- כנגד התורה, יש דעה שמי שעוסק תדיר בתורה -פטור מתפילה.
ואמנם דעה זו לא נפסקה להלכה, ואולי זו הסיבה שבימינו תפילת ערבית חובה- משום שגם מי שתורתו אמנותו- מחוייב בתפילה.
ב) משום שבזמנם בתי הכנסת היו מחוץ לעיר, והיה טורח או סכנה לצאת מחוץ לעיר.
ג) על פי המדרש שהיום נתקצר בשביל יעקב, ואם כן- יעקב התפלל תפילת ערבית בזמן שמצד האמת לא היה לילה, ורק בזכות יעקב נהייה לילה.
אשמח לשמוע עוד תרוצים לשאלה.
שהאדם ניגש למדרגה רוחנית הבאה שלו - היא מתחילה בערב היינו מערבוביה ועירפול חושים כזה מצב של חושך
והוא לא מבין את הטעם של המדרגה הבאה בדיוק ואז הוא עולה למדרגה הבאה ואז נהיה יום היינו גילוי אלוקותו יתברך לניברא בגלוי .והעניין כש האדם בערב אז הוא בירידה ולפעמים גם אין לו מספיק כוח לתפילה אלא צריך
איכשהוא לחכות או לישון את המצב הזה עד שהוא מתעורר למדרגה הבאה ואז הוא בשיא הכוח.לכן הערבית לא חובה.
ידעתי שישנם שתי דעות בהלכה כנגד מי תיקנו את התפילות- כנגד הקרבנות או כנגד האבות, ולפי הדעה שכנגד הקרבנות- אין שאלתי שאלה, אולם אני שאלתי לפי הדעה שתפילות כנגד אבות תיקנום, ואני ושאר המגיבים נתנו על כך כמה תשובות, וברור לי שישנם עוד תשובות.
ועוד תירוץ ששמעתי מפי הרה"ג אורי עמוס שרקי שומר שתפילת ערבית זו תפילה (גם) כדי לקבל רוח הקודש ולכן רשב"י שהוא מחבר הזוהר שואל בעצם אם תפילה לקבלת רוח הקודש היא רשות או חובה!!!
*אברים
*ולכן
אלא הדעה שנפסקה להלכה זו הדעה של רבי יהושע שאומר שתפילות כנגד קורבנות וערבית כנגד עברים ופדרים שמקריבים בלילה אבל לא תמיד היה אברים ופדרים וכלן תפילת ערבית רשות אך ישראל קיבלו על עצמם תפילה זו כחובה!!!!!!!!