chiddush logo

מדוע תפילת ערבית רשות ? (12 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 23/6/2010

 ידוע     שתפילת שחרית    כנגד אברהם,   תפילת  מנחה  כנגד יצחק,   ותפילת  ערבית  כנגד  יעקב.

נשאלת השאלה-    מדוע  תפילת  ערבית    רשות,   והאם   יש  קשר  בין   העובדה  שתפילת ערבית  כנגד יעקב לבין  העובדה    שהיא רשות  ??

ניתן     לענות   בכמה  אפשרויות-

א)   אברהם-  כנגד חסד,   יצחק-   כנגד  עבודה,  יעקב-  כנגד  התורה,  יש  דעה  שמי  שעוסק  תדיר בתורה   -פטור  מתפילה.

ואמנם  דעה  זו   לא  נפסקה להלכה,  ואולי  זו  הסיבה  שבימינו   תפילת  ערבית  חובה-  משום שגם מי שתורתו  אמנותו-  מחוייב  בתפילה.

ב)   משום   שבזמנם   בתי הכנסת  היו מחוץ  לעיר,  והיה טורח   או  סכנה   לצאת   מחוץ לעיר.

ג)   על פי המדרש    שהיום   נתקצר   בשביל יעקב,    ואם  כן-   יעקב  התפלל    תפילת  ערבית  בזמן    שמצד  האמת  לא  היה  לילה,    ורק    בזכות  יעקב    נהייה   לילה.

אשמח  לשמוע עוד  תרוצים    לשאלה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (12)
truekab (29/1/2012)
מה שיש לי להוסיף על התגובה הראשונה זה שבעת
שהאדם ניגש למדרגה רוחנית הבאה שלו - היא מתחילה בערב היינו מערבוביה ועירפול חושים כזה מצב של חושך
והוא לא מבין את הטעם של המדרגה הבאה בדיוק ואז הוא עולה למדרגה הבאה ואז נהיה יום היינו גילוי אלוקותו יתברך לניברא בגלוי .והעניין כש האדם בערב אז הוא בירידה ולפעמים גם אין לו מספיק כוח לתפילה אלא צריך
איכשהוא לחכות או לישון את המצב הזה עד שהוא מתעורר למדרגה הבאה ואז הוא בשיא הכוח.לכן הערבית לא חובה.
אברהם (14/9/2010)
לאחר בקשת המחילה לדעתי השאלה בכלל לא במקום ממדרש אתה עובר להלכה יש תפילות והדינים שלהם ויש מדרש המקשר בין אבותינו לתפילות ולא יותר
יצחק ג (19/8/2010)
לעצם השאלה, בשער הכוונות מבאר האר"י ז"ל שכיון שנעשה התיקון ע"י תפילת שחרית ומנחה בצורה כזאת שהתיקון של תפילת ערבית כבר נעשה מאליו, כיון שכל התפארת הוא מיזוג של חסד וגבורה, ולכן יש צד שתפילת ערבית רשות כיון שנעשה התיקון גם בלעדיה, אלא שלמרות כן נפסק שחובה כיון שגם דבר שנעשה התיקון מאליו אנו עושים מלמטה, ואכמ"ל.
reuven (29/6/2010)
אני רק מנסה להגיד שלפי הדעה שבות תיקנו את תפילת ערבית תפילת ערבית לא רשות!!!
אריאל אליעזר (27/6/2010)
אני מודה לכל המגיבים.
ידעתי שישנם שתי דעות בהלכה כנגד מי תיקנו את התפילות- כנגד הקרבנות או כנגד האבות, ולפי הדעה שכנגד הקרבנות- אין שאלתי שאלה, אולם אני שאלתי לפי הדעה שתפילות כנגד אבות תיקנום, ואני ושאר המגיבים נתנו על כך כמה תשובות, וברור לי שישנם עוד תשובות.
reuven (26/6/2010)
ידוע שהאבות תיקנו את התפילות אך את הלכות התפילה אנו לומדים מקרבנות למשל: מתי זמן תפילה, האם היא רשות?
ועוד תירוץ ששמעתי מפי הרה"ג אורי עמוס שרקי שומר שתפילת ערבית זו תפילה (גם) כדי לקבל רוח הקודש ולכן רשב"י שהוא מחבר הזוהר שואל בעצם אם תפילה לקבלת רוח הקודש היא רשות או חובה!!!
יהונתן (26/6/2010)
אין חולק על כך שהאבות תקנו שהרי לומדים זאת מהפסוקים. השאלה היא אם התפילות שלנו תוקנו כנגד הקורבנות או כנגד תפילות האבות. אכן בעניין האבות יש שוני שהרי יעקב בכל זאת התפלל ערבית לעומת אברים ופדרים שאינם כקורבן, אלא שגם תפילת יעקב היתה בעצם מנחה שהפכה לערבית... (זה יותר דרוש מאשר פלפול סברתי...)
reuven (25/6/2010)
אבל לפי הדעה שאתה מנסה להגיד תפילת ערבית חובה וזה לא מסתדר לך!!!!
יהונתן (25/6/2010)
גם עניינם של אברים ופדרים שהם לא בפני עצמם אלא נמשכים אחרי קורבנות היום. כמו יעקב (תפארת...) שהוא המשך ושילוב של אברהם ויצחק (חסד וגבורה...)
reuven (25/6/2010)
מצטער על השגיאות כתיב
*אברים
*ולכן
reuven (25/6/2010)
אתה הלכת לפי הדעה של רבי יוסי שאומר שתפילות אבות תקנום ולפי דעה זאת ערבית חובה!!!!
אלא הדעה שנפסקה להלכה זו הדעה של רבי יהושע שאומר שתפילות כנגד קורבנות וערבית כנגד עברים ופדרים שמקריבים בלילה אבל לא תמיד היה אברים ופדרים וכלן תפילת ערבית רשות אך ישראל קיבלו על עצמם תפילה זו כחובה!!!!!!!!
יהונתן (23/6/2010)
כך ראיתי ויותר מדויק שיעקב בעצם בא להתפלל מנחה ונהיה לילה, אז כביכול מקור הערבית איננו לכתחילה. יש עניין שחלק מהתפילה והמצוות יבוא דווקא מהאדם עצמו ולא כ"חובה" ובמיוחד תפילה שהיא תחנוני הלב וכנראה גם יש עניין בלילה שזהן זמן האמונה "אמונתך בלילות"...