chiddush logo

שיטות ברפואה המשלימה ע"פ ההלכה

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 21/6/2010

 "כִּי לא נַחַשׁ בְּיַעֲקב וְלא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל"

הרפואה האלטרנטיבית כוללת את שיטות הרפואה הבלתי קונבנציונאליות. אין בכוונתנו להביע דעה על יעילותה או יכולתה להוות תחליף לרפואה הרגילה. אכן, רבים מהעוסקים בכך מכנים אותה "רפואה משלימה", וממליצים לנקוט בה לצד אך לא במקום הרפואה המקובלת. בזמננו התחום רחב ומכיל עשרות רבות של שיטות ריפוי, כגון: תרופות טבעיות וצמחי מרפא, הומיאופתיה, תזונה, מגעים, דיקורים, תרגילי תנועה, ועוד. היות ושיטות הריפוי בתחום זה מבוססות גם על רפואה מזרחית עתיקה, הרי שיש צורך לבחון אם אין בהן צד של ע"ז או דרכי האמורי, בבחינת נחשנות וקוסמות.  

עמדתו של הגר"מ אליהו זצ"ל הייתה שכל עוד אין בדבר סרך של כוחות הטומאה, אין לשלול זאת. לכן הרב התיר מה שקשור בתזונה: צמחי מרפא או הימנעות ממזון מסוים, דיאטות וכו', אך שלל את האבחון בשיטת המטוטלת. כמו כן התירו פוסקי זמננו שיטות שמשרד הבריאות הכיר בהן כגון: שיאצו, רפלקסולוגיה ודיקור סיני [אקופונקטורה] וגם כאן קבע הרב אליהו והגביל שלא לעסוק ב"העברת אנרגיות" מהמטפל למטופל. לעומת זאת, רייקי אסור לחלוטין היות ויש בו אמונות זרות, וה"ה המדיטציה.

שיטה השנויה במחלוקת הלכתית היא הנקראת "מח אחד" [קינסיולוגיה]. הרב אליהו זצ"ל נטה להתיר אולם בהיתר אישי ובתנאי שתהיה יראתו של העוסק בדבר קודמת לחכמתו. גם שיטת האבחון באמצעות התבוננות בקשתית העין [אירדיולוגיה] לא שלל הרב, כמו גם תרופות הומיאופתיות. זאת בשל היותן מוכרות, למרות שלכאורה לא נותר בהן חומר ריפוי לאחר כל המהילות.

ככלל יש לנקוט זהירות, לרבות בשאלות של צניעות [איש מטפל באשה ולהפך]. בע"ה בפינה הבאה נעסוק ברפואה משלימה בשבת.

[תודה לד"ר דרור רוטקוביץ]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע