סרוב פקודה בתנ"ך ובהלכה
פקודה
בלתי חוקית בעליל
שמות פרק א,
טו-יז
וַיֹּאמֶר
מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית
פּוּעָה: וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם אִם
בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה: וַתִּירֶאן הַמְיַלְּדֹת אֶת
הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּין
אֶת הַיְלָדִים: וַיִּקְרָא מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת וַיֹּאמֶר לָהֶן מַדּוּעַ
עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה וַתְּחַיֶּין אֶת הַיְלָדִים: וַתֹּאמַרְן הַמְיַלְּדֹת
אֶל פַּרְעֹה כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת כִּי חָיוֹת הֵנָּה בְּטֶרֶם
תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ:
פקודה
בלתי חוקית בעליל מול מלך יהודי
שמואל א פרק
כב, יז-יט
וַיֹּאמֶר
הַמֶּלֶךְ (-שאול) לָרָצִים הַנִּצָּבִים עָלָיו סֹבּוּ
וְהָמִיתוּ כֹּהֲנֵי ה' כִּי גַם יָדָם עִם דָּוִד וְכִי יָדְעוּ כִּי בֹרֵחַ הוּא
וְלֹא גָלוּ אֶת אָזְנִי וְלֹא אָבוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ לִשְׁלֹחַ אֶת יָדָם לִפְגֹעַ
בְּכֹהֲנֵי ה':
וַיֹּאמֶר
הַמֶּלֶךְ לְדוֹאֵג סֹב אַתָּה וּפְגַע בַּכֹּהֲנִים וַיִּסֹּב דּוֹאֵג הָאֲדֹמִי וַיִּפְגַּע
הוּא בַּכֹּהֲנִים וַיָּמֶת בַּיּוֹם הַהוּא שְׁמֹנִים וַחֲמִשָּׁה אִישׁ נֹשֵׂא אֵפוֹד
בָּד: וְאֵת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי
חֶרֶב מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק וְשׁוֹר וַחֲמוֹר וָשֶׂה לְפִי
חָרֶב:
שמואל א פרק
יד, מג-מה
וַיֹּאמֶר
שָׁאוּל אֶל יוֹנָתָן הַגִּידָה לִּי מֶה עָשִׂיתָה וַיַּגֶּד לוֹ יוֹנָתָן וַיֹּאמֶר
טָעֹם טָעַמְתִּי בִּקְצֵה הַמַּטֶּה אֲשֶׁר בְּיָדִי מְעַט דְּבַשׁ הִנְנִי אָמוּת: וַיֹּאמֶר שָׁאוּל כֹּה יַעֲשֶׂה אֱלֹהִים וְכֹה
יוֹסִף כִּי מוֹת תָּמוּת יוֹנָתָן:
וַיֹּאמֶר
הָעָם אֶל שָׁאוּל הֲיוֹנָתָן יָמוּת אֲשֶׁר עָשָׂה הַיְשׁוּעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת
בְּיִשְׂרָאֵל חָלִילָה חַי ה' אִם יִפֹּל מִשַּׂעֲרַת רֹאשׁוֹ אַרְצָה כִּי עִם אֱלֹהִים
עָשָׂה הַיּוֹם הַזֶּה וַיִּפְדּוּ הָעָם אֶת יוֹנָתָן וְלֹא מֵת:
סרוב
פקודה כשר, סרוב פקודה פסול ומי שאינו מסרב...
שמואל ב פרק
יא, א-כז
וַיְהִי לְעֵת
הָעֶרֶב וַיָּקָם דָּוִד מֵעַל מִשְׁכָּבוֹ וַיִּתְהַלֵּךְ עַל גַּג בֵּית הַמֶּלֶךְ
וַיַּרְא אִשָּׁה רֹחֶצֶת מֵעַל הַגָּג וְהָאִשָּׁה טוֹבַת מַרְאֶה מְאֹד: וַיִּשְׁלַח דָּוִד וַיִּדְרֹשׁ לָאִשָּׁה וַיֹּאמֶר
הֲלוֹא זֹאת בַּת שֶׁבַע בַּת אֱלִיעָם אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי: וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים וַיִּקָּחֶהָ וַתָּבוֹא
אֵלָיו וַיִּשְׁכַּב עִמָּהּ וְהִיא מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ וַתָּשָׁב אֶל בֵּיתָהּ: וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתִּשְׁלַח וַתַּגֵּד לְדָוִד
וַתֹּאמֶר הָרָה אָנֹכִי: וַיִּשְׁלַח דָּוִד
אֶל יוֹאָב שְׁלַח אֵלַי אֶת אוּרִיָּה הַחִתִּי וַיִּשְׁלַח יוֹאָב אֶת אוּרִיָּה
אֶל דָּוִד: וַיָּבֹא אוּרִיָּה אֵלָיו וַיִּשְׁאַל
דָּוִד לִשְׁלוֹם יוֹאָב וְלִשְׁלוֹם הָעָם וְלִשְׁלוֹם הַמִּלְחָמָה: וַיֹּאמֶר דָּוִד לְאוּרִיָּה רֵד לְבֵיתְךָ וּרְחַץ
רַגְלֶיךָ וַיֵּצֵא אוּרִיָּה מִבֵּית הַמֶּלֶךְ וַתֵּצֵא אַחֲרָיו מַשְׂאַת הַמֶּלֶךְ: וַיִּשְׁכַּב אוּרִיָּה פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ
אֵת כָּל עַבְדֵי אֲדֹנָיו וְלֹא יָרַד אֶל בֵּיתוֹ: וַיַּגִּדוּ לְדָוִד לֵאמֹר לֹא יָרַד אוּרִיָּה
אֶל בֵּיתוֹ וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל אוּרִיָּה הֲלוֹא מִדֶּרֶךְ אַתָּה בָא מַדּוּעַ
לֹא יָרַדְתָּ אֶל בֵּיתֶךָ: וַיֹּאמֶר אוּרִיָּה
אֶל דָּוִד הָאָרוֹן וְיִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה יֹשְׁבִים בַּסֻּכּוֹת וַאדֹנִי יוֹאָב
וְעַבְדֵי אֲדֹנִי עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה חֹנִים וַאֲנִי אָבוֹא אֶל בֵּיתִי לֶאֱכֹל
וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׁכַּב עִם אִשְׁתִּי חַיֶּךָ וְחֵי נַפְשֶׁךָ אִם אֶעֱשֶׂה אֶת
הַדָּבָר הַזֶּה: וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל אוּרִיָּה שֵׁב בָּזֶה גַּם הַיּוֹם וּמָחָר
אֲשַׁלְּחֶךָּ וַיֵּשֶׁב אוּרִיָּה בִירוּשָׁלִַם בַּיּוֹם הַהוּא וּמִמָּחֳרָת: וַיִּקְרָא
לוֹ דָוִד וַיֹּאכַל לְפָנָיו וַיֵּשְׁתְּ וַיְשַׁכְּרֵהוּ וַיֵּצֵא בָעֶרֶב לִשְׁכַּב
בְּמִשְׁכָּבוֹ עִם עַבְדֵי אֲדֹנָיו וְאֶל בֵּיתוֹ לֹא יָרָד: וַיְהִי בַבֹּקֶר וַיִּכְתֹּב דָּוִד סֵפֶר אֶל
יוֹאָב וַיִּשְׁלַח בְּיַד אוּרִיָּה: וַיִּכְתֹּב
בַּסֵּפֶר לֵאמֹר הָבוּ אֶת אוּרִיָּה אֶל מוּל פְּנֵי הַמִּלְחָמָה הַחֲזָקָה וְשַׁבְתֶּם
מֵאַחֲרָיו וְנִכָּה וָמֵת:
וַיְהִי בִּשְׁמוֹר
יוֹאָב אֶל הָעִיר וַיִּתֵּן אֶת אוּרִיָּה אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יָדַע כִּי אַנְשֵׁי
חַיִל שָׁם: וַיֵּצְאוּ אַנְשֵׁי הָעִיר וַיִּלָּחֲמוּ
אֶת יוֹאָב וַיִּפֹל מִן הָעָם מֵעַבְדֵי דָוִד וַיָּמָת גַּם אוּרִיָּה הַחִתִּי...
מַדּוּעַ בָּזִיתָ
אֶת דְּבַר ה' לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינַי אֵת אוּרִיָּה הַחִתִּי הִכִּיתָ בַחֶרֶב
וְאֶת אִשְׁתּוֹ לָקַחְתָּ לְּךָ לְאִשָּׁה וְאֹתוֹ הָרַגְתָּ בְּחֶרֶב בְּנֵי עַמּוֹן:
תלמוד בבלי
מסכת קידושין דף מג עמוד א
הרי לך כחרב
בני עמון, מה חרב בני עמון אין אתה נענש עליו, אף אוריה החתי אי אתה נענש עליו; מאי
טעמא? מורד במלכות הוה, דקאמר ליה: 'ואדוני יואב וכל עבדי אדוני על פני השדה חונים'.
מחויבותו
של סרוב הפקודה
במדבר פרק
כב, כג-ל
וַתֵּרֶא הָאָתוֹן
אֶת מַלְאַךְ ה' נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ וַתֵּט הָאָתוֹן
מִן הַדֶּרֶךְ וַתֵּלֶךְ בַּשָּׂדֶה וַיַּךְ בִּלְעָם אֶת הָאָתוֹן לְהַטֹּתָהּ הַדָּרֶךְ: וַיַּעֲמֹד מַלְאַךְ ה' בְּמִשְׁעוֹל הַכְּרָמִים
גָּדֵר מִזֶּה וְגָדֵר מִזֶּה: וַתֵּרֶא הָאָתוֹן
אֶת מַלְאַךְ ה' וַתִּלָּחֵץ אֶל הַקִּיר וַתִּלְחַץ אֶת רֶגֶל בִּלְעָם אֶל הַקִּיר
וַיֹּסֶף לְהַכֹּתָהּ: וַיּוֹסֶף מַלְאַךְ
ה' עֲבוֹר וַיַּעֲמֹד בְּמָקוֹם צָר אֲשֶׁר אֵין דֶּרֶךְ לִנְטוֹת יָמִין וּשְׂמֹאול: וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה' וַתִּרְבַּץ
תַּחַת בִּלְעָם וַיִּחַר אַף בִּלְעָם וַיַּךְ אֶת הָאָתוֹן בַּמַּקֵּל: וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם
מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים: וַיֹּאמֶר בִּלְעָם לָאָתוֹן כִּי הִתְעַלַּלְתְּ
בִּי לוּ יֶשׁ חֶרֶב בְּיָדִי כִּי עַתָּה הֲרַגְתִּיךְ: וַתֹּאמֶר הָאָתוֹן אֶל בִּלְעָם הֲלוֹא אָנֹכִי
אֲתֹנְךָ אֲשֶׁר רָכַבְתָּ עָלַי מֵעוֹדְךָ עַד הַיּוֹם הַזֶּה הַהַסְכֵּן הִסְכַּנְתִּי
לַעֲשׂוֹת לְךָ כֹּה וַיֹּאמֶר לֹא:
ד"ר
יורם חזוני, 'אי ציות ודמוקרטיה' עמ' 29
מוסר
ההשכל הוא שהשליט, הלוקה בעיוורון משום שהוא רגיל לזכות בציות, עלול לעיתים שלא
להבחין כי הנתיב שבחר בו שגוי ומוביל לאבדון, אפילו כשהדבר ברור לכל חמור.
במצב
שכזה, אפילו הקטן שבמשרתים רשאי וחייב לסרב ציות ולעשות את המעשה הצודק, ובכך
להציל את השליט מהשלכות מדיניותו הוא.
תלמוד בבלי
מסכת קידושין דף מב עמוד ב
אין שליח לדבר
עבירה, דאמרינן: דברי הרב ודברי תלמיד - דברי מי שומעים?
על
מה מסרבים?
רמב"ם הלכות מלכים פרק ג הלכה ט
המבטל גזרת המלך בשביל שנתעסק במצות, אפילו במצוה
קלה הרי זה פטור, דברי הרב ודברי העבד דברי הרב קודמין. ואין צריך לומר אם גזר המלך
לבטל מצוה שאין שומעין לו.
כיצד
נותנים פקודה?
רמב"ם
הלכות מלכים פרק ז' הלכה א'-ז
אחד מלחמת מצוה, ואחד מלחמת הרשות ממנין כוהן
לדבר אל העם בשעת המלחמה... שני פעמים, מדבר משוח מלחמה אל
העם: אחת בספר בעת שיוצאין, קודם שיערכו המלחמה--אומר אליהם "מי האיש
אשר נטע כרם, ולא חיללו"; כשישמע דברי, יחזור מערכי המלחמה. ואחת בערכי
המלחמה, אומר "אל תיראו ואל תחפזו"
בעת שעורכין המערכות, והם קרובים להילחם, משוח
מלחמה עומד במקום גבוה, וכל המערכות לפניו; ואומר אליהם בלשון הקודש, "שמע
ישראל, אתם קרבים היום למלחמה על אויביכם; אל יירך לבבכם, אל תיראו ואל תחפזו ואל
תערצו--מפניהם. כי ה' אלוהיכם, ההולך עימכם--להילחם לכם עם אויביכם, להושיע
אתכם"
ואחר כך אומר משוח מלחמה "מי האיש אשר בנה
בית חדש ולא חנכו, ילך וישוב לביתו: פן ימות, במלחמה, ואיש אחר,
יחנכנו. ומי האיש אשר נטע כרם, ולא חיללו ילך, וישוב לביתו: פן ימות,
במלחמה, ואיש אחר, יחללנו. ומי האיש אשר אירש אישה, ולא לקחה ילך, וישוב
לביתו: פן ימות, במלחמה, ואיש אחר, ייקחנה"...
ואחר כך מדבר
השוטר מעצמו ואומר, "מי האיש הירא ורך הלבב . . ." ... ואחר
שחוזרין כל החוזרין מערכי המלחמה, מתקנין את המערכות, ופוקדין שרי צבאות בראש העם.
ומעמידין מאחורי
כל מערכה ומערכה, שוטרים חזקים ועזים, וכשילין של ברזל בידיהם; וכל המבקש לחזור מן
המלחמה--הרשות בידן לחתוך את שוקיו, שתחילת נפילה ניסה.
במה דברים
אמורים שמחזירין אנשים אלו מערכי המלחמה, במלחמת הרשות. אבל במלחמת מצוה הכול
יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה.
הכנות לסירוב פקודה
ספר שערי
תשובה לרבינו יונה שער ג ד"ה ריח ועליך
והנה כי
תראה אדם אשר ידבר דבר או יעשה מעשה, ויש לשפוט דברו ומעשהו לצד טובה ולצד הזכות,
אם האיש הוא ירא אלקים - נתחייבת לדון אותו לכף זכות על דרך אמת, גם כי
יהיה הדבר קרוב ונוטה יותר אצל הדעת לכף חובה, ואם הוא מן הבינונים אשר יזהרו מן
החטא ופעמים יכשלו בו - יש עליך להטות הספק ולהכריעו לכף הזכות, כמו שאמרו רבותינו
זכרונם לברכה 'הדן את חברו לכף זכות המקום ידינהו לכף זכות', והוא מצות עשה מן
התורה, שנאמר: "בצדק תשפוט עמיתך", ואם הדבר נוטה לכף חובה יהיה
הדבר אצלך כמו ספק ואל תכריעהו לכף חובה, ואם האיש ההוא רוב מעשיו לרוע או בחנתו
כי אין יראת אלקים בלבבו, תכריע מעשיו ודבריו לכף חובה, שנאמר: "משכיל צדיק
לבית רשע מסלף רשעים לרע", וכבר הקדמנו לך פירושו.
ספר
החינוך מצוה רלט
מצות
תוכחה לישראל שאינו נוהג כשורה
להוכיח
אחד מישראל שאינו מתנהג כשורה, בין בדברים שבין אדם לחבירו או בין אדם למקום,
שנאמר 'הוכח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא'.
אבות פרק ד
משנה יט
שמואל הקטן
אומר (משלי כד) בנפול אויבך אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך פן יראה ה' ורע בעיניו והשיב
מעליו אפו:
הרב קוק,
עולת ראי'ה, עמ רע"ח
כל הברכות
של התפילה, שהן מליאות חסד ואהבה ראוי לתקנן כל חכם הראוי למעלה רוממה כזאת, לערוך
תפילות קבועות.... אבל ברכה זו (ברכת המינים) שבתוכה אצורים דברים של שנאה ומשטמה,
והאדם באשר הוא אדם אי אפשר כלל שלא תימצא בקרבו איזו שנאה טבעית לאויבי נפשו
ורודפי עמו, צריכה היא לבוא דווקא ממי שכולו טהור וקדוש לה', שתכונת השנאה הטבעית
אין בלבבו כלל....
על כן עמד
שמואל הקטן ותיקנה. ורק הוא, אשר הסיר מלבבו כל רגש שנאה
גם לשונאי נפשו, הוא כשיתעורר לתקן ברכה למינים, לא תימצא בה כי אם רגשת לב טהור
לתכלית הטוב האמיתי הכללי.
תובנות:
o
מדובר על
סרבנות כנגד מקור אנושי ולא כנגד מקור אלוקי. בתחום זה ראויה ההשוואה בין עקידת
יצחק למעשה שאול באגג.
1. במקרא ישנם מקרים רבים של אי צייתנות כנגד פקודה =
המקרא מחנך לביקורתיות מצפונית כנגד החוק
2. המקרא ביקורתי הן לגבי מלכי ישראל והן לשאינם
3. המילדות אינן מתפארות בסרובן אלא מסתירות אותו
ע"י 'שקר', גם אוריה וחיילי שאול בשתיקתם.
4. מכיון שמעשה הסרבנות של חיילי שאול (וה"ה במקרה
של העם המציל את יהונתן) נעשה ע"י רבים אין שם עונש כלשהו (ייתכן ומדובר
בחוסר יכולת להעניש קבוצת חיילים וייתכן כי המדובר בהבנה שלסרוב קבוצתי ישנה
הצדקה)
5. מעשי אי הציות שבמקרא מאופינים מהמנעות של מעשים
שליליים, 'שב ואל תעשה' ולא באקטיביות.
6.
בסיפור דוד
ואריה ישנם לכאורה שתי התנהגויות בעיתיות אצל אוריה. הראשונה קריאה ליואב 'אדוני'
המבטא חוסר כבוד לדוד, והשניה סרוב פקודת דוד ללכת לביתו.
לפי
רש"י ('זהו מרד שקראו אדון בפני המלך')
נראה כי אוריה התחייב מיתה על הראשון ואילו השני אינו מוזכר כלל.
להסבר
זה סרוב פקודה יכול להיות לגיטימי כל עוד הוא מכבד את החוק[1], גם
הסכנה הגדולה של קריסת שלטון החוק נחלשת במקרה שכזה.
לעומת
זאת זלזול בשלטון גם אם לא בא לידי מעשה בפועל חמור ביותר ועלול לקעקע את שלטון
החוק.
ואילו
לשיטתו של ר"מ בתוס' (ואומר רבינו מאיר אביו של ר"ת
מה שאמר לו דוד שילך לביתו לאכול ולשתות והוא מיאן בדבר כדכתיב כל עבדי אדוני על פני
השדה חונים ואני אבא אל ביתי לאכול וגו' בתמיה ולא היה לו לסרב) נראה
כי העיקר הוא במעשה ולא באמירה, גם מעשה הגיוני הוא שיחשב כמרידה ולא אמירה כלשהי
7. אי הציות מיישר את החלטות המשטר
8.
דברי
הרמב"ם באים על גבי מקרי התנ"ך שם
מסרבים כנגד בעיה מוסרית וודאי שגם נגד איסור מפורש
[1] 'אני מבקש לומר שאדם המפר חוק שמצפונו אומר לו שאינו צודק, והוא מקבל עליו ברצון את העונש... מבטא למעשה את מירב הכבוד לחוק'