chiddush logo

סיפור

נכתב על ידי אביהו ח, 2/9/2013

 

 

 

ברגע הראשון כשראיתי אותו באוטובוס, היה נראה לי שהוא מוכר לי מאיזה מקום, אך לא הצלחתי להיזכר מהיכן, עד שפתאום נזכרתי, הרי זה ר' שמעון האברך המופלא, החברותא שלי לשעבר מהכולל.

 

התקרבתי אליו, והתכוננתי לשבת לידו ולשוחח עימו שיחת רעים ולהתענג על דברי תורה מתוקים כימים מקדם, אך כשהתקרבתי יותר וראיתי מה יש לו ביד, תקפו אותי הלם וזעזוע נוראים.

 

למרות שרציתי מאד לשוחח עימו ולנסות לבדוק האם אוכל לחזק אותו בחזרה, אבל היה ברור לי שלידו אני לא יושב גם אם אאלץ לעמוד כל הדרך הארוכה.

 

החלטתי לנסות לשוחח איתו כשאני עומד מלפניו, קראתי בקול רם, שלום ר' שמעון! הוא שמע אותי ותוך כדי שעיניו נעוצות במסך, הוא עונה לי שלום מי זה ר' חיים? הרבה זמן לא נפגשנו, בא תשב לידי יש מקום פנוי.

 

אמרתי לו שכל עוד המכשיר בידיו אני לא מוכן להסתכן לשבת לידו. אל תגזים הוא אומר לי זה כל כך נורא?! עניתי לו, האם הית יושב ליד מחבל מתאבד עם מטען חומר נפץ מוכן להפעלה?! נו, אל תגזים הוא עונה לי, זה עד כדי כך?! זה יותר מסוכן, עניתי לו, שם זה סכנה על הגוף, כאן זה איבוד הנשמה לנצח, והרי אתה יודע שגדול המחטיאו יותר מן ההורגו.

 

טוב שמעתי, בסדר, אז אני אשים את זה בכיס, הוא ענה לי כשהוא עדיין לא מסיר את עיניו לרגע מן המסך, כעור דקה הוא הצליח להיפרד בצער לכמה דקות מהמכשיר, הניחו בכיסו ונפנה לשוחח עימי.

 

מיד בתחילת השיחה שאלתי אותו - שמעון, מה קרה לך? אתה לא יודע שהמכשיר הזה הוא סכנה גדולה לכיליון רוחני וגשמי? שיש בו את כל הדברים האסורים והגרועים שבעולם? שאלפי משפחות נהרסו והתפרקו בגללו? שאלפי יתומים ויתומות מחיים מבכים על הוריהם שהתגלשו לשם? ואלפי הורים מבכים על ילדיהם שהתנדפו בעמקי שאול האינטרנט.

 

רציתי להוסיף לו עוד כמה משפטים כגון שגם גדולי ישראל אסרו את המכשירים האלו באיסור חמור. ושזה חילול ה' גדול שהוא משתמש בכזה מכשיר אפילו אם הוא צריך את זה "רק" להודעות. ואחד שוגג ואחד מזיד בחילול ה' שהוא עוון גדול ונורא, אבל את המשפטים האלו החלטתי לא להגיד לו, כי הבנתי שזה בטוח לא ידבר אליו...

 

בא אני אסביר לך הוא החל לענות לי, ולהרצות בפני את "משנתו" הסדורה בנושא, כבר מזמן התחבטתי בשאלה האם לקנות אייפון. זה לא שאני מנותק מהאינטרנט, הוא ממשיך את הרצאתו, בשביל זה יש לי הרי בית פרטי וחדר פרטי ומחשב פרטי. וכשאני סגור בחדר אני יכול לראות מה שאני רוצה...

 

ומה עם הילדים אני שואל? להם אני מרשה רק לראות סרטים "מצונזרים" "חינוכיים" שעברו אישור של "אישי חינוך" ו"רבנים", וגם כמובן יש את 'ככר השבת' שאפשר לראות שם הכל חופשי אפילו בלי להתחבא ב'חדרי חרדים'...

 

כבר מזמן אני בדעה שזה לא שיטה טובה לחנוק ילדים ולהפוך אותם ל"מצומצמים", ובכלל אתה יודע הרי שמדובר באתרים "חרדים", אמנם יש שם הרבה רכילויות ולשון הרע, וגם גדולי ישראל יצאו נגדם, אבל אני בכלל לא מבין מה הבעיה שם...

 

מה כל כך גרוע שהציבור ידע איזה מחלוקת רצינית עומדת לפרוץ בציבור החרדי בשבוע הקרוב... ומה אמר הרב... נגד... ושהמשטרה תפסה את העסקן... בחשד רציני שהוא קשור לפרשת השוחד שנתן... ל... ועוד הרבה חדשות "דרמטיות" מעניינות...

 

וחוץ מזה אתה הרי יודע שהרבנים יצאו גם נגד קווי ה"נייעס", שמלאים באותם דברים שיש באתרים ה"חרדים", אתה לא מבין שזה לא קו נכון לחנוק את הציבור ממידע חיוני?! כמו שכבר מזמן טוענים את זה באתרים ה"חרדים"...

 

ולפני שהוא ממשיך בהרצאתו המרתקת הוא לקח אויר לנשימה, ואז הוא ממשיך, לקנות 'אייפון', שכולם יראו, את זה לא העזתי לעשות. אבל אחרי ששמעתי בערוץ רדיו "חרדי" את קולו החי של היועץ של... מושמע ברמה, והוא אמר מפורש שהחרדים צריכים להפסיק להתרחק כל כך מהחילונים, וכדאי שהם יכירו יותר את ה"תרבות" שלהם בשביל שהם לא ישנאו אותנו, והוא גם אמר מפורש שהרבנים צריכים להבין שהגיע הזמן לשנות את המדיניות הקנאית שלהם... החלטתי שזהו זה, אני מצפצף על כולם, ועושה מה שבא לי, ואני הולך על זה עד הסוף... אף אחד לא יכתיב לי מה לעשות... ראיתי שאין עם מי לדבר, וכמעט שעזבתי אותו בחמלה, אבל החלטתי בכל אופן לנסות לשכנע אותו.

 

תגיד לי, אמרתי לו, אתה מעודכן בחדשות? ודאי! הוא עונה לי - מה זה מעודכן - 'און ליין', כל תאונה וכל פיגוע, כל אסון וכל אירוע, אני מקבל ישר דיווח למכשיר אפילו עם תמונות. המשכתי ואמרתי לא אם כן אולי שמעת על השריפה הנוראה של ששת בני משפחת שאער ברחובות, ושל שמונת בני משפחת אטיאס שנשרפו במכונית בדרך לטבריה?! ואולי גם הגיע לאזנך האסון של שריפת ר' דן דניאל שנשרף במכוניתו והשאיר 13 יתומים שהקטן בן 6 ימים, והגדול חתן 3 שבועות לפני חתונתו? והאם לא שמעת על מרת אסתר דוידוביץ מירושלים שנפטרה פתאום והשאירה 12 יתומים?

 

ומה עם האברך ר' אהרן אייזנבך בן 30 שפתאום לא קם בבוקר והשאיר אלמנה ויתומים? והאסון המחריד של הבחור משה יהודה לייב שארף שכמה שעות לפני חתונת אחיו לא קם בבוקר, ובמקום שיוליכו הוריו את אחיו לחופה הם הובילו אותו לקבורה.

 

אתה לא מעודכן באיומי ההשמדה הגרעיניים שמגיעים מאיראן?! המשכתי ושאלתי. ועל האיומים של אסאד, והמורדים בסוריה, שמאיימים בחיסול מדינת ישראל, ועל התחמשות ואיומי ארגון החיזבאללה, שיש חשש גדול שיש להם כבר אפילו נשק כימי לא עדכנו אותך?! ועל קיני הטרוריסטים מכל העולם הממלאים את מדבר סיני לא שמעת?! אתה לא שומע שראשי מערכת הביטחון וגם ראש הממשלה אומרים שישראל עומדת בפני איומים קיומיים שמאז קום המדינה לא היו כאלה איומים?!

 

לא שמעת שבשנה שעברה נוספו 39,000 חולים בסרטן ונפטרו 28,000 ?! אתה חרש וסומא?! על הגזירות הכלכליות הקשות לא שמעת?! והמאבק לגייס את בני הישיבות לא הגיע לאזניך?! היכן את חי בירח, או על המאדים?!

 

רציתי להמשיך עוד ועוד, אלא שהוא קטע את דברי, ושאל ומה זה קשור אלי? ובכלל מה זה עסק שלך מה אני עושה?

 

השבתי לו, בודאי אתה זוכר את המשל שאמרו חז"ל במדרש, לאדם שנסע בספינה וקדח חור תחת המקום שלו, ואמר לנוסעים שצעקו עליו, מה זה עסק שלכם מה שאני עושה, הרי אני קודח בתא שלי?! אל תגידו לי מה לעשות! אתה בטח גם זוכר את התשובה שהם ענו לו ואת הנמשל שאמרו שם במדרש!

 

וכי אינך מבין שאתה מסכן במעשיך את כל עם ישראל?! האם אתה לא יודע שכשאדם חוטא הוא גורם לסילוק השכינה, וגורם לחרון אף ה' חלילה, ולצרות לכל עם ישראל?!

 

האם אתה לא מבין שיש לך חלק בצרות שמגיעות לאנשים אחרים?! יש לך איזה הסכם עם הקב"ה שהוא יניח לך לעשות מה שאתה רוצה, והוא לא יעשה איתך מה שהוא רוצה?!

 

כאן הוא כבר לא יכל יותר להבליג והוא התפרץ וצעק, תפסיק עם האיומים שלך, ואל תהרוס לי את החיים!

 

אמרתי לו, אפשר לומר לך רק עוד דבר אחד? בבקשה הוא אמר. כשאני רואה את ההתנהלות שלך, אני נזכר בסיפור עם יהויקים.

 

מי זה יהויקים הוא שואל אותי? ואז סיפרתי לו מה שכתוב בנביא ובגמרא, שהקב"ה ציווה לירמיהו לכתוב על מגילה את כל הצרות העתידות לבוא על עם ישראל אם הם לא יחזרו בתשובה, ולקרוא את המגילה לפני יהויקים שהיה מלך יהודה. ומגילה זו היא מגילת איכה שבה נאמרו כל הדברים האלו, שהתממשו לאחר מכן בפועל, מאחר ולא שבו ישראל בתשובה.

 

ירמיהו עצמו היה בבית האסורים בגלל התוחכות "המעצבנות" והמפחידות שהוא אמר לעם ישראל בשליחותו של הקב"ה, לכן הוא שלח את המגילה אל יהויקים על ידי שליח.

 

כשהגיע השליח אל יהויקים, הוא אמר לו שירמיהו כתב ספר קינות, שאל אותו יהויקים מה כתוב בה? אמר לו את הפסוק הראשון 'איכה ישבה... היתה כאלמנה...' וגו', אמר יהויקים 'אנא מלכא' - אני מלך ואין זה נוגע אלי מה שכתוב שם, זה לא נאמר עלי. אמר לו את הפסוק השני 'בכה תבכה... בגדו בה...' וגו', אמר יהויקים 'אנא מלכא', קרא לפניו את הפסוק השלישי 'גלתה יהודה... ישבה בגוים...' וגו', אמר יהויקים 'אנא מלכא', והוא המשיך וקרא לפניו את הפסוק הרביעי שדרכי ציון יהיו אבלות שכל שעריה יהיו שוממים וגו' אמר יהויקים 'אנא מלכא'.

 

אך כשהוא קרא לפניו את הפסוק החמישי - שבו נאמר שצריה הם יהיו לראש ונמצא אם כן שאתה לא תהיה המלך, אמר יהויקים אם כן נאמר כאן שאני לא אהיה מלך, לקח והשליך את המגילה אל האש.

 

אבל אתה חושב שזה עזר לו שהוא שרף את המגילה והכריז שהוא מלך? הסוף היה שבית המקדדש נחרב ועם ישראל גלה מארץ ישראל, וכל הצרות שכתובות במגילת איכה התקיימו, ויהויקים מת בדרך לגלות בבל, ונבלתו הושלכה כדומן על פני האדמה הכל כמו שהנביא אמר לו.

 

ואתה ממש מתנהג כמו יהויקים, אתה שומע את כל הצרות הנוראות שסיפרתי לך עליהם, ושהקב"ה מתרה בנו על ידם, ואתה ממשיך בשלך, אנא מלכא! אנא מלכא! אלי זה לא נוגע. וכשאני מתחיל לקשר אליך את הדברים, ואומר לך שאולי אתה בעצמך תקבל איזו מכה, אתה שורף את המגילה - משתיק אותי...

 

אתה חושב שאם לא תרצה לשמוע אותי זה יעזור לך?! אתה חושב שתמשיך להגיד אנא מלכא - לי לא יקרה שום דבר, ואתה חושב שזה יועיל לך?!

 

כבר הספקת לשכוח מה עבר עלינו לפני שבעים ושלש שנים?!

 

האמת שהוא היה קצת המום מהדברים, אבל לא היה לי זמן להמשיך לדבר איתו כי היתי כבר צריך לרדת בתחנה הקרובה.

 

המפגש הבא שלי עם שמעון היה כעבור זמן, כשביקרתי בירושלים ונכנסתי אחרי התפילה בזכרון משה לחנות הספרים הסמוכה. מיד כשראיתי אותו הבחנתי שעכשיו אין לו את המבט הזחוח שהיה לו במפגש הקודם. דוק של עצב עמוק היה נסוך על פניו, ועיניו היו כבויות.

 

שלום ר' שמעון, מה שלומך שאלתי אותו, הוא הרים את עיניו והסתכל בי במבט עצוב, אוי כמה שצדקת ר' חיים הוא אמר לי, מאז שפגשתי אותך הבית שלי התפרק, אחד הילדים שלי ירד מן הדרך בזכות המכשיר הזה, את הבן השני הצלחתי איכשהוא להציל ברגע האחרון, ואני עצמי שבר כלי, חיי אינם חיים.

 

אני מנסה לצאת מזה אבל מה אפשר לעשות, אני כבר מכור לזה... וכאן הוא נשבר והתחיל לבכות, ואף אני בכיתי איתו...

 

לאחר שהוא נרגע קצת אמרתי לו אל תתייאש, נתתי לו מספר טלפון של ארגון שעוסק בגמילה מאינטרנט, ואיחלתי לו שיצליח לצאת מזה במהרה ולשקם את חייו ההרוסים, אמן ענה לי בשפה רפויה, תתפלל עלי הוא המשיך ואמר כשדמעות זולגות לו במורד לחייו.

 

לפני שעזבתי אותו אמרתי לו, מאז שפגשתי אותך מטרידה אותי מאז שאלה קשה, איך אברך יקר כמוך שהיה בן עליה מופלא, סמל ומופת בכל קנה מידה נכונה, הגיע לרפש והזוהמה אליהם הגעת?

 

שאלה נכונה, הוא אמר לי, האמת שבחיים לא חלמתי שאגיע לזה, אבל הכל התחיל מהמחשב התמים שקניתי לכתיבת דברי תורה...

 

כבר בשעת הקניה שאל אותי המוכר אם אני מעוניין להוריד את הקליטה האלחוטית שלו, ולהתקין עליו תוכנת חסימה לאינטרנט, אמרתי לו שאני לא יודע בכלל מה זה אינטרנט, וזה בכלל לא מעניין אותי, ואין לי שום צורך בזה... המוכר היה עקשן, והוא אמר לי שמחשב לא חסום זה כמו לנהוג על סמיטריילר בירידה מהכרמל לנשר, או על רכב מציבושי בירידות לטבריה, ללא בלמים, וזה כמו ללכת על שפת הגג של מגדלי עזריאלי בעניים עצומות.

 

הוא הוסיף ואמר, שהוא גם מכיר אישית הרבה שאמרו לו את אותם הדברים, אבל היום הם כבר עמוק בשאול תחתית.

 

אבל זה לא עזר, סמכתי מידי הרבה על עצמי... לקחתי את המחשב כמות שהוא ויצאתי. אבל מה אני אגיד לך כמה שהוא צדק... זה הגיע הרבה יותר מהר משחשבתי... היה זה כעבור מספר ימים, בשעת לילה מאוחרת... כשכולם ישנו וישבתי לבד ליד המחשב... כשאף אחד לא רואה אותי [?!]... החלטתי שאני רק אציץ לרגע לבדוק מה זה אינטרנט... ומה כל כך גרוע שם...

 

בתחילה חיפשתי מציאות באתרים שמוכרים 'יד שניה'. אח"כ נכנסתי קצת להציץ באתרים ה"חרדים"... ומשם היתה הדרך קצרה להגיע להיכן שהגעתי...

 

ואני יכול להגיד לך כאחד שנמצא שם, שכמה שילחמו נגד הדבר הזה, אין לך כלום לעומת ההרס והחורבן שהוא גורם... ואין לך מושג כמה קלה הנפילה... אפילו עוד יותר מהמשל שאמר לי המוכר על מגדלי עזריאלי...

 

הוא הוסיף ואמר, אתה הרי כותב סיפורים, אנא תפרסם את הסיפור שלי תשנה את השם אבל תכתוב, חובה שכולם ידעו את זה, שידעו כמה הרס וחורבן מבא הדבר הזה, ושלאף אחד אין ביטוח נגד הנפילה... ומוטב רגע אחד קודם, כי יותר קל להציל עציץ משבירה, מאשר להדביק את השברים...

 

יצאתי מחנות הספרים, והדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי לביתי, היה לכתוב את המאמר הזה, כי בהצלת נפשות, מחר לפעמים כבר מאוחר...

אם אתה לא יכול לקרוא את המייל לחץ כאן

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה