וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי דביר, 7/6/2010
המרגלים חוזרים ומספרים מה ראו בארץ:
וַיְסַפְּרוּ-לוֹ וַיֹּאמְרוּ בָּאנוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה-פִּרְיָהּ. אֶפֶס כִּי-עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם-יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם, עֲמָלֵק יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי יוֹשֵׁב בָּהָר וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל-הַיָּם וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן. (כז-כט)
עד כאן המרגלים מספרים עובדות, אז מה כלב מתפרץ- "ויהס כלב את העם"?
כלב בחוכמתו מבין לאן הדברים מובילים, (גם עובדות צריך לדעת מה לספר ומתי) ומנסה לעצור את האסון, הוא משתיק אותם ומתחיל לדבר, הוא מבין שאם עכשיו הוא לא מתפרץ אחר כך יהיה מאוחר, אף אחד לא ירצה לשמוע אותו יותר:
וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם אֶל-מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי-יָכוֹל נוּכַל לָהּ. (ל)
איך שהמרגלים שומעים מה כלב אומר הם מוצאים מה שבלבם:
וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם כִּי-חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ. וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ...(לא)
אחרי שהעם שמע את המרגלים הם לא רוצים לשמוע את יהושע וכלב:
וִיהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן וְכָלֵב בֶּן-יְפֻנֶּה מִן-הַתָּרִים אֶת-הָאָרֶץ קָרְעוּ בִּגְדֵיהֶם. וַיֹּאמְרוּ אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד. (פרק יד פסוקים ו-ט)
אך לעם אין רצון וסבלנות לשמוע אותם:
וַיֹּאמְרוּ כָּל-הָעֵדָה לִרְגּוֹם אֹתָם בָּאֲבָנִים (שם פסוק י)
ולכן ה' משבח את כלב, על האומץ להתפרץ ולהגיד דברים נכונים בזמן הנכון- "רוח אחרת":
וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאֹתִיו אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה. (שם פסוק כד).
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
DL2000 (8/6/2010)
אני שמעתי על זה פירוש יפה שכלב אומר "לא זו בלבד עשה לנו בן עמרם" שאדם ששונא את חבירו לא קורא לו בשמו,לכן קרא לו בן-עמרם,וכולם רצו לשמוע מה הוא אומר,כי חשבו שידבר רע,ואז אמר להם "קרע לנו את הים וכו' "