chiddush logo

נזקי האינטרנט

נכתב על ידי שניאור, 27/8/2013

 

אם אינך רואה את התמונות, לחץ כאן

 

שלום וברכה

 

האינטרנט בעיני המדע.pdf

 




האינטרנט בעיני המדע

 

והיית משוגע ממראה עיניך אשר תראה (דברים כח לד).

 

מבדקים קליניים מוכיחים נזק מוחי הנגרם כתוצאה משימוש באינטרנט

 

במאמר שהתפרסם בשבועון האמריקאי המפורסם "ניוזוויק" תחת הכותרת "IS THE ONSLAUGHT MAKING US CRAZY?"  (בתרגום חופשי – "האם ההתקפה הופכת אותנו למשוגעים?") מובא מחקר שנערך בסין. במהלכו גילו החוקרים "אי תקינות מובנית בחומר האפור" במוחם של מכורים לאינטרנט. החוקרים הבחינו ב"הצטמקות של 10%-20% בשטח המוח האחראי לדיבור, לזיכרון, לשליטה מוטורית, לרגש ולחושים". "מה שגרוע מכך, ההצטמקות לא נעצרה: ככל שהאדם היה מחובר "און ליין" זמן רב יותר - כך התגברו סימני הניוון של המוח". 

 

נו, אתם בוודאי אומרים, כל זה נכון לגבי מי שמכור לאינטרנט, אני רק משתמש באינטרנט - לא מכור. 

 

באמת? קריטריון ראשוני אחד להגדרת התמכרות לאינטרנט הוא "יותר מ-38 שעות שבועיות בהן האדם מחובר און ליין". כמה שעות אתה און ליין? ואם מישהו נכנס להגדרה של "מכור למחצה" בלבד כמה נזק נגרם לו?

 

כבר בשנת תשס"ח (2008) מנהל המרכז לחקר הזיכרון וההזדקנות באוניברסיטת UCLA  בארה"ב ביצע סריקות מוח ומצא כי "אצל אנשים המשתמשים באינטרנט נראו שינויים מהותיים בקליפת המוח הקדמית (PRAFRONTAL CORTEX)". תוצאה זהה התקבלה במחקרו אצל אנשים שהקדישו חמש שעות בלבד להתחבר לרשת.

 

מוחותיהם של "מכורים" לאינטרנט דומים במראה למוחותיהם של מכורים לסמים לאלכוהול. אחד מהפרופסורים באוניברסיטת UCLA מתאר את הדבר כך "בדומה להתמכרויות אחרות, אנחנו מקבלים מיני-פרס 'שפריץ' של דופאמין בתגובה לכל צליל חדש המגיע אלינו מהאינטרנט. פעימות חדות של אנרגיה המטעינות את מנוע הדחף הכפייתי שבתוכנו".

 

לדברי מנהל המכון לנוירו-מדע ומדע ההתנהגות האנושית ע"ש סימל ב-UCLA – "האינטרנט הוא מעין 'סם קטלני' אלקטרוני, המזרים דלק למעגלי מניה [תזזיתטירוף] שלאחריהם מופיעים זמנים דיכאוניים".

 

פסיכיאטר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד, מנהל הקליניקה להפרעות כפייתיות אובססיבית (OCD) אומר "באינטרנט יש פשוט משהו ממכר".

 

בספר שיצא לאור והיה מועמד לפרס ספרותי עולמי נקבע "האינטרנט מוביל להתנהגות שאנשים יודעים כי היא אינה לטובתם וזה גורם להם לחרדה ולהתנהגות כפייתית".

 

במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד על הרגליהם של בעלי אייפון נמצא כי 94% מתוכם הודו בקיומה של התנהגות כפייתית ברמה מסוימת.

 

במחקר נוסף התגלה כי רוב האנשים בודקים אם קיבלו מסרונים [SMS] הודעות אימייל או הודעות ברשת החברתית – "כל הזמן" או לכל הפחות מדי רבע שעה. אצל בני הנוער נמצא מספר מדהים של 3,700 מסרונים בחודש בממוצע, כאשר כמות עצומה זו גורמת להם לתשישות מצד אחד אך מאידך בו זמנית ל"חוסר יכולת מוחלטת להתעלם מחשש שמא יפסידו משהו". מאידך, דבר אחד בלבד חשוב בעיניהם והוא ה"פרופיל" שהם מציגים בפני החברה. כאשר "החיים מתנהלים באופן מוחלט לעיני הציבור, כאשר מצלמת האינטרנט פועלת במכשיר הסלולארי, כל טעות מתועדת ומשותפת וזוכה לתגובה לועגת עד שמשהו אחר - נלעג עוד יותר, מופיע". 

 

אחד ממשתמשי האינטרנט אמר "החיים האמתיים הם רק "חלון" אחד נוסף ובדרך כלל לא הכי טוב שלי".

 

מחקר שנערך באמריקה מצא קשר בין הזמן המוקדש לחיבור לרשת לבין הפרעות במצבי רוח אצל בוגרים צעירים, חוקרים בסין מצאו "השפעה ישירה" בין שימוש כבד באינטרנט לבין "דיכאון כבד". חוקרים באוניברסיטת קייס ווסטרן מצאו קשר ישיר בין שיגור הודעות טקסט ושימוש במדיה החברתית לבין דיכאון ומחשבות אובדניות.

 

במחקר שנערך באוניברסיטת מרילנד ביקשו מ-200 סטודנטים מתחילים להנתק מכל טכנולוגיות האינטרנט והניידים ליום אחד בלבד ולנהל יומן אישי בו הם רושמים את תחושותיהם. אחד המשתתפים כתב "ברור שאני מכור, והתלות שלי גורמת לי לבחילה". משתתף אחר כתב "המדיה היא הסם שלי". בשני מוסדות לימודים אחרים לפחות, לא הצליחו להתחיל אפילו בניסוי כזה, בשל חוסר משתתפים שיהיו מוכנים להתנתק, ולו ליום אחד בלבד. 

 

חוקרים באטניברסיטת ת"א מצאו כי בכוחו של האינטרנט לחולל "תופעות פסיכופטיות של ממש".

 

פסיכולוג מקליפורניה העוסק בחקר השפעותיו של האינטרנט קובע "האינטרנט מעודד ואף מקדם אי שפיות".

 

מה פירושם של כל הדברים הללו? 

 

פירושו של דבר - כל מי שאתם מדברים איתו, המשתמש באינטרנט, סובל מנזק מוחי ברמה מסוימת ובמידה מסוימת אף מאי שפיות.

 

פירושו של דבר – כי ככל שהשימוש באינטרנט הולך וגובר ומחמיר, רוב האנשים יפסיקו לתפקד בעולם הממשי, הבודדים שאינם משתמשים באינטרנט ייאלצו לטפל בהם. 

 

פירושו של דבר – כי עליך לעשות כל מה שביכולתך כדי להציל את עצמך, את משפחתך ואת האנשים היקרים לך, מהשפעותיו הקטסטרופאליות של האינטרנט – ואפילו זה הנקרא כשר.

 

כמובן, שאלת תוכנם הפסול מבחינה מוסרית של האינטרנט והמייל אינה מעסיקה כלל את כותב המאמר ב"ניוזוויק", הוא בס"ה מדבר על השפעות טכניות של השימוש במדיה זו. על אחת כמה וכמה גדול הנזק שיש בשימוש באינטרנט עבור כל מי שמבקש לחזק את הקשר שלו עם הקב"ה.

 

אצלינו היהודים קוראים לכפייתיות הזו "עבר ושנה נעשית לו כהיתר". ובמציאות של מנועי החיפוש של היום המגלגלים מליונים כדי להפיל כמה שיותר אנשים במשאבות של החטא - אז מי שעבר ושנה עשרות, מאות, אלפי פעמים ולחץ על המילה "חיפוש" ברשת האינטרנט, אפשר לומר: "עבר ושנה נעשה אצלו כחובה, טבע והתמכרות".

 

אך אתה גולש חביב, כל זמן שהינך חי כח הבחירה עדיין אצלך. עדיין הינך יכול להוציא אצבע מחוץ לביוב האלקטרוני, ולהתחיל בתהליך של גמילה ב"קליק" אחד פחות ליום, לפחות.

 

כמו שאמרו חז"ל: פתחו לי פתח כחודו של מחט, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם.

 

 

 http://www.musayof.org/videoarchive/ViewDetails.aspx?ItemId=6835

באהבה רבה

 

יום נעים

 

 

 

 

 

 

-----------------

אנא העבירו כתבה זו לכל הכתובות שברשותכם

 

 

תגיות

 

נזקי אינטרנט

 

מכור לאינטרנט

 

אינטרנט ממכר

 

 

 

אינטרנט מהיר

 

איפון 4

 

איפון 5

 

איפון 6

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע