chiddush logo

יסוד: אמת.

נכתב על ידי שניאור, 3/6/2013

 

יסוד: אמת
החוויה הפנימית של ספירת היסוד היא האמת. אין הכוונה כאן לאמת שכלית (ההיפך משקר), אלא להרגשת האמת כפי שהיא מופיעה בלב.

הרב יצחק גינזבורג
כו אלול התשע"ב (13.09.2012)

חב"ד
החוויה הפנימית של ספירת היסוד היא האמת. נציין מיד שאין הכוונה כאן לאמת שכלית (ההיפך משקר), אלא להרגשת האמת כפי שהיא מופיעה בלב, כפי שיתבאר.

חז"ל אמרו כי "חותמו של הקב"ה אמת"[i]. מכאן שבמדת האמת יש כח חיתום[ii] (במובן של סיום, ואף של אטימה). האותיות הסופיות של שלוש המילים המסיימות את סיפור הבריאה – "ברא אלהים לעשות"[iii] – הן אמת. משלוש מילים אלו לומדים חז"ל שאלוקים ברא את המציאות על מנת "לעשות", במובן של "לתקן". כלומר, כדי שאנו, הנבראים בעלי-השכל, נשלים את מעשה הבריאה שלו, בעשיה שלנו, החותרת להשלים ולתקן את העולם[iv]. חותם הבריאה, המדה שבאמצעותה אפשר להביא את העולם למצב של שלמות, היא האמת.

בנוסף, חז"ל מסבירים שהמלה אמת מורכבת מהאות הראשונה, מהאות האמצעית ומהאות האחרונה, של האלף-בית[v]. בדרך זו מתקשרת האמת לתכנית הבריאה של ה', המתחילה ברצון העליון (המרומז באות א), ממשיכה בפעולה המתמדת של הבריאה (המרומזת באות מ) ומגיעה לשיאה עם חותמו של ה' המשתקף ומתגלה בכל דבר (המרומז באות ת, שאף פירוש שמה – תו – הוא חותם או אות). כל אותיות האלף-בית יחד עולות בגימטריא "הכל [מ-א עד י] אמת [מ-כ עד ת]" (כאשר מחשבים את האות אלף כאֶלֶף).

כשהאמת מתורגמת לרגש נפשי, היא מופיעה כחוויה מתמדת של דבקות במטרה. רגע מיצוי האמת בנפש מורגש כדחף הבא בשיאו של מרדף יצירתי, דחף המבקש לממש את מטרת המרדף[vi]. בעוד שספירת הנצח היא היכולת לקום וליטול יוזמה מתוך ראיית הנצחון העתידי, האמת מעניקה את הכח והדחף לכך שמאמציו של האדם ישאו פרי כאן ועכשיו[vii]. אם כן, האמת מצריכה את החוויה של מימוש עצמי בכל המאמצים שעושה האדם במשך חייו. אכן, האמת היא הכח להגשים את הפוטנציאל העמוק ביותר שלנו, שהוא למעשה, כוחה של הנשמה להביא לפועל את מרב הפוטנציאל האין-סופי של הבורא.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע