chiddush logo

נפשי בכפי

נכתב על ידי שניאור, 29/5/2013

נפתלי דויטש בן ה-12.5 עבר בשלום את הסלקציה של האשמדאי יוזף מנגלה, בזכות גובהו ומעילו הארוך, בעוד שבני משפחתו הופנו לצד האחר. לאחר חודש, נשלח נפתלי למחנה ההסגר גוסן 2, בו שוכנו אסירים שאולצו לבנות מטוסים עבור הגרמנים בבית-חרושת תת-קרקעי. גוסן 2 היה גיהינום עלי-אדמות שהוקף בשתי גדרות-תיל, אחת מהן מחושמלת, מגדלי שמירה, וחיילים עם מכונות ירייה.
מהרגע הראשון הפך המחנה לסיוט עבור נפתלי, בגלל קאפו גרמני בשם הַאנְס – בריון גבוה וסדיסט, שהיה ממונה על קבוצת העבודה במטבח של הגרמנים. נפתלי, עם חמישים נערים נוספים, קילף וחתך ירקות בחדר ענקי, והניח אותם בקרטונים שנעו על סרט נע. האנס הסתובב וזירז את הנערים בצעקות. לעתים הצליף סתם כך על גבו של אסיר באלת גומי עם חוטי ברזל.

פעם עמד האנס מאחורי נפתלי, שעשה את מלאכתו נאמנה, והצליף בכל כוחו על גבו. נפתלי התכווץ מכאבים שמעולם לא חווה דוגמתם, אולם המשיך לעבוד, כדי לא לספוג הצלפות נוספות.

ההתעללות עוררה אותו לא להיכנע לגורלו. הוא החליט שלעולם לא ישוב לעבוד תחת האנס. באותו לילה התפתל מכאבים על משכבו, ומלמל: ''ממעמקים קראתיך י-ה... תהיינה אוזניך קשובות לקול תחנוניי".

למחרת בבוקר קיבל נפתלי את מנת המזון שחילקו לאסירים, והסתלק. הוא לא התייצב לעבודה אצל האנס. נפתלי חשש שמא יחפשו אותו. במקום לשוב לצריף שלו, הוא הסתובב במקומות מסתור שונים במחנה. כך הצליח להתחמק במשך ימים אחדים. הוא ידע שמצבו קריטי ושזו רק שאלה של זמן עד שיתפסו אותו. אז נזכר במזמור "גם כי אלך בגיא צלמוות, לא אירא רע כי אתה עמדי...". הוא אמר אותו בדמעות. באותם רגעים חש שה' יגן עליו.

היו במחנה שלושה נערים נוספים מהכפר של נפתלי. אחד מהם היה יוסף בן השוחט, שנפתלי הגן עליו מפני פרחחים גויים. יוסף עבד במטבח של הגרמנים, והיה ממונה על מחסן המזון. נפתלי סיפר לו מה אירע, ואמר שהוא זקוק לעזרה מיידית. יוסף לקח אותו למטבח, ונתן לו אוכל שהשביע את רעבונו המציק.

נפתלי החל לעזור ליוסף, שטף סירים וניקה את המטבח. בנוסף לכך, סייע לחתוך את הבשר בגרזן קצבים. לקאפו הממונה על המטבח לא הפריע שנפתלי עבד שם, ואדרבא, הוא התיידד עמו. כל העת נפתלי המשיך להתפלל ולומר פרקי תהלים שזכר בעל-פה, ולא שכח שאי-שם נמצא הקאפו האנס, ובאחד הימים הוא עלול להיתקל בו...

כשישה שבועות לאחר התקרית, נפתלי עמד בחדר הקדמי של המטבח. לפתע נכנס האנס וגילה אותו. "אהה! אתה נמצא פה, מבלה טוב...".

הוא התקרב לנפתלי בחיוך סדיסטי. נפתלי התחמק, והאנס החל לקלל אותו ולרדוף אחריו. הרצפה הייתה חלקלקה משומן, והאנס לא הצליח לתפוס אותו. כאשר ראה נפתלי את מבע הרצח בפני האנס, צץ במוחו הפסוק "יעבור עליי מה... ונפשי אשים בכפי". הוא אסף את כל האומץ שנותר בו, והשליך סל ברזל לעברו. הקאפו התחלק, ונפל על פניו. נפתלי לקח סיר מים רותחים, ושפך על האנס, שהחל לצרוח מכאב. אחר-כך אחז בגרזן הקצבים, והכה בצווארו של הנאצי, עד שכרת את ראשו. לאחר מכן נשא את רגליו, וברח.

יוסף היה עד לכל המתרחש, וראה בכך ניצחון של דוד על גוליית. האחראי הכללי על המטבח היה אנוס בשם עמנואל, שהוגלה מספרד לפני כמה שנים. עמנואל שמע את המהומה בחדר הקדמי של המטבח, נכנס, ונדהם לראות את האנס שוכב על הרצפה כשראשו כרות. "מה קרה?", זעק.

יוסף בדה סיפור ששבוי רוסי ביצע זאת. עמנואל נתן הוראה לסלק את הגופה. אסירים שעבדו במטבח לקחו את הגופה, זרקו אותה לעגלה שבה אספו את גופות האסירים במחנה, וניגבו את הרצפה מהדם.

עמנואל לא האמין לסיפור על הרוסי, ודרש מיוסף שיספר לו את האמת. יוסף ראה שאין לו ברירה, וסיפר מה אירע. עמנואל הורה ליוסף לקרוא לנפתלי.

כאשר נפתלי נכנס למשרד ביראה, הרגיע אותו עמנואל, ואמר לו שהוא רק רוצה לשמוע את האמת. לאחר שנפתלי סיפר, עמנואל הסכים שהאנס היה יצור שפל ואכזר. לאחר מכן גילה לו כי הוא מצאצאי האנוסים בספרד, ומכל משפחתו רק הוא שרד.

הוא סידר לנפתלי עבודה אצל אנוס ספרדי אחר בשם אנג'לו, שהיה ממונה על היחידה לניקיון המחנה. אצל אנג'לו מצא נפתלי מקלט, עד שהנאצים הוציאו את כל האסירים למצעד המוות.

הוא שרד בנס גם את המצעד, ושוחרר על-ידי האמריקאים.

לאחר מכן עלה נפתלי לישראל, ועבד בצי המסחרי. ב-1958 גילה להפתעתו את שתי אחיותיו בארצות-הברית, עבר להתגורר לצדן, והקים משפחה. כיום הוא זוכה לראות בנים לבניו, ולרדוף צדקה וחסד.

 

ליצירת קשר לסיפור בעל מסר יהודי שחוויתם:  [email protected]

סיפורים נוספים, ידע הנותן חיות, הרצאות מרתקות, סופי שבוע מעולים לכל אחד ואחת מישראל – מומלץ בחום:

 

http://www.arachim.org/Events.asp

 

http://www.arachim.org/Video-Lectures.asp#3

 

 

http://www.arachim.org/Articles.asp

 

הרצאות, תובנות, עצות מועילות לכל עניין:

 

http://www.hidabroot.org/

 

סרטים:

 

http://www.hidabroot.org/Media.asp

 

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, אלהי השמים והארץ, בוחן כליות ולב, שזכות התורה הקדושה וזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות בית ישראל ולזכות ולרפואת אבי מורי שמעון בן מרים ואימי מורתי יפה ברכה בת רבקה למשפחת חדד ויתברכו בבריאות איתנה וחיים טובים וארוכים ולנחת רוח מכל יוצאי חלציהם ויזכו לנחול את חיי העולם הזה וחיי העולם הבא וזכות התורה הקדושה תגן בעדם ובעד כל אשר להם ובעד כל ישראל אמן ואמן כן יהי רצון נצח סלה ועד וימלא ה' יתברך את כל משאלות ליבם לטובה ולברכה עם כל משאלות הלב של ישראל בטוב הנראה והנגלה אמן כן יהי רצון.

 

 

 

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע