chiddush logo

קדיש

נכתב על ידי שניאור, 27/5/2013

 יגאל, המתגורר באחד מיישובי חבל בנימין, עבד בחברה בינלאומית שמרכזה בארצות הברית. עבודתו היתה כרוכה בנסיעות רבות בארץ ומחוצה לה.
בקיץ 1999 הוזמן לארצות הברית, לכינוס של הצוות המסחרי הגלובלי שבו הוא חבר. האירוע תוכנן להתקיים בעיירה סנטה-פה בניו-מכסיקו, החל מיום שלישי בערב ועד יום שישי בצהריים. יגאל הבין שייאלץ לשבות שם בעל כורחו והצטער על כך, אבל התנחם בדברי הבעל שם טוב, שלכל נסיעה של יהודי יש מטרה, שלא תמיד הוא מודע לה.

לפני נסיעתו איתר באינטרנט את מספרו של שליח חב"ד בסנטה-פה, הרב לברטוב, שהיה חדש למדי במקום. הרב הציע שכאשר יגיע לעיירה, ייצור עמו קשר.

יגאל נחת בשדה התעופה קנדי בניו-יורק, ומיד לאחר שפקד את ציוניהם של אדמורי חב"ד והתפלל שחרית, המשיך בטיסה לפניקס במדינת אריזונה, לכמה פגישות עבודה. למחרת טס לאלבקרקי בניו-מכסיקו, ולבסוף הגיע במכונית שכורה לסנטה-פה.

סנטה-פה, הסמוכה לאתר הניסויים המרכזי של צבא ארצות הברית, התגלתה לו כעיירה ציורית ושקטה, קרובה לנהר הריו גרנדה, שם אפשר לטייל ולנוח וגם לעשות רפטינג במים סוערים. רבים מתושבי העיירה הם פנסיונרים שבערוב ימיהם עזבו את העיר הגדולה למען השלווה הכפרית.

לאחר שהגיע, שוחח טלפונית עם הרב לברטוב, שהזמין אותו לסעודת ליל שבת, הדריך אותו כיצד להגיע אליו, והסביר כיצד להימנע מטלטול חפצים בשבת. עוד הוסיף ששניהם יתפללו בביתו, מפני שאין להם מניין.

ביום שישי בצהרים נפרד יגאל מעמיתיו, ועזב את בית המלון שלו, מפני שדלתות הכניסה למלון היו אוטומטיות ולא אפשרו לו להישאר בשבת. הוא עבר למוטל קטן, שהיה במרחק הליכה מביתו של שליח חב"ד.

לבוש בבגדי שבת, פסע יגאל בשדרה הארוכה, עד שהגיע לביתו של הרב לברטוב. הוא התפלל בצוותא עם השליח וזכה לאירוח נעים, לארוחת שבת וגם לשיעור בחסידות. לפני שנפרדו, אמר הרב: "לצערי, מרבית היהודים הולכים ל'טמפל' של הרפורמים, ואילו אנחנו מתפללים בשבת בבוקר בבית פרטי, מעין בית-כנסת. יש שם שלט קטן על השער, ורשום עליו 'פרדס ישראל'. אין מניין, ולכן אי אפשר להוציא ספר תורה. המעטים שמגיעים קוראים בחומש. בכל זאת, יהיה נחמד ומעניין. תשתדל לבוא!".

בשבת בבוקר שם יגאל את פעמיו לעבר הבית בו נמצא בית-הכנסת. לאחר עשרים דקות הגיע למקום. הוא מצא לפניו בית אמריקאי טיפוסי, עם חנייה צמודה ושער ברזל נמוך הפתוח במקצת ועליו שלט קטן וזהוב: 'פרדס ישראל'. את פניו קידמה עזרת נשים מאולתרת, חדר תפילה קטן וארון קודש פשוט. למקום הגיעו, פרט לרב לברטוב ובנו הקטן, כמה תושבים מקומיים, ביניהם פיזיקאי צעיר העובד באתר הניסויים של הצבא, אמן תימהוני ואדם כבן שישים שנראה כאיש עסקים אמיד. אף אחד, חוץ מהרב ומיגאל, לא נראה שומר תורה ומצוות. יגאל השלים מניין, להפתעת כולם ולשמחתם. התפילה החלה, ובמהלכה הוציאו את ספר התורה מהארון. לפתע ניגש איש העסקים המבוגר מניו-יורק לרב לברטוב, ואמר בקול נרגש:

"רבי, כבר חמישים שנה לא ביקרתי בבית-כנסת... חמישים שנה לא התפללתי לאלוקים... אתה מבין, ההורים שלי נרצחו בשואה... כעסתי על הקדוש ברוך הוא, ולא יכולתי לסלוח לו... אף פעם לא אמרתי עליהם קדיש. והנה אני ואשתי עברנו לכאן השבוע מניו-יורק, ובאנו היום לבית-הכנסת. יש כאן מניין, ואני רוצה לומר קדיש...".

המתפללים השתתקו, והנשים בעזרה קמו לראות מה מתרחש. הרב הוציא מכיס מעילו דף קטן, שעליו רשומות מילות הקדיש באנגלית, והושיט אותו לאיש הנרגש.

המבוגר התקשה לפצות את פיו, והחל לומר בהיסוס את המילים, ספק מביט בדף ספק נזכר בקדיש ששמע בימי ילדותו:
"יסגודל ויסקודש שמיי רבו..."

הנוכחים ענו "אמן".

קולו המייבב נשנק ונקטע. הוא החזיר לרב לברטוב את הדף, ובכה: "אני לא מסוגל יותר..."

הרב הדף בחזרה את ידו המושטת, ותבע: "תגיד את זה!... תמשיך הלאה! תמשיך..."

האיש נכנע, והמשיך לייבב את קדיש היתום בקולו הנשבר לרסיסים. המתפללים הנדהמים המשיכו לענות "אמן" עד תום.
כאשר התרווח יגאל במושב המטוס בדרך חזרה לישראל, חש כי הקדוש ברוך הוא שלח אותו לקצה העולם רק  כדי שייאמר אותו קדיש, שלא ישכח עד יומו האחרון.

 

http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/7394

 

סיפורים נוספים, ידע הנותן חיות, הרצאות מרתקות, סופי שבוע מעולים לכל אחד ואחת מישראל – מומלץ בחום:

 

http://www.arachim.org/Events.asp

 

http://www.arachim.org/Video-Lectures.asp#3

 

 

http://www.arachim.org/Articles.asp

 

הרצאות, תובנות, עצות מועילות לכל עניין:

http://www.hidabroot.org/

 

סרטים:

http://www.hidabroot.org/Media.asp

 

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, אלהי השמים והארץ, בוחן כליות ולב, שזכות התורה הקדושה וזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות ולרפואת אבי מורי שמעון בן מרים ואימי מורתי יפה ברכה בת רבקה למשפחת חדד ויתברכו בבריאות איתנה וחיים טובים וארוכים ולנחת רוח מכל יוצאי חלציהם ויזכו לנחול את חיי העולם הזה וחיי העולם הבא וזכות התורה הקדושה תגן בעדם ובעד כל אשר להם אמן ואמן כן יהי רצון נצח סלה ועד וימלא ה' יתברך את כל משאלות ליבם לטובה ולברכה עם כל משאלות הלב של ישראל בטוב הנראה והנגלה אמן כן יהי רצון.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע