chiddush logo

סדר מופתי

נכתב על ידי שניאור, 6/5/2013

 ד"ר דני הופמן, רופא שיניים צעיר, נסע באחד ממסעותיו בעולם לאזור קשמיר בהודו למקומו של הדלאי-למה. הוא הגיע לכנס של בכירי היוגה הטיבטית. המתורגמן הראשי של הדלאי-למה היה יהודי וכן המדריך הראשי ורבים נוספים. לאחר שהדלאי-למה דיבר והמתורגמן חזר על דבריו, אחד המשתתפים ניגש אליו ושאל: "האם אתה רוצה לקרוא ספר על מדיטציה יהודית?"

דני נדהם: האם יש דברים רוחניים גם ביהדות?! היהדות נתפשה בעיניו כאוסף של מסורות קדומות, דברים אנתרופולוגיים שהובאו מכל מיני מקומות ותו לא.

הוא קרא בתדהמה כי דוד המלך עסק בסוג של התבוננות, מעין מדיטציה. כשלמד תנ"ך בתיכון לא דיברו כלל במונחים הללו. אחרי קריאה מהנה ומרתקת הבין שהספר לא נכתב במקורו באנגלית, אלא הוא מתורגם מעברית. הוא ראה בכריכה כיתוב "מתורגם מתוך השתפכות הנפש".

אז חשב לעצמו: אתה צריך להגיע עד להודו כדי לקבל ספר מתורגם?! לך הביתה ותקרא אותו בעברית! אתה מרותק מתרבויות של זרים ולא מתייחס בכלל לתרבות שלך, ורק כאשר היא מתורגמת יש לה הכשר... הוא הרגיש מיאוס כלפי עצמו. אחר כך השאיל לו היהודי את הספר 'משיבת נפש' באנגלית, המבוסס גם הוא על משנת רבי נחמן מברסלב, וגם אותו קרא בשקיקה. לא היה לו מושג איך ישיג את הספרים הללו בעברית, אבל היה לו ברור שכאשר יחזור ארצה יחפשם.

הוא תכנן להגיע לטיסה עם ערימות ספרים שרכש בכל אותן כתות. השתוקק לבוא הביתה כדי שיוכל להתעמק בהם באמת. בכל כת שביקר גם קיבל תמונות של ראש הכת שנקרא "אדם מואר". הוא חש איזו אי נוחות והרהר: אם אני חוזר לארץ, אני חייב לבוא גם עם תמונה של יהודי מואר כלשהו. הוא ניסה לחשוב איזה יהודי יכול להיות מואר, הרי לא הכיר כלל את גדולי היהדות, רק זכר שפעם בהיותו ב'נוער העובד והלומד' נסע להקפות שניות בכפר חב"ד, משם זכר את הרבי מלובביץ'. כעת חשב: בטח הוא צריך להיות אדם מואר, ורצה שתהיה לו בין כל התמונות של הגורואים גם את תמונתו.  

האיש שנתן לדני את הספרים סיפר לו שאם ברצונו להשיג את הספרים הללו בעברית, וכן למצוא ספרים נוספים מאותו סוג, יוכל ליצור קשר עם מישהו בירושלים. הזמן היה סמוך לפסח, ואז גמלה בקרבו החלטה שכאשר יגיע לישראל יעשה ליל סדר אצל אותו אדם.

דני הגיע לבומבי והסתבר לו שהטיסה לישראל מלאה. לפתע חש בהלה פנימית. הוא שאל בצער את סוכן הנסיעות היהודי שלו "איך ייתכן שלא אהיה בארץ בליל הסדר?!", וקיבל תשובה שאין מה לעשות. לאחר מכן תמה על עצמו: ממתי אני כה להוט על ליל הסדר...

 הוא ישב באכסנייתו ובמשך כל הלילה מלמל שוב ושוב:

"לא ייתכן! אני חייב להיות בליל הסדר בארץ!"

זו הייתה תפילתו הראשונה בחיים.

בבוקר הגיע הסוכן ואמר: "נפתרה הבעיה. מישהו ביטל את טיסתו", והסיע בעצמו את דני לשדה התעופה. 

דני נחת בליל י"ד בניסן בישראל ונסע מיד למרפאת השיניים שלו כדי להתארגן. לאחר מכן ביקר אצל חברו אורי שמתגורר ליד התחנה המרכזית בתל-אביב.

"דני, טוב שבאת!", אמר אורי, "בן דודי שמע שהגעת והשאיר לי עבורך ספרים. קח בבקשה!"

הוא הושיט לו את "השתפכות נפש" ו"משיבת הנפש".

דני חש אימה. צמרמורת חלפה בכל גופו ועורו סמר. חש כאילו פגש את ההשגחה האלוקית בעצמה. לאחר שהודה לחברו ירד לתחנה המרכזית ונכנס למונית הנוסעת לירושלים.

הוא ישב בין שני חרדים, האזין בווקמן לקלטת מהקרנבל בברזיל, ועלעל בספר על מדיטציה. החרדי משמאלו פרס חבילת תמונות של הרבי מלובביץ' לנגד עיניו. לפתע נזכר דני ברצונו להשיג את תמונתו. האיש חייך לעברו ואמר: "קח אחת בבקשה".

דני הגיע לבית אמו בירושלים. לאחר שסיפר לה על מסעו, התקשר לאותו יהודי, שאת שמו ומספרו קיבל בהודו, כדי לשאול אותו איך להשיג ספרים נוספים. הוא רצה גם להזמין את עצמו לליל הסדר, אבל לא ידע כיצד יעשה זאת.

לאחר שהציג את עצמו סיפר כי נחת כעת בארץ ושאל:

"היכן אוכל להשיג ספרים כמו 'השתפכות הנפש' ו'משיבת נפש'?"

האיש אמר: "עזוב אותך לרגע מהספרים. איפה אתה עושה ליל סדר?"

דני היה בהלם מוחלט. הוא חגג ליל הסדר כהלכתו בבית האיש ברובע היהודי בירושלים. כך החלו להיפתח בפניו שערי היהדות עד שזכה לחזור בתשובה.

 

http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/10482

 

סיפורים נוספים, ידע הנותן חיות, הרצאות מרתקות, סופי שבוע מעולים לכל אחד ואחת מישראל – מומלץ בחום:

http://www.arachim.org/VideoDetail.asp?MediaID=2102

 

http://www.arachim.org/Events.asp

 

http://www.arachim.org/Articles.asp

 

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים, אלהי השמים והארץ, בוחן כליות ולב, שזכות הכנסת תוכן זה תעמוד לזכות ולרפואת אבי מורי שמעון בן מרים ואימי מורתי יפה ברכה בת רבקה למשפחת חדד ויתברכו בבריאות איתנה וחיים טובים וארוכים ולנחת רוח מכל יוצאי חלציהם אמן כן יהי רצון נצח סלה ועד וימלא ה' יתברך את כל משאלות ליבם לטובה ולברכה אמן כן יהי רצון.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע