chiddush logo

כבוד אלוקים

נכתב על ידי אביהו ח, 25/4/2013

 

שורת חיילים חמורי סבר קידמה את פני המשלחת הישראלית בראשות הרב מרדכי אליהו. חברי המשלחת נבדקו בכליהם בקפידה. לא בכל יום נכנסים אנשים אלה לארמונו של הנשיא באותה מדינה דרום אמריקאית. הנשיא היה ידוע בעריצותו כלפי אזרחיו ובמיוחד כלפי היהודים. לא עבר יום מבלי שנזרקו אנשים לכלא על לא עוול בכפם, ולא חלף שבוע שבו לא נעלמו אזרחים תמימים לבלי שוב. כל מי שהעז לזלזל בנשיא ובמשטרו, אחת דתו להמית. אימה שלטה ברחבי המדינה וארמון הנשיאות שידר יותר מכל את משטר העריצות.

הרב אליהו התייצב לביקור אצל הנשיא עם נכבדי הקהילה היהודית, ואליהם נלוו שגריר ישראל והמתורגמן של הנשיא. לאחר דברי הרב אליהו הושיט הרב את מתנתו לנשיא - ספר 'פרקי אבות' מתורגם לספרדית. הנשיא עלעל מעט בספר, הודה בנימוס לרב והניח את הספר על השולחן. תוך כדי השיחה החל הנשיא לעשן סיגר והניח את המאפרה על הספר. כאשר הרב אליהו ראה זאת הושיט את ידו, הזיז את המאפרה מהספר והניחה על השולחן.

היושבים בחדר נאלמו דום ממעשהו של הרב. השגריר החוויר וחברי המשלחת פכרו אצבעותיהם בעצבנות. שומרי הנשיא התכוננו לביצוע פקודת גירוש. הנשיא לא אמר דבר ורק השיב את המאפרה למקומה הקודם על הספר.

"אמור לנשיא שיזיז בבקשה את המאפרה. לא מניחים מאפרה על ספר קודש!", לחש הרב לשגריר שישב לצידו. "זה... זה... אי אפשר", גמגם השגריר, "הוא ממש לא אוהב כשמעירים לו הערות". "בכל זאת, אמור לו שלא יניח את המאפרה. זה ספר קודש!", התעקש הרב אליהו.

כאשר הנשיא הבחין בהתלחשותם דרש מהשגריר לדעת מה אמר הרב. השגריר גמגם כמה מילים לא מובנות והנשיא דרש מהמתורגמן שיסביר לו מה נאמר. הרב הסביר למתורגמן שלא מניחים מאפרה על ספר קודש, ותוך כדי הסברו הסיר שוב את המאפרה מעל הספר והניחה על השולחן. הנשיא לא נגע במאפרה עד תום השיחה.
הרב מרדכי אליהו הושיט את מתנתו לנשיא - ספר 'פרקי אבות' מתורגם לספרדית. הנשיא עלעל מעט בספר, הודה לרב בנימוס והניח אותו על השולחן. תוך כדי השיחה החל הנשיא לעשן סיגר והניח את המאפרה על הספר

בסיום הפגישה קם הנשיא ממקומו, תפס את הרב בידו והחל ללוותו החוצה. השערות שונות החלו לצוץ בקרב המשתתפים: האם הנשיא מתכוון לגרור את הרב אישית אל הכלא, או שמא בכוונתו למוסרו לקלגסים הניצבים מחוץ לארמון?!

לתדהמתם ראו שטיח אדום נפרש לרגליהם ומשמר כבוד מוכן לקראתם. עד מהרה התברר שהדבר נעשה בפקודת הנשיא כדי להיפרד מהרב אליהו בכבוד השמור רק למלכים. הנשיא ליווה את הרב בעצמו עד לרכבו, פתח את הדלת ונפרד ממנו בקידה קלה, כשהוא מבקש ממנו לבוא אליו לפגישה נוספת בטרם ישוב לישראל.

כעבור כמה ימים נערכה פגישה נוספת בין הנשיא לבין הרב אליהו, כאשר הנשיא מבקש שתיערך בארבע עיניים. אפילו המתורגמן נותר בחוץ. השניים הסתגרו זמן מה ויצאו מהחדר בפנים חתומות, כשהם מסרבים לגלות מה אירע בפגישתם. הם נפרדו בלבביות והרב חזר לישראל.

במשך זמן רב סירב הרב אליהו לגלות לאיש מה התרחש באותה פגישה. כעבור כמה שנים נכדי הרב מרדכי אליהו, בניו של הרב שמואל אליהו, העזו לשאול: "סבא, מה היה באותה פגישה מסתורית עם הנשיא הדרום אמריקאי?!"

הרב אליהו חייך את חיוכו הרחב והחל לספר: "ברגע שנסגרה הדלת מאחורינו, תהיתי בליבי מהי מטרת הפגישה ומדוע הנשיא רצה שתהיה חסויה. ואז הופתעתי לראות את הנשיא, שכל בני ארצו רעדו לשמע שמו, יורד על ארבע, כורע ברך לפניי ומנשק את ברכיי! הוא לא הסתפק בכך, אלא הרכין את ראשו וביקש שאברך אותו. לפני שבירכתי שאלתי אותו במה יוכל לעזור לעם ישראל. הוא חשב מעט ואמר שיוכל למכור נפט בזול למדינת ישראל. ביקשתי ממנו עזרה נוספת והוא הבטיח שמעתה ינהג בהגינות כלפי נתיניו היהודים, יכבד אותם, את דתם ואת אורחות חייהם. כאשר שמעתי זאת, הנחתי את ידי על ראשו ובירכתי אותו שיזכה להיות שליט טוב ולהועיל לעם ישראל. הנשיא התרגש מברכתי וכך נפרדנו לשלום".

"כאשר שאל אותי השגריר", המשיך הרב לספר לנכדיו, "במה זכיתי לכבוד כזה גדול מהנשיא הידוע כקמצן במחוותיו לאחרים, עניתי לו: הרי כתוב בפסוק 'סלסלה ותרוממך', כלומר אם תכבד את התורה יכבדו גם אותך. אני לא זכיתי לכבוד כאדם פרטי, אלא דאגתי לכבוד התורה, והאדם שעמד מולי ידע להעריך זאת וכיבד גם הוא את התורה ואת נושאיה".

 

על פי הספר 'אביהם של ישראל' חלק א'

 

http://www.inn.co.il/Besheva/Article.aspx/11961

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע