chiddush logo

שעון שבת

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן


שאלה:

6.9.2022, 12:06 - רציתי לשאול לגבי טיפול בשעון שבת בשבת. כיוונתי ביום שישי את שעון השבת של המזגן, וחיברתי אותו לחשמל, אך לא הכנסתי את התקע של המזגן לשקע של שעון השבת. לא רציתי שהמזגן שהיה אמור לעבוד בשעות מנוחת הצהריים יעבוד גם ביום שישי, ותכננתי להכניס את התקע סמוך לכניסת שבת. שכחתי. בשבת התעוררה אצלנו השאלה אם מותר להכניס את התקע לשקע, בשעה שבה ממילא שעון השבת משאיר את המזגן כבוי, כך שבשעת ההדלקה, שעתיים אחר כך, יידלק המזגן. בשמירת שבת כהלכתה הוא אמר שמותר לעשות זאת בשינוי רק במקום צורך גדול ואחרי שאלת רב. אז הנה, אני שואל.


תשובה:
8.9.2022, 23:02 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה.
לגבי הכנסת תקע של המזגן לשעון שבת שמחובר לשקע מערב שבת.
יש לדון בדבר זה משלושה היבטים.
א. מוקצה.
ב. האם יש איסור בניין בהכנסת תקע לשקע ובכך בחיבורו לקיר.
ג. האם יש בכך איסור מצד הפעלת חשמל בשבת בגרמא.
לגבי מוקצה, בפשטות המזגן הוא כלי שמלאכתו לאיסור, ולכן יש איסור מוקצה. אמנם אם עושים זאת בדרך של שינוי – טלטול מהצד, מותר. יש שסברו שאם מותר להכניס את התקע לשקע, הרי שזה טלטול לצורך גופו ומקומו שמותר.
לגבי איסור בניין בהכנסת התקע לשקע, לדעת החזו"א עצם החיבור שמאפשר את הולכת הזרם גם אם לא עובר הזרם כרגע מהשקע למכשיר החשמל יש בכך איסור בונה, אמנם במנחת שלמה ובשש"כ [פרק יג הערה קיב] פסקו שאין בכך איסור בונה וכך אנו מכריעים להלכה.
כמו"כ לא רק מצד החשמל אלא מצד החיבור של השקע לתקע האם יש בכך פעולה אסורה של בניה? הגרש"ז אויירבעך  פסק שבגלל שהדרך להוציא ולהכניס את השקע לתקע בתדירות, אין בכך בניין.
לגבי שאלת גרמא בשבת קכ אומרת עשייה הוא דאסור הא גרמא שרי. ומשמע שגרמא מותרת ונחלקו הפוסקים באיזה אופן גרמא מותרת. למרדכי גרמא מותרת דווקא במקום פסידא וכך פסק רמ"א [שימן שלד סעיף כב] ולשו"ע [שם] גרמא מותרת לכאורה גם שלא במקום פסידא [וכך ביאר הרב עובדיה].
נמצא שלפוסקים כשו"ע יש יותר מקום להקל לפוסקים כרמ"א תלוי האם זה מקום הפסד או שעת דחק. לכן אם יש חדר אחר שבו דלוק מזגן ואפשר לישון בו, אין היתר להכניס את השקע לתקע. אמנם אם זו שבת חמה והחום קשה ומזיעים, מותר להכניס את התקע לשקע ויעשו זאת בשינוי.
 וכן מה שנשאל לגבי פלטה, אם אפשר לחמם אצל השכנים, אין להכניס את התקע לשקע, אך אם יש אורחים כך שיש הרבה סירים ואין מקום אצל השכנים, וכן אם אין שכנים שאפשר לבקש מהם לחמם את האוכל על הפלטה מותר להכניס את התקע לשקע בשינוי.
לסיכום – לפוסקים האשכנזים, מותר להכניס את התקע לשקע רק במקום צורך, כגון שאין מזגן או מאוורר אחר שדלוק בבית והחום קשה, ויש להכניס את התקע לשקע בשינוי.
לפוסקים הספרדים מותר להכניס את התקע לשקע כשיש צורך קל בדבר ואין צורך לטרוח בשביל להימנע מכך.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע