chiddush logo

חוטים השזורים בבמבוק

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 5.9.2022, 7:30 - בוקר טוב הרב, 
לקראת סוכות אנחנו עומדים להזמין סכך לפרגולה.
אשמח להתייחסותך לנושא חוטי הברזל השזורים בבמבוק לאשכנזים.
והאם חוט סינטטי דינו שונה.


6.9.2022, 22:34 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה.
ביחס לשאלתך על חוט ברזל המחזיק את עצי הבמבוק האם יש בכך בעיה. 
ידוע ומבואר במשנה בתחילת מסכת סוכה שאסור לסכך בדבר המקבל טומאה. ברזל הוא מהדברים המקבלים טומאה ולכן אין לסכך בו. אמנם בנידון דידן הסיכוך נעשה על ידי הבמבוק אך חוט הברזל הוא זה שמעמיד את הבמבוק והשאלה האם גם דבר המעמיד אסור.
המשנה בסוכה כא: אומרת הסומך סוכתו לכרעי המטה כשרה. ר' יהודה אומר אם אינה יכולה לעמוד בפני עצמה פסולה. יש שני טעמים בגמ' לשיטת ר' יהודה. אחד מפני שאין לה קבע כלומר שהסוכה שנשענת על הרגלים הגבוהות של הגמ' [לא כמו המיטות שלנו] מטלטלת, וסוכה צריכה להיות דבר קבוע לשיטת ר' יהודה. תירוץ נוסף, מפני שמעמידה בדבר המקבל טומאה. כלומר כיוון שהרגלים הם עיקר מה שמעמיד את הסכך למרות שהסכך עצמו כשר, הרי שהסוכה פסולה. מכאן נלמד דין דבר המעמיד, כלומר שסכך שהוא כשר, אך אינו עומד ללא דבר המקבל טומאה המחבר אותו למסגרת הסוכה וכן בינו לבין עצמו, הרי שהסכך פסול.
נחלקו הראשונים כיצד נפסק ומאיזה טעם. בעל המאור (הרז"ה) פסק כחכמים הוא ת"ק שאין בעיה לסכך בדבר המעמיד. תה"ד פסק כר' יהודה שאין לסמוך בכרעי המיטה אם אינה יכולה לעמוד בפני עצמה בגלל שסוכה צריכה להיות קבועה ובמיטה היא מטלטלת. ואילו הרי"ף לפי הבנת הב"י פסק כר' יהודה ומטעם איסור דבר המעמיד שפוסל את הסכך.
בפסיקת השו"ע יש סתירה, מחד פסק בסימן תרל שאין דבר המעמיד פוסל את הסכך – 
הסמוך סוכתו על כרעי המטה והכרעיים הם מחיצות, אם יש בה גובה עשרה טפחים מן המטה לסכך כשרה. רואים שהשו"ע לא חשש לדבר המעמיד, ופסק שניתן לסכך סוכתו על כרעי המיטה. וכך גם משמע מפסיקת השו"ע בסימן תרכט סעיף ח שפסק שמותר לחבר עצי סכך במסמרים של ברזל לדפנות הסוכה ולא חשש לדבר המעמיד.
מאידך בסימן תרכט סעיף ו הסתפק השו"ע אם מותר לשים סולם על הסכך ולסכך על גביו משמע שחשש לדבר המעמיד.
רוב האחרונים הבינו בשיטתו שיש להחמיר לכתחילה ובדיעבד מותר כך פסק המשנה ברורה סימן תרכט סעיף קטן כב פסק להחמיר לכתחילה לסכך בדבר המעמיד וכך לשונו - וכן העתיקו כמה אחרונים לדינא, דלכתחלה יש ליזהר שלא להעמיד הסכך בדבר המקבל טומאה. אכן בדיעבד או שאין לו שאר דברים קי"ל דמותר להעמיד הסכך בדבר המקבל טומאה כדמוכח בסוף סי' תר"ל וכך הבין הרב בן ציון אבא שאול באור לציון.
לסיכום לכתחילה אין לסכך בבמבוק עם חוט ברזל אך בדיעבד ואם אין אפשרות אחרת, ניתן לסמוך על כך. 
לגבי חוט סנטטי זה יותר קל, כיוון שאיסור המעמיד שלו הוא איסור דרבנן בלבד ולא איסור דאו', ובדבר זה יש מח' בין הפוסקים, לדעת הביאור הלכה הראשון בסימן תרל, יש להחמיר רק במעמיד דאו' ואילו לדעת הפרמ"ג יש להחמיר גם בדין דרבנן ולכן בחוט סינטטי ניתן יותר להקל.
יש עוד פיתרון מעשי שהציעו חלק מהאחרונים והוא להחזיק את הבמבוק רק במעטפת באמצעות עצים מעל ומתחת שהבמבוק הוא סנדוויץ ואז אין צורך בחוט הברזל והוא לא מעמיד כי גם בלעדיו בזכות העצים הוא עומד, ומי שרוצה לסמוך על כך יכול ורשאי.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע