chiddush logo

פרשת השבוע - שופטים

נכתב על ידי אלון, 30/8/2022

 

"כִּי אַתָּה בָּא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תִלְמַד לַעֲשׂוֹת כְּתוֹעֲבֹת הַגּוֹיִם הָהֵם. לֹא יִמָּצֵא בְךָ.. קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף. וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים. כִּי תוֹעֲבַת ה' כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה ה' אֱ-לֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ. תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱ-לֹהֶיךָ" (דברים יח, ט-יג)

 

מדוע שבעת העמים איבדו את א"י? כי הם הלכו למגידי עתידות. שואל הרמב"ן מדוע הליכה למגידי עתידות כה חמורה שבגללה שבעה עמים הפסידו את הארץ?

עונה הרמב"ן: "טעם 'תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱ-לֹהֶיךָ' - שנייחד לבבנו אליו לבדו, ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמיתת כל עתיד, וממנו לבדו נדרוש העתידות, מנביאיו או מאנשי חסידיו... ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם... הכל בידי שמים, כי הוא א-להי הא-להים עליון על הכל היכול בכל, משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו... ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו".

הסבר הדברים הוא: הליכה למגידי עתידות מורידה מהאדם את האחריות. לפי מגידי העתידות, העתיד מקובע ואין לאדם אפשרות לשנותו, והיהדות לא מאמינה בזה. "אין מזל לישראל!".

ארץ ישראל היא מקום של פעולה. תפעל, תיצור! הכל תלוי בכוח שלך. וזו הסיבה שהגויים מפסידים את ארץ ישראל. כי ארץ ישראל דורשת אחריות מן האדם, והגויים ע"י הליכה למגידי עתידות מסירים אחריות מעצמם.

לאור זאת נבין את המשך הפסוקים בפרשתנו (דברים יח, יד-טו): "כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן נָתַן לְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ. נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן".

הנביא הוא התחליף לעתידי המגידות. מחד הוא אומר מה יהיה העתיד, אך הוא תולה זאת במעשי האדם. אם יעשו תשובה, הפורענות לא תבוא, ואם חס ושלום לא יעשו תשובה, תבוא פורענות. תפקיד הנביא הוא לעודד את העם ליוזמה ועשייה, ולכן הוא הפוך ממגידי עתידות. האדם יכול לשנות מהתוכנית האלוקית, כי "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים".

ומסביר הרמב"ן זו הכוונה "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱ-לֹהֶיךָ" - תבין שהכל  תלוי בה' - כל עתידך, אך ה' מנהיג את עתידך בהתאם למעשיך, ובלשון הרמב"ן "ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו".

וכך כותב גם ה"שפת אמת" בפרשתנו: "תָּמִים תִּהְיֶה - פירוש, כי הקב"ה העלה בני ישראל למעלה מן הטבע ולכן אין להם להשגיח על סימני המזלות וכו', רק התהלכותו עם בני ישראל הוא רק כפי מעשיהם... וזה צריך כל איש ישראל לידע כי כל הנהגתו יתברך עמנו תלוי במעשינו".

יוצא שפרשתנו שאוסרת ללכת למגידי עתידות, מביאה את המסר החד והברור של הצורך שהאדם ייקח אחריות על חייו, על בניין אישיותו, על קניין תורה וכן לקיחת אחריות על כלל ישראל.

 

הרב מיכאל ימר, מהאתר: "ישיבת ההסדר שעלבים" - http://shaalvim.co.il/torah/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה