chiddush logo

200 שנה

נכתב על ידי אביהו ח, 3/1/2013

 


 

זו הפרשה הראשונה בספר שמות, והיא מספרת על השעבוד במצרים ועל הגזֵרות הקשות שגזר פרעה על בני-ישראל.

בפרשה הזאת גם מסופר על לידת משה רבנו, על ההתגלות האלוקית בסנה הבוער, ועל השליחות שהטיל עליו הבורא – לחזור למצרים ולומר לפרעה מלך מצרים: "שַלח את עמי".

משה מבצע את השליחות, אך פרעה מחליט להגביר את הלחץ על בני-ישראל, עד שזעקתם עולה לשמים. ואז הקדוש-ברוך-הוא מודיע: "עתה תראה אשר אעשה לפרעה".

 

...כאשר משה גדל ויצא אל אֶחיו, ראה איש מצרי מתעלל ביהודי, ומשה הרג אותו. למחרת ראה שני יהודים מתקוטטים, והוא גער בהם. בעקבות זאת הלשינו שני היהודים לפני פרעה על הריגת המצרי בידי משה. התורה מספרת על תגובת משה: "ויירא משה ויאמר, אכן נודע הדבר".

חז"ל מסבירים שמשה חשש לא לגורלו האישי בלבד, אלא לגורל העם כולו. כשנוכח שיש בין היהודים מספרי לשון הרע ומלשינים, החל לחשוש שמא לא יהיו ראויים לגאולה.

פירוד לבבות ומחלוקת פוגעים בעצם מהותו של עם-ישראל כעם אחד. הבורא בחר בעם שלם ומאוחד, ועל-ידי הפירוד עלולים לאבד מעלה מיוחדת זו וכמו-כן את הזכות להיגאל.

חוסר האחדות תוקן על-ידי קשיי השעבוד, ששבר את גאוותם של בני-ישראל, וממילא התבטל פירוד הלבבות שהיה בהם. כאשר בני-ישראל חזרו והתלכדו, נעשו ראויים לַבחירה הנצחית של הבורא, ומאז אין הם יכולים עוד להתבטל כאומה, אלא נעשו 'עם-עולם', עד הגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

(מאת הרבי מליובאוויטש לקוטי שיחות כרך לא, עמ' 8, מתוך אתר צעירי חב"ד)

 

מייל זה בא להעשיר את הידע בנושא פרשת השבוע / חגים במידה ואינך מעונינ/ת לקבל מייל זה, נא השב/י למייל זה עם המילה "הסר מהרשימה". הערות, הארות, יתקבלו בברכה.

על אף שעברנו את חנוכה – אף פעם לא מאוחר

ניסים בעם ישראל בחנוכה: אוסלו-מודיעין
סיפרתי לכם על חברי החדש מאוסלו נורבגיה,הרב שאול וילהלם,שבחופשת הקיץ התארחנו עם ילדינו לשבת קסומה בביתו אצל

אשתו היקרה וילדיהם. נפשינו נקשרו ומאז אנו מקפידים על שיחה שבועית לילית ושעור תורה חוצה יבשות.
לפני שבוע התקשר אלי שאול ומבשר לי שהוא מגיע לביקור בזק של 24 שעות בארץ לרגל חתונה. אני חייב לספר לכם את הסיפור....
ביתם של שאול ואסתר באוסלו מהווה נקודת אור יהודית לעשרות ישראלים לשעבר ויהודים שרובם התחתנו עם נורבגים ולפתע אחרי עשר,עשרים או שלושים שנה,בזכות שבתות קסומות על שולחן הוילהלמים ובחגים הם גילו מחדש את היהדות והתאהבו.


כך מתחיל סיפרו של דן.
אמו מיכל התחתנה עם נורבגי וגידלה את משפחתה כנורבגית לכל דבר. רחוקה משורשיה וזהותה היהודים. לפני שמונה שנים כשהוילהלמים החליטו לצאת לשליחות חב״ד בנורבגיה הרחוקה,הם איתרו את מיכל וילדיה. וכך סביב שולחן השבת החלה המשפחה להתקרב. הבן דן,סיים את שירותו הצבאי בצבא...נורבגיה,ושאול שכנע אותו לעלות לארץ בעידודה של אימו מיכל שהתגרשה לפני שנים מבעלה. דן עלה לפני שנתיים לארץ ואביו ניתק איתו את הקשרים. לפני חצי שנה נהרגה אימו מיכל בתאונת דרכים בנורבגיה.
דן הכיר בחורה ישראלית והזוג שגרים במודיעין החליטו להתחתן ולהקים משפחה בישראל. לפני עשרה ימים התקשר דן לרב שאול וילהלם שליווה אותו עד אז לעליה לארץ,וביקש ממנו להגיע לחתונתו במודיעין. הרב שאול שעסוק בחג החנוכה באירועים לקהילה באוסלו,הסביר לדן שקשה לו מאד להגיע לערב החתונה (מיותר לציין עלות של כרטיס טיסה ליום אחד מנורבגיה לישראל) , דן לא ויתר ואמר לשאול ״אימי נהרגה לפני חצי שנה,אבי לא מכיר בי ורק בזכותך אני חזרתי ליהדות. מי ילווה אותי לחופה ביומי החשוב?״.
אסתר לא הססה ואמרה לשאול. אתה עולה על מטוס ומלווה את דן לחתונה,וכמו חבדניקים אמיתיים,לגבי העלות בורא עולם ידאג.

זהו. זכיתי להיות עם שאול יחד משעות אחה"צ ועכשיו הורדתי אותו באולם האירועים כדי שילווה את דן לחופה. זכיתי לראות את האיש היקר שיחד עם אשתו אסתר וארבעת ילדיו מקדישים את חייהם,רחוקים ממשפחתם ומהסביבה בה גדלו,לאהבת עם ישראל במסירות חסרת תקדים.
זכינו משפחת רולס ששאול וילהלם ידליק נר שלישי של חנוכה בביתנו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה