chiddush logo

גימטריה

נכתב על ידי אביהו ח, 26/11/2012

 

גימטריא של מילה או של ביטוי היא מספר הנובע ומשקף את הכוחות הרוחניים הטמונים בו. מילים שונות בעלי גימטריא זהה הם מעין גזרה שווה בין אותם מילים, התאמה פנימית הרמוזה בהם. החישוב נעשה (לרוב) כאשר לכל אות במילה משוייך מספר מסויים, וערך הגימטריא של המילה כולה הוא סכום הערכים של כל האותיות.

במילה גימטריא משתמשים בדרך כלל לתאר את המספר ההכרחי, אולם בנוסף היא שם כולל לסוגים רבים של ערכים מספריים ולכל סוגי הקשר בין אותיות למספרים.

באופן כללי, ישנם ארבעת סוגי חשבון לגימטריא: מספר הכרחי, מספר סידורי, מספר קטן ומספר קטן מספרי. סוגים אלו מכוונים כנגד ארבע אותיות שם הוי', מלמעלה למטה. הסוג הכי גבוה הוא זה שנותן ביוטי רב ביותר לאותיות השונות ולמהותן, והנמוך ביותר הוא זה שהכי מתרגם למספר ומבליע בתוכו את החיות של האותיות.

גימטריאמספרים צורנייםסדרות
מצוות.PNG כתבי הקודש.PNG לשון הקודש.PNG סדר ההשתלשלות.PNG סמל.PNG עשר הספירות.PNG תורה ומדע.PNG סמל.PNG
שער המצוות שער כתבי הקודש שער לשון הקודש שער סדר ההשתלשלות שער עולמות שער עשר הספירות שער תורה ומדע שער תורת הנפש
מספרים צורניים
מספרים צורניים היא שיטת הצגה חזותית של מספרים. העיסוק האלגברי במספרים מזניח את העובדה שמספרים מונים עצמים ממשיים. למעשה, כל מספר הוא קבוצה של עצמים, אותם ניתן לסדר בצורות שונות. מספרים צורניים הם צורות מסוימות המעניקות משמעות לסידור קבוצה של עצמים באותו אופן. לדוגמה, מספרי השבת יוצרים צורה של עיגול. עיגול זה מתחלק באופן טבעי ל-6 חלקים (כיון שבפועל הצורה היא משושה עקב עיגול של המספר פאי ל-3) כנגד ימות החול ונקודת האמצע רומזת ליום השבת.

באופן דומה, ע"י הצגה חזותית של קבוצות, נקשרים מספרים שונים למושגים כגון מגן דוד, ברית, אבן החן יהלום, דמותה של חוה - "אם כל חי", סוד החשמל ועוד.

משולשריבועהשראהבריתשבתמגן דודיהלוםחוהחשמל
סדרות
סדרה היא רצף מספרים המסודרים בהיגיון מסוים. גם שני מספרים בלבד יכולים להחשב לסדרה, אך זוהי סדרה פשוטה ולא מפותחת.

ההגיון של הסדרה מתבטא בשני אופנים שונים: בסיס הסדרה, המתקבל על ידי סדרות ההפרשים, ונוסחה למציאת איבר בסדרה. בשביל למצוא איברים נוספים בסדרה, ולהמשיך אותה אחורה או קדימה, צריך לדעת את ההיגיון של הסדרה באחד משני האופנים על ידי מציאת הפרשים או על ידי הנוסחה.

בסדרות יש כמה מעלות (רמות): סדרת הבסיס היא סדרה שכל האיברים בה זהים זה לזה. סדרה ממעלה ראשונה היא סדרה שההפרשים שלה יוצרים את סדרת הבסיס. סדרה ממעלה שניה היא סדרה שההפרשים שלה יוצרים סדרה ממעלה ראשונה. יש גם סדרה ממעלה שלישית, רביעית, וכן הלאה.

סדרת הפרשיםסדרת אהבהחן (סדרות)סדרת הראשוניים
הוראת המספרים

 

 

 

http://www.innerpedia.org/he/index.php?title=%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע