"דריש עובר גלילאה: שלש עשרה ווין נאמרו ביין "ויחל נח איש האדמה.. ויקץ נח מיינו וידע את אשר עשה לו בנו הקטן" רב ושמואל חד אמר סרסו וחד אמר רבעו.. ויחל נח איש האדמה ויטע כרם" אמר רב חסדא אמר רב עוקבא.. אמר לו הקב"ה לנח נח לא היה לך ללמוד מאדם הראשון שלא גרם לו אלא יין? כמ"ד אותו אילן שאכל ממנו אדם הראשון גפן היה' וכו' (סנהדרין ע,א). מה בא עובר גלילאה לומר בכך שנאמרו 13 ווין?- בפשט הכוונה שזה רע מאד שנאמר כ"ך הרבה וי, צרה מרובה. אולם ניראה יותר מזה, שאמר 13 שזה הגיל בו אדם נעשה מחוייב במצוות, שבא לבגרות פיזית-מינית ובגרות שכלית(ראה מאמר של מרן שר התורה הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א ב"משנת המדינה" על גילאים). וכנגד זה היין גורם לפגיעה ברמה השכלית, שאינו שולט בעצמו, בדעתו, ויחד עם זה גם גורם לפגיעה ברמה המינית, שלא שומר על צניעותו, וזה בדיוק מה שקרה אצל נח, השתכר והתגולל ערום. וזה משפיע על סביבתו שכך ניגרם שחם התגרה רבעו וסרסו, שרבעו מרמז על העניין המיני, וסרסו מרמז על העניין הפיזי שכעין גבר עליו וסרסו כאילו אינו גבר, ובצד המיני שזהו סרוס. ובפרט כולם מודים שסרסו, שזהו הצד הפיזי המיני, ויש הסובר שגם רבעו שזה עניין גם שכלי, איך יכול לחשוב לרבע אביו כאילו הוא בת? ולכן לומד ענייין רבעו משכם בן חמור שראה את דינה בת יעקב, רמז שזה שכל עקום שרואה בבן כאילו הוא בת.
והנה חז"ל מביאים שהיה לו גם תאנים, וכן מובא ברש"י (ט,כ) והנה ישנה דעה שעץ הדעת היה תאנה (סנהדרין ע,ב)ועל זה לא האשימו את נח, וגם על שהכניס גפן לתיבה לא נאשם, אלא אשמתו שתל כרם. ניראה מכך שאין בעיה מעצם הגפן כמו שאין בעיה בתאנה, שהנה התאנה היא זו שכיסתה את אדם הראשון שזה כעין תיקון ('שבדבר שקלקלו בו נתקן'[שם]) כך שיש עניין חיובי בתאנה, כך ניראה שביין יש עניין חיובי, שיין מועיל וטוב לזקנים, כך כשהכניס גפן זה היה חיובי שהוא דבר הניצרך, ובפרט בזמן של מוות כמו שנאמר בסנהדרין (שם, א) לפני כן. אלא שזה צריך להיות במידה קטנה ולא לטעת כרם, אלא את המקום יש לנטוע בתאנים שזה מאכל של כולם (ב"ר לא,יד ברש"י שם) שצריך לדאוג לעולם. ובמקום זה נטע כרם להשתכר ולברוח מהמציאות ומהאחריות, וזה לא מתאים לזקן רציני, ולכן נירמז ב13 ווין כאילו הוא צעיר בן 13 שיש לו דעת קטנה. ולכן עונשו הוא שסרסו ורבעו, שסרוס כנגד שלא דואג לעולם וכך העונש שאינו מביא יותר להולדות בעולם, ורבעו זה בושה כנגד חוסר דעת שזה דבר בזוי ולא מכובד. ומכך שהגמ' סמכה זאת לעץ הדעת, לפרוט שיש 3 דעות (ולא רק אמרה שזה כמ"ד שהאילן של אדם הראשון היה גפן) שהם גפן חיטה ותאנה. ניראה שלמדו דווקא 3 אלו כיון שיש בהם תועלת מרובה. תאנה- שהכל אוכלים אותה, חיטה- שנותן דעת בתינוק כנגד דעת בכלל, גפן- שמועיל לזקנים ולשכוח את הצרות, ומימלא הם מועילים ביותר, ולכן הם קשורים לעץ הדעת שהוא עיוות של הדעת, לומר שהדעת היא חיובית ביותר, הבעיה היא בעיוות של החיובי, הדעת המעוות היא הבעיה מעץ הדעת, ולכן למדו על דברים המועילים בעולם שלנו, שעיוותו באכילה נגד רצון ה' היא הגורמת לעיוות הדעת מה', שאע"פ שיש בו טוב, הקביעה שהוא חיובי לשימוש זה בשל רצון ה' שהוא טוב, ולא של האדם. ברגע שהאדם קובע ע"פ עצמו נגד רצון ה' זה הופך לרע, וזהו עץ הדעץ, גריעת הטוב שבעולם לרעה וזה נילמד מנח, שאצלו היה כמו עולם חדש מעין אדם הראשון.