יתרו - התשס"ה
יתרו - התשס"ה
פרשת השבוע נקראת יתרו. נשאלת השאלה, מדוע זכה יתרו שתקרא פרשה בתורה על שמו? מה התרומה שהביא לעם ישראל, עד כדי ששמו נחקק בספר הספרים?
כדי לענות על שאלה זו, נשאל עוד כמה שאלות מקדימות.
הפרשה נפתחת במילים "וישמע יתרו כהן מדין חותן משה". ועל כך אומר רש"י: "מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק". רש"י שואל מה השמועה ששמע יתרו, שגרמה לו לבוא ולהצטרף ולהיות חלק מעם ישראל, קרי להתגייר - קריעת ים סוף ומלחמת עמלק.
מה מיוחד בשני אירועים אלה שהביאו את יתרו להתגייר? מדוע לא הזכיר רש"י גם את מכות מצרים, שגם הם ניסים גדולים?
ועוד שאלה, לכאורה לא קשורה והפעם על הרמב"ם. עשרת הדברות מתחילות בדברה הראשונה "אנכי ה' אלוקיך", ומפסוק זה, לומד הרמב"ם בספר המצוות שלו שנצטווינו להאמין באלוהות. כלומר, שנאמין שיש עלה וסבה שהיא הפועל לכל הנמצאים.
הדיבר הראשון מצווה אותנו להאמין בקב"ה, ובכך שהוא הסיבה הראשונה לכל הקורה בעולם.
מעניין, שבספר משנה תורה להרמב"ם, הלכות יסודי התורה, פרק א' הלכה א', כותב הרמב"ם,
כי "יסוד היסודות ועמוד החוכמות לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל הנמצא", ובהלכה ו' שם, כותב הרב כי "ידיעת דבר זה מצווה עשה שנאמר אנכי ה' אלוקיך", לכאורה אנו רואים כאן סתירה ברמב"ם! פעם הוא אומר שמהדבר הראשון לומדים שעלינו להאמין שהקב"ה הוא הסיבה הראשונה והשולט בכל העולם, ובפעם השנייה הוא מלמדנו שעלינו לדעת דבר זה.
מה ההבדל בין להאמין ולדעת?
אמונה היא פשוטה. נובעת מהחלטה שכך הוא הדבר- מאמינים שהקב"ה שולט בכל כי ככה זה.
ולכן אמונה היא גם בעייתית ביציבות שלה, כי יום אחד ניתן להחליט החלטה הפוכה.
דעת היא מורכבת יותר. דעת זו רמה גבוהה יותר מאמונה, כיוון שע"י דעת, אנו מעגנים את האמונה בהוכחות.
כיצד אפשר לרכוש דעת?
ישנן שתי דרכים עיקריות:
הדרך הראשונה- ע"י מחקר.
אפשר פשוט להסתכל סביבנו, להסתכל על העולם כולו, ולראות את רמת הדיוק בה הוא מתנהל, אפשר להסתכל על גוף האדם, ולהתפעל מהגאונות בשילוב התהליכים השונים על מנת לקיים חיים, וע"י התבוננות והסקת מסקנות, להבין שחייב להיות משהו שיצר את השלמות הזו
- לדעת את הקב"ה.
אך בדרך זו של השגת דעת, ישנה סכנה של הסקת מסקנות לא נכונה. לדוגמא: לעניין השלמות שבעולם ובגוף האדם, ישנה השערה מדעית, שאומרת שהשלמות הזאת נובעת ממקרה, השלמות הזאת מתקיימת, רק כיוון שבפחות משלמות, שום דבר לא היה מתקיים.
תיאוריה שמשתמשת בהשערה זו, היא תיאורית דארווין, על פיה האדם התפתח מיצורים פרימיטיביים יותר, אשר מוטציות שלהם שרדו, כיוון שהיו להם את התכונות המתאימות להיות אדם.
המתנגדים לתיאוריה מסבירים, שהיא שקולה למצב, בו הוריקן עובר במגרש גרוטאות ויוצר מטוס בואינג - קרי, כדי שהשערת דארווין תתקיים, מדובר במיליוני תהליכים שצריכים היו להתרחש בסבירות אפסית.
אז איזו דרך נוספת קיימת לרכישת דעת?
אפשר פשוט לקרוא את ספר הנחיות השימוש, שקיבלנו יחד עם העולם.
הקב"ה ברא את העולם, וכך יצר את התורה (בכתב, ובע"פ) בה מוסברים התהליכים
השונים בעולם.
כדי לרכוש דעת על הקב"ה, ניתן פשוט ללמוד את הספר שיצר לשם כך.
למה הדבר דומה, לשני אנשים שרכשו מכונת כביסה, האחד מנסה ימים ללמוד כיצד להפעיל אותה נכון, ע"י העלאת השערות, ניסוי וטעייה וכו', ואילו השני פשוט קורא את הנחיות השימוש, ולומד להשתמש במכונה תוך שעות ספורות.
דוגמה לכך: בברייתא במסכת ראש השנה, מלמד אותנו ר"ג, כי הלבנה מתחדשת כל 29 ימים, 12 שעות ותשצ"ג חלקים.
תשצ"ג (793) חלקים, הם למעשה שבר עשרוני, בעל 9 ספרות לאחר הנקודה, המסתיים בספרות 59. לאחר שנים של מחקרים, הגיעו מדענים למסקנה כי אורך חודש לבנה, הוא בין 29 ימים 12 שעות, ושבר עשרוני בעל 9 ספרות המסתיים בספרות 57.
והמדענים התפעלו מאוד - איך דייקו חכמי היהודים, ללא כל כלי מדידה משוכללים וטעו רק בשני חלקים קטנים.
היו גורמים נוספים שבצעו אותו מחקר, ולאחר כמה שנים, הגיעו לתוצאה דומה, רק עם הספרות 58.
ועכשיו נשאלת השאלה- מתי יבוא המחקר המדויק מספיק בשביל להגיע לתשובה הנכונה - 59?
ואיך באמת הצליחו חז"ל להגיע לתוצאה מדויקת כזו, ללא כלי מדידה מדויקים?
הם פשוט לא היו צריכים את כלי המדידה. המדענים בחרו בדרך של המחקר כדי ללמוד על העולם, אך חז"ל פשוט קראו בספר ההדרכה.
מורי ורבותי - זהו הלקח שבא ללמד אותנו יתרו, ולכן גם זכה שתקרא פרשה על שמו.
ראשית כל, יתרו חוקר ומגיע למסקנות נכונות לגבי הקב"ה- "מה שמועה שמע ובא קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".
קריעת ים סוף ומלחמת עמלק לוו בתופעות טבע מדהימות שנראו בכל העולם, על הפסוק "ויבקעו המים" מסביר רש"י נבקעו כל מימות שבעולם. אבל רק יתרו הצליח להבין שהדבר נובע מכוחו
של הקב"ה.
במלחמת עמלק משה העמיד חומה במקומה (כיוון שעמלק ידעו לכוון לשעה בה יוכלו לנצח - ומשה שיבש את השעות) - ורק יתרו הבין כיצד קורות תופעות טבע כאלה.
אך יתרו לא הסתפק במחקר. יתרו שאף גם לקרוא את ספר ההדרכה, והביא לכך, שע"י לימוד התורה, זכה שבני בניו ישבו בלשכת הגזית, כלומר היו חלק מהקבוצה, שיודעת תורה בצורה המלאה והמקיפה ביותר.
עלינו ללמוד לקח מיתרו, ולשאוף ללמידה מתמדת, כך שנוכל להשיג קצת דעת לגבי דרך העולם כפי שעיצב הקב"ה.
זאת נוכל לעשות ע"י קביעת עיתים לתורה, וכך נגדיל תורה ונאדיר, ונזכה לביאת המשיח במהרה בימינו אמן!