נפש
הבעיה הפסיכופיזית | ||
| ||
הבעיה הפסיכופיזית נעוצה בקשר המסתורי והבלתי מובן שמתקיים בין הגוף לנפש. מחד גיסא, מצויים באדם רכיבים חומריים כדוגמת גוף, איברים ותאים. מאידך, מצויים בו חלקים שאינם חומריים כדוגמת אהבה, שנאה וקנאה. באופן כלשהו מסוגלים הרכיבים הללו, למרות שייכותם למישורים שונים לחלוטין, להשפיע זה על זה. | ||
![]() נמחיש את הבעיה בדוגמא פשוטה. נניח שאדם רוצה להזיז את אצבעו. התהליך כולו, כפי שתיארנו אותו עד כה, מבוסס על תהליכים שאותם ניתן לתאר באמצעות חוקי הפיזיקה והחשמל המוכרים לנו היטב. ברם, בנקודת ההתחלה של התהליך מצוי גורם עלום השייך לתחום שונה לחלוטין. ה"טריגר" שחולל את כל שרשרת התהליכים הפיסיולוגים שתיארנו לעיל היה – הרצון. הרצון היא תופעה נפשית ששייכת לחלק הלא-חומרי של האדם. היא פועל יוצא של התודעה שאף היא בהיותה תופעה נפשית אינה מוסברת בתהליכים פיזיקאליים גרידא. הרי לנו תהליך שראשיתו בתחום הנפש והמשכו בתחום הפיזי. כדי לפתור את הבעיה הפסיכופיזית ישנם כאלו המבקשים לטעון שהמרכיב הנפשי באדם הוא אשליה בלבד. לדידם האדם אינו אלא מכונה מתוכנתת היטב, מעין רובוט משוכלל בעל מגוון תגובות עצום אך ללא כל יסוד בלתי חומרי שניתן לכנותו "נפש". הבעיה בגישה זו היא שפעילות חשמלית אינה מסוגלת להסביר את "תחושת" הצבע האדום הנוצרת בתודעת האדם. לשם השוואה, גם כאשר מחשב מזהה צבע אדום ניתן לזהות פעילות חשמלית מקבילה המתרחשת בשבבי הסיליקון מהם הוא עשוי, אך פעילות חשמלית זו אינה מחוללת אצלו שום תחושה תודעתית. מכאן שהתודעה עצמה, למרות היותה קשורה לפעילות החשמלית מוח, אינה מוסברת על ידיה ואינה נובעת ממנה. פרופ' ישעיהו ליבוביץ מסביר שגם מחשב בעל יכולת עיבוד-נתונים פנטסטית לא יוכל לפתח תודעה, שכן ההבדל בין האדם למכונה איננו כמותי אלא איכותי. תעלומת התודעה (והבעיה הפסיכופיזית היא רק ענף אחד של תופעה זו), כך טען ליבוביץ, אינו מסוג התעלומות שיש ביד המדע את הכלים לפענח אותם. לפיכך היא לא תבוא על פתרונה לא בהווה ולא בעתיד. |