chiddush logo

שיחת הרב ארוש שליט"א - פרשת שופטים

נכתב על ידי DL2000, 23/8/2012

 בס"ד


ליקוטי מוהר"ן תנינא, בתורה פז, כותב רבינו הקדוש,
שכוונות אלול הם תיקון לפגם הברית, וכוונות אלול
הלכה למעשה, נמצאים בתורה ו', לשם מכוון אותנו
רבינו בהמשך, וכותב, שלעיין בתורה ו' ולזכות להבין
בה ולעשות עמה איזה עבודה בעבודת ה', על ידי זה
יתקן פגם הברית.
והנה, תורה ו', היא למעשה תורה נפלאה של
התחזקות, שבה רבינו מלמד אותנו את הדרך
האמיתית לתשובה שלמה, שדרך זו שונה ממה
שכולם סוברים. כי רובו ככולו של 'העולם' סוברים,
שתשובה פירושה רק להצליח ולהתעלות ברוחניות,
ובתורה זו מלמד אותנו רבינו הקדוש,שאדרבה, ההפך
הוא הנכון, ועיקר התשובה היא דווקא כשהאדם רוצה
להיטיבמעשיו, וכאשר הוא לא מצליח, הואמקבל את
זה באהבה ובשמחה, שזה מה שרבינו כתב בתורה זו:
"ועיקר התשובה, כשישמע בזיונו ידום וישתוק."
וזה שייך לכל אדם במקום שהוא מונח. יש אחד שעוד
לא התחיל כלל לכנוס בעבודת ה', וכשהוא מתחיל
להסתכל על עצמו, היצר הרע מסית אותו להתייאש,
כאילו אין לו תקנה כלל, מאחר ומעשיו רחוקים ממה
שצריך להיות. אבל בתורה ו' האדם מקבל מושג אחר,
והוא, שאדרבה, זו עיקר תשובתו, שיראה איפה הוא
מונח, ובכל זאת ירצה להתקרב לה'. או שישנו אחד
שכבר עבד את ה' הרבה, והוא רואה שאינו מתקדם
לכאורה, ולא רק שלא מתקדם, אלא אף הולך לאחור,
ובכל פעם שנדמה לו שמתקדם קצת, הוא חוזר
לסורו – מתקדם קצת ונופל, מתקדם קצת ונופל -
והיצר הרע מחליש אותו ומשדר לו שאין לו תקווה
ולא תקנה, ובתורה ו' רבינו מלמד אותנו, שלא כן הוא,
אלא אדרבה, זו היא תקוותו ותקנתו, שימשיך לרצות
להתקרב אל ה', למרות הביזיון הנורא הזה, שכל כך
הוא מנסה, ובכל זאת הוא לא מצליח.
כללו של דבר, האדם חושב שלעשות תשובה, זה
להצליח, ורבינו מלמד אותנו שלעשות תשובה זה
משהו פנימי הרבה יותר, ועיקר התשובה היא כשלא
הולך לך, ובכל זאת אתה מתחזק וממשיך לרצות את
ה', שבזה מתגלה פנימיות הרצון האמיתי להתקרב
לה'.
כיעיקרהתשובה היאלהגיעלאמונה, לענווה,שהאדם
ידע שהוא אפס בלי ה', שהוא לא יכול להתגבר על
היצר הרע שלו בלי ה', שהוא לא יכול לעשות תשובה
בלי ה'. הרי אם היה 'הולך' לאדם עם התשובה שלו,
והיה רק מצליח בכל דבר שרוצה, הוא היה מגיע לכזו
גאווה ר"ל, שאז דווקא לא היתה לו שום תקנה ח"ו,
ובודאי שהוא היה נשאר עם כל הבגדים הצואים
שלו, ורק ההמתנה והביזיון של חוסר ההצלחה, הם
שמנקים אותו מהלכלוך של העוונות, וזה מה שמקנה
לו את העיקר, שזו מדת הענווה, שידע שפלותו
ויתבייש.
וזו ההתחזקות הכי חזקה שישנה, שהרבי אומר
לאדם: בני, אחי, אהובי, תתחזק מכל מקום שאתה
נמצא, ותדע שכשלא הולך לך ואתה ממשיך לרצות
ולכסוף, זו עיקר התשובה, וזה נקרא שאתה מקבל
את הביזיון בשתיקה ודמימה. כי כשאדם נעשה
עצוב כשלא הולך לו, זה מראה שהוא לא מקבל את
הביזיון באהבה, אלא הוא כועס: לא רוצים אותי, אז
לא צריך...הוא עושה 'ברוגז'...ולמעשה הגישה הנכונה
היא של שפלות, שידע שאם הוא לא הצליח להתקרב
לקדושה, זה בגלל שהוא באמת אינו ראוי לכך, ויקבל
את הביזיון הזה, שהוא אינו ראוי, באהבה, ויבקש שה'
יקרב אותו, במתנת חינם.
אם אדם לא יבין את הנקודה הזאת, הוא לא יוכל
אף פעם לחזור בתשובה באמת, לכל היותר הוא
יוכל להיות 'דתי'...שאם בשמים יראו שהוא לא מוכן
לחזור בתשובה באמת, דהיינו שאינו מוכן לקבל את
המציאות שהוא לא ראוי, בשמחה, ולבקש בהכנעה
להתקרב, אז יניחו לו מהבזיונות, והוא ישאר 'דתי' עד
יום מותו, המסכן...
ונשוב לעניין המובא בתורה פ"ז הנ"ל, שכוונות אלול
הם תיקון לפגם הברית, וכותב שם רבינו הקדוש עוד
בזו הלשון: "...כי סוד כונות אלול הוא: "הנותן בים
דרך" (ישעיה מ"ג) (וכמבואר בכונות האר"י ז"ל) -
להאיר בחינת דרך בים, ודרך זה נפתח בחדש אלול,
ועיקר פגם הברית הוא בבחינת דרך הזה, כי היה
צריך להאיר בחינת הרכ"ד [מאתים עשרים וארבעה]
אורות בבחינת ים, בחינת אמונה, והוא נטה מזה,
ופגם בבחינת דרך, בבחינת (בראשית ו): "כי השחית
כל בשר אתדרכו". כי אשה נקראתדרך, כמובא בדברי
רבותינו, זכרונם לברכה (קדושין ב:), ויש דרך אחר,
בחינת (משלי ל): "דרך אשה מנאפת", והכלל-שעיקר
הפגם בבחינת דרך, שלא האיר הדרך בים, ולפעמים
מחמת זה הפגם יוכל לאבד את זווגו (עין תיקון יד) כי
מאחר שנטה מזווגו, קשה לו למצא את זווגו, ואפלו
אם ימצא את זווגו, תהיה לו מנגדת, ולא תהיה נוטה
אחר רצונו, מחמת שנטה ממנה ולא האיר בה, מזה
נתהוה שיש לה רצון אחר כנגדו ואז: לא זכה- כנגדו.
(יבמות סג)".
רבינו הקדוש מלמד אותנו, שמי שפוגם בברית,
הוא מפסיד את הזיווג שלו, וגם אם מתחתן,
אשתו מתנגדת לו, וזה מסביר לנו את התופעה
הנוראה שאנחנו רואים בדורנו, של ריבוי הרווקים
והרווקות בצורה מפחידה, שיש אומדנים שמראים,
שבגילאים 20-30 , ישנם יותר משבעים אחוז רווקים
ורווקות, ופחות משלושים אחוז נשואים, וגם אלה
שמתחתנים, רבים מתגרשים תוך מספר חודשים,
ואלה שנשארים נשואים, צריכים רחמי שמים עם
השלום בית שלהם וכו' וכו', ולא מדובר באנשים עם
מגבלות או בעיות, אלא בבחורים ובחורות, שיש להם
הצלחה, כסף, מקצועות מכובדים, וביניהם תלמידי
חכמים וכו' – ולא מוצאים את הזיווג שלהם! זו צרה
קשה, שהיה צריך להקים על זה קול זעקה גדולה מרה
ולהכריז עצרות תפלה מיוחדות.
תופעה מפחידה זו של פירוד נורא, מרמזת על פירוד
בעליונים ר"ל, והכל בא מפגם הברית! וזה לא אומר
שתמיד
דווקא לאותם רווקים ורווקות יש פגם הברית, שהרי הרבה כשרים וכשרות
יש, שגם אליהם הגיעה הגזירה הנוראה הזו, אלא זו תופעה כללית המושפעת
ממצב הדור, שמבריאת העולם עוד לא היה דור, שנפל כל כך לפגם הברית,
לתאוות ניאוף נוראה, שהגיעה לשיא השיאים. כי עיקר הניאוף הוא בעיניים
כידוע, והיום בכל כיס יכול להיכנס מכשיר שיש בו את כל האפשרויות לעבור על
ניאוף בעיניים בכמויות ואיכויות שלא היו מימי עולם! והתופעה כל כך חמורה,
שלאנשים אפילו אין רצון לצאת מהשגעון שנפלו לתוכו, ואפילו מי שקצת
מבין לאיזה חושך הוא נפל, אין לו כח להשתחרר מהתאווה הזו שתפסה אותו,
ובעיקר על ידי ההסתכלות דרך המכשירים הנוראים הללו.
ואת התקנה היחידה לכל זה, נתן לנו ה' ברחמיו, בהתכנסות של כלל ישראל
בראש השנה, אצל רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זצוק"ל זיע"א בעיר אומן!
כי את עיקר הכח להתחיל לשמור את הברית ולהתחיל להתבודד ולצאת
מהתאווה הזאת, אפשר לקבל רק אצל הצדיק האמיתי, שעיקר מה שנוסעים
על ציונו הקדוש, הוא רק בשביל תיקון הברית, שבמקום גניזתו של הצדיק,
אפשר לזכות לטהרת המחשבה ולהתעוררות תשובה ולקבל את כח התפלה
ועוד תיקונים בשורשהנשמות. והעיקר הוא בראשהשנה,שכל מי שזוכה להיות
בראש השנה אצל הצדיק, רואה בחוש שהנשמה שלו מתעוררת מקבל כוחות
להלחם ביצר הרע. כי רבינו אמר שבראש השנה הוא יכול להמשיך תיקונים מה
שאינו יכול בכל ימות השנה.
ועל זה אמר רבינו שצריכים להוציא כרוז, שכל מי שמאמין בו, יהיה אצלו על
ראש השנה! והבטיח שמי שיבוא אצלו, ויתכנס עם כלל ישראל הבאים אליו,
הוא יתקן אותו ואת כל משפחתו, ויזכו הוא ובני ביתו וכל התלויים בו, לישועות
עצומות בכל העניינים, ועיקר הישועה, לקבל כח בנשמה להתגבר על השקר של
העולם הזה ולהתחיל לחזור בתשובה באמת, והעיקר, לצאת מתאוות ניאוף,
שזה עיקר הנסיון, ובפרט עכשיו, שישנה התגברות גדולה בעניין זה, ומשמים
גמרו אומר, שזהו זה - עם ישראל חייבים כבר לתקן פגם זה בשלמות! שלכן מי
שלא יעבוד על זה, הוא נמצא בסכנה גדולה וממשית ברוחניות ואף בגשמיות,
כי על זה סובבים עתה כל המשפטים והדינים ר"ל.
לכן כל אחד יזדרז להרבות בתפלות וכיסופים ולעשות את כל המאמצים כדי
להגיע לאומן בראש השנה הבא עלינו לטובה, וכל אשה תהיה גיבורה לשלוח את
בעלה, ואמהות ישלחו את הבחורים, וכולם יחזקו זה את זה להגיע להתכנסות
הנפלאה באומן בראש השנה, אצל הצדיק האמיתי, רבינו נחמן זיע"א, ויזכו
לתיקון הברית ולצאת מהתאווה בשלמות, ויראו ישועות נפלאות, ויהי רצון
שבזכות הצדיק והנוסעים אליו, יתמתקו כל הדינים, ותבוא הישועה השלמה
כהרף עין. אמן ואמן.

בברכת שבת שלום ומבורך
לכל בית ישראל

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע