ההנהגה
פרשת פנחס שבת מברכין
בפרשתנו מִצטווה משה רבנו לעלות אל הר
העברים ולהשקיף משם אל ארץ ישראל,ומיד א"כ יחזיר נשמתו לבורא עולם.משה רבנו
לא מתמהמה,הוא מבין כי הנהגתו עוד מעט מסתיימת,ומיד מתפלל על עמ"י:"יפקד
ה'...איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא...ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם
רועה"(במדבר כז',טז')משה מבקש מה' מנהיג שממש יחיה את העם-יֵצא איתם למלחמות,ולא כשאר
מלכי האומות ששולחים את חייליהם והם עצמם נשארים בבתיהם.כדוגמת משה רבנו יהושע בן
נון,דוד המלך וכו'..(עפ"י
רש"י שם)דוד המלך יצא למלחמות עם העם עד אשר השבּיעוּ
אותו לא לצאת עוד מחשש שיפַּגע במלחמה או ימות חלילה,ורוח העם תיפול(ש"ב כא',יז') מנהיג כזה
משה רוצה.מנהיג שממש ימסור נפשו,זמנו וכל כוחותיו למען העם.אפשר לראות את בקשתו של
משה רבנו כבקשה חד פעמים-לדור שיכנס לא"י לאחר פטירתו.אך אפשר גם לראות את
הבקשה גם כבקשה לכל הדרות.בקשת הנהגה אשר תגאל את עמ"י,תביא אותו
לארצו המובטחת,תכניע את אויביו ותכונן מלכות חזקה ובריאה.לשליח כזה אפשר גם לקרא משיח.משיח
הוא שליח ה',שמטרתו לגאול את עמ"י מבחינה רוחנית ומבחינה גשמית.מצד אחד
להחזירוֹ בתשובה וללמדוֹ תורה,ומצד שני לצאת למלחמות באויביו ולמלוך על
העם.הראי"ה קוק זצ"ל אומר על תכונת המשיח:"נשמת המשיח מתגלה
ומתפשטת בכל דור ודור ובכל יחיד ויחיד מגדול ועד קטן לפי מידתו,מעשיו
ומידותיו..."(שמונה קבצים
ג כז)בכל אחד-עפ"י מידותיו מעשיו ומידתו-ישנה נשמת
משיח! שליח ה'!באדם אחד מידת המשיח שבו תבוא לידי ביטוי בחינוך,באדם אחר היא תבוא
לידי ביטוי בלחימה ובאדם אחר תהיינה שתי התכונות הללו.משה רבנו מבקש מה' מנהיג שכּל
התכונות הללו כלולות בו! כדוגמת יהושע-גם יוצא למלחמות וגם מוכיח את העם על עבודת
ה'.גם עוסק ב"רוח" וגם ב"גשם". ובאמת-ה' אומר למשה לסמוך ידיו
על יהושע בן נון-ובכך להעביר אליו את ההנהגה על העם.עם ישראל הוא עם קדוש.עם אשר
זקוק להנהגה מיוחדת במינה, מנהיגות שמשלבת קודש וחול-ולא סותרת את אחד הצדדים,אלא
עושה ביניהם הרמוניה-מבלי לפגוע בתפקודו של צד זה או אחר.
בשורות טובות,שבת שלום וחודש טוב!