chiddush logo

שיחה שבועית

נכתב על ידי אביהו ח, 27/6/2012

 


 

בחדשות לאחרונה: גוגל מחליפה את מדיניות הפרטיות שלה. בעוד בעבר לכל מוצר הייתה מדיניות משלו, כעת חברת הענק עומדת לאחד את כל המוצרים תחת מדיניות אחת.

מה זה אומר לנו? שכאשר אנחנו משתמשים בשירותים האדיבים של גוגל, אנחנו למעשה נמצאים תחת מעקב בלתי פוסק. גוגל יודעת מה אתם מחפשים (באמצעות מעקב אחרי שאילתות החיפוש שלכם), למי אתם שולחים מייל (באמצעות ג'ימייל), להיכן אתם מבקשים לנסוע (באמצעות גוגל מפות) ועוד.

טוב או רע? תלוי את מי אתם שואלים. אנשים רבים בעולם חשים שזו חדירה לתחום הפרטיות; לאחרים לא איכפת, כל עוד והנתונים האלו אכן נשמרים בסוד ולא ניתנים לגישה לאיש.

מה שבטוח, גוגל יכול ללמד אותנו דברים שלא ידענו על עצמנו. חכמינו זכרונם לברכה אמרו כי "אדם נבדק בכיסו, כוסו וכעסו." במילים אחרות, אם אתם רוצים להכיר אדם מעבר לתדמית החיצונית שהוא משדר, בידקו כיצד הוא מתנהל כאשר הוא שיכור, כועס או כשהוא מתבקש לתת כסף. אולי יש דרך נוספת לעשות זאת כיום: אדם נבדק בפרופיל הגוגל שלו.

פיתחו את פרופיל הגוגל שלכם וכבר תוכלו לדעת: באלו אתרים ביקרתם לאחרונה? מה חיפשתם? אלו מיילים שלחתם?

ומה עם שאלה לא פחות חשובה: מהו אתר האינטרנט הראשון אליו אתם נכנסים בבוקר? האם זה פייסבוק (מה שאומר שאתם מכורים), או המייל של העבודה, או אתר חדשות?

וכשאנו מסתכלים במראה, אנו לא תמיד רואים את מה שאנחנו מקווים לראות.

אולי תגלו שבזבזתם יותר מדאי זמן על שטויות. אולי תגלו ששלחתם מיילים שעדיף היה לא לשלוח. גוגל תציב בפניכם את המראה ודרכה תראו את המציאות במלוא הדרה, או במלוא כיעורה.

אז אולי, עם הכרזת המדיניות החדשה של גוגל... הגיע הזמן לעשות סדר בדברים. אולי זו הזדמנות לקחת כמה החלטות בקשר לשימוש שלנו במחשב. משהו כמו: אתר האינטרנט הראשון אליו אכנס יהיה אתר עם תוכן יהודי.מדי יום אשתדל להגביל את השימוש שלי באינטרנט ל___ בלבד (מלאו את החסר). במייל אחד מתוך חמישה, אשתדל לעודד מישהו או מישהי לעשות היום מצווה, מעשה חסד.

ואם רק תנסו ותשתדלו, אולי תוך כמה ימים הפרופיל שלכם בגוגל יראה הרבה יותר טוב.  (מתוך אתר בית חבד מאת הרב מנדי קמינקר)

 

זו הפרשה השישית בספר במדבר. היא נפתחת בדיני הפרה האדומה, שנועדה לטהר מטומאת מת.

בהמשך מסופר על הוצאת מים מן הסלע. הקדוש-ברוך-הוא הורה למשה לדבר אל הסלע, ואילו הוא הִכה בסלע, ועל כך נענש באי-הכניסה לארץ-ישראל.

לאחר מכן הפרשה מספרת על המלחמה בסיחון מלך מואב ובעוג מלך הבשן לקראת הכניסה לארץ.

 

...כאשר בני-ישראל דיברו לשון-הרע על הקדוש-ברוך-הוא ובגנות משה רבנו, נענשו במכת נחשים שנשכו את העם. לאחר זאת באו בני-ישראל אל משה וביקשו: "חטאנו... התפלל אל ה' ויסר מעלינו את הנחש". משה נענה לבקשתם והתפלל בעד העם. מכאן למדו חז"ל שמי שמבקשים ממנו מחילה – אל יהא אכזרי, אלא ימחל למי שפגע בו.

כשמשה התפלל, הוא לא התפלל רק להסרת מכת הנחשים אלא גם "בעד העם". תפילתו ביטאה אהבה לעם-ישראל. גם לאחר שהעם חטא כנגדו ודיבר עליו לשון-הרע היה משה אוהב לעם-ישראל.

זו המחילה השלמה ביותר. אפשר שהאדם יסלח למי שפגע בו ויוותר על העונש שהוא ראוי לו, אבל בליבו הוא ישמור טינה אליו. יש דרגה גבוהה יותר, שכבר אין בליבו טינה על האיש, אבל עדיין אין הוא יכול לאהוב אותו כמקודם. הדרגה העליונה ביותר היא שהוא חוזר לאהוב אותו כאילו מעשה הפגיעה לא התחולל מעולם.

כאשר אנחנו מתנהגים בדרך זו עם הזולת, ינהג עמנו הקדוש-ברוך-הוא גם-כן במידה זו, יגלה את אהבתו ורחמיו לעם-ישראל ויביא לנו את הגאולה השלמה.

(מאת הרבי מליובאוויטש לקוטי שיחות כרך כח, עמ' 138, מתוך אתר צעירי חבד)

 

מייל זה בא להעשיר את הידע בנושא פרשת השבוע חגים במידה ואינך מעונינ/ת לקבל מייל זה, נא השב/י למייל זה עם המילה "הסר מהרשימה". הערות, הארות, יתקבלו בברכה.

מנחם פוקסמן [[email protected]]

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה