דבר תורה לפרשת בחוקותי- עצה בפרשה
עצה בפרשה – בחוקותי "אם בְּחֻקֹּתַי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם"(כו, ג) דע, שתכלית הבריאה היא האדם ותכלית האדם לעשות רצון בוראו והוא עסק התורה וקיום המצוות. כי אדם לעמל יולד ואין עמל אלא עמלה של תורה שהרי לא ייתכן שאדם בא לעולם הזה להעביר שבעים שנה ואם בגבורות שמונים שנה בהבל וריק וזה שפרשו חז"ל אם בחוקותיי תלכו כלומר "עמלים בתורה"(תו"כ. רש"י שם). ומלבד שיזכה לחיי נצח בעולם הבא ע"י עמל התורה הרי גם שבזכות זה מקיים את העולם שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי(ירמיה לג:). על כן נכתב בחוקתי ומצוותי כלומר בלשון שייכות כדי שנבין שאלו החוקים והמצוות ניתנו מפי הקב"ה ולא מבן אנוש. וידוע שלא כל אחד זוכה לעמול בתורה כל היום או חצי יום וכו', ובכל זאת איך יקיים את החוקים והמצוות? ומדיוק הכתוב בחוקותיי תלכו דווקא נבין את כוונת העמל כי עצם ההליכה לבית המדרש ללמוד תורה ולשמוע דרשת חכמים היא היגיעה כמו שמובא במדרש(ויק"ר לה, א): שאמר אמר דוד המלך ע"ה רבש"ע בכל יום ויום הייתי מחשב ואומר למקום פלוני ולבית דירה פלונית אני הולך והיו רגלי מביאות אותי לבתי כנסיות ולבתי מדרשות וזה שנאמר ואשיבה רגלי אל עדותיך(תהלים קיט) כי אדם הולך אלא למקום שלבו חפץ. אך לזה צריך שיהיה באדם רצון לקיים את דבר השם כי זה הרצון הוא המנוע שמניע את הלב לעורר את הרמ"ח איברים והשס"ה גידים של האדם. ובארנו כבר שהאדם מורכב מגוף ונשמה ויש מחלוקת ביניהם שהרי כל אחד מושך לכיוון שלו כלומר הגוף לארץ היינו לחומריות לתאוות והבלי העולם הזה ולעומתו הנשמה שהיא שמימית משתוקקת לרוחניות ולדבוק חזרה ביוצרה ולעשות רצון בוראה כמבואר בפרשת האזינו השמים והארץ(דברים), ע"ש. ועוד שיש את היצר הרע שכל תפקידו להכשיל את האדם על כן מצייר לנו ציורים שהתורה קשה לקיום ובכך מכביד את לבנו כאבן לעבודתו יתברך, ומכניס באדם ייאוש וגורם לו להחליף חיי נצח בחיי רגע וכך יכול לאבד את העולם הבא שלו חס ושלום. כי הוא יודע שגדולה תורה שהיא נותנת חיים לעשיה בעולם הזה ובעולם הבא(אבות ו, ז:). וצריך לדעת שהדבר היחידי שיכול לשמור אותנו מהיצר הרע זו התורה כפי שמובא במדרש אמר הקב"ה התורה קרויה אבן ויצר הרע קרוי אבן, האבן תשמור את האבן(ויק"ר לה, ה) כלומר ללא התורה אין סיכוי לאדם שלא ייפול בעצת רשעים כמו שכתוב (קידושין ל):בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין וכו'. ולעורר את הרצון כנ"ל צריך לדבר ולבקש בתחנונים מהשם יתברך כול יום שנזכה להיות מעמלי התורה, שנזכה לעבוד על מידותינו, שנזכה לשמוע דרשת חכמים, שנזכה לקיים ולשמור את מצוותיו. וזה הדבור בתחנונים כול יום הוא כמו פטיש בסלע וע"י כך נזכה בע"ה לסיוע ותגבור מה' במלחמת היצר וחילותיו כמו שכתוב (יחזקאל לו): והסירותי את לב האבן מבשרכם. וזה אם בחוקותיי תלכו, אין אם אלא לשון בקשה(ע"ז ה:) היינו צריך לדבר ולבקש מה' שיהיה לו סיוע לשמור ולקיים את מצוותיו כנ"ל. אך לזה לא תספיק בקשה חד פעמית אלא תמידית לכן אמר בחוקותיי רצה לומר שזה הדיבור כנ"ל יהיה כל יום חוק נתן ולא יעבור וע"י כך תעוררו את רצון הלב להניע את הגוף הגשמי ללכת לעמול בתורה, והיא שתשכין שלום בעצמותינו שנאמר רִפְאוּת תהי לְשָׁרֶּךָ וְשִׁקּוּי לעצמותיך(משלי ג, ח:) וזה שכתוב לקמן ונתתי שלום בארץ היינו שלום בגוף(בין הנשמה לגוף) כי התורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. יהי רצון שנזכה ללמוד וללמד לשמור ולעשות והשם יתברך יפתח את אוצרו הטוב וישפיע עלינו שפע רוחני וגשמי שנאמר ונתתי גשמיכם בעתם וכו'. תודה לא-ל עליון שהשפיע מלב הבאר העליון תם ולא נשלם חומש ויקרא. פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב על ידי עסק התורה יכול לזכות להבין הרמזים מכל הדברים שבעולם, להתקרב על ידם להשם יתברך, ואפילו במקום חושך ואופל, שנדמה לכאורה ששם קשה להתקרב להשם יתברך, גם שם יאיר לו השכל האמת למצוא גם שם את השם יתברך, ולהתקרב משם דייקא להשם יתברך(סימן תלמוד תורה, אות ג). מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה