chiddush logo

מהר סיני לחיי היום יום !)(פ. יתרו)

נכתב על ידי שניאור, 13/2/2012

  הבית / תורה / יתרו

מהר-סיני לחיי היום-יום (פרשת יתרו)

מה מתחדש בעשרת הדברות (האחרונות) שמשה רבינו הוצרך לחזור עליהם בפרשת ואתחנן, הרי עשרת הדברות הראשונות היו מה' בכבודו ובעצמו? ומה יכול להתווסף כאשר משה רבינו אומר אותם.

שיחת הגאולה
גליון 885    
י''ד שבט ה'תשע''ב
07.02.2012

בפרשתנו אנו קוראים על מעמד הר סיני וקבלת התורה, שבו נאמרו 'עשרת הדברות' אותם אומר הקדוש-ברוך-הוא לכל בני ישראל, שבכל הדורות, כמו שמשה רבינו אומר על מעמד הר סיני "כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום לפני ה' אלקינו ואת אשר איננו פה עמנו היום".

בפרשתנו הן מופיעות בפעם הראשונה, ובפעם השנייה הן מופיעות בספר דברים בפרשת ואתחנן.

למה פעמיים?

כפי הידוע, 'עשרת הדברות' הם אחד הדברים העיקריים והיסודיים בכל התורה כולה (בעשרת הדברות ישנם 620 אותיות כמנין כתר. מנין זה מרמז ל-תרי"ג מצוות = 613, ועוד 7 מצוות דרבנן) והם כוללים את כל התורה כולה. אם כן צריך להבין לשם מה הם נכפלים פעמיים בתורה? ובפרט שכל עניין בתורה הוא מדויק.

וההסבר לכך הוא שישנו חילוק משמעותי בין 'עשרת הדברות' הנמצאות בפרשתנו (הנקראים הדברות הראשונות) שאותם הקדוש-ברוך-הוא בכבודו ובעצמו אמר לבני ישראל (במעמד הר סיני - קבלת התורה), כמו שכתוב "וידבר אלקים את כל הדברים האלה".

ובין 'עשרת הדברות' הנמצאות בפרשת ואתחנן (הנקראות הדברות האחרונות) שהם חלק מדברי משה רבינו בשנת הארבעים שאמר לבני ישראל: "את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם" ומשה חוזר אז על דבריו של ה'.

על פי זה נשאלת השאלה, מה מתחדש בעשרת הדברות (האחרונות) שמשה רבינו הוצרך לחזור עליהם בפרשת ואתחנן, הרי עשרת הדברות הראשונות היו מה' בכבודו ובעצמו? ומה יכול להתווסף כאשר משה רבינו אומר אותם - יותר מכפי שבני ישראל שמעו את הדברים ישירות מה' בפעם הראשונה?

לחבר מעלה ומטה

להבנת התשובה עלינו להקדים: מטרת בריאת העולם היא, שתהיה דירה לה' בעולם הזה -"דירה בתחתונים" (בעולמינו מתגלה הכי פחות אור אלוקי מכל שאר העולמות הרוחניים ["סדר השתלשלות"] שלפניו ולכן הוא העולם הנחות ביותר). פירושו של דבר, חיבור של בלי גבול (שזה ה') לתוך גדרי ומגבלות העולם שלנו והחיבור נהיה על ידי לימוד התורה וקיום המצוות.

הכוח לחבר את שני העניינים שהם גבול ובלי גבול ניתן לנו על ידי שני סוגי הדברות (גם הראשונות וגם האחרונות) ושניהם הם חלק מהתורה הנצחית. מובן ששתי הצורות באמירת עשרת הדברות (הראשונות מאת ה' והאחרונות על ידי משה) נמצאים בכל ענייני התורה ובעבודתו של כל יהודי - בלימוד התורה וקיום המצוות בכלל ובצורה נצחית במשך כל הזמנים.

כח לעם ישראל

ביאור הדברים: הדברות הראשונות שנאמרו מה' נתנו את הכוח שיהיה ניתן לקבל את הגילוי האין סופי (של ה') למרות מעלתו הנעלית. ואילו הדברות האחרונות שנאמרו על ידי משה, הם נותנות את הכוח לבני ישראל לקבל את הגילוי בתוך גדרי העולם למרות שהעולם (מלשון העלם ש)מעלים ומסתיר על התגלות ה'.

לדוגמה: כאשר יהודי לומד תורה נמצאים אצלו שני דברים, האחד (דברות הראשונות) - שזאת חכמתו של ה'. השני (דברות האחרונות) - זה שניתנה לו האפשרות להבין את זה בשכלו האנושי. אותו דבר הוא גם בנוגע לקיום המצוות.

השילוב שבין שני הדברים יצר את האפשרות ואת הכוח לכך שכיום יכול כל יהודי ללמוד תורה ויחד עם זאת להתבטל כפי הנדרש לנותן התורה, למרות יכולתו להבין בהבנה שכלית {ואנושית} את תורתו של ה', ועד שהתורה מתאחדת עם האדם שלמדה ואפילו נקראת על שמו. וכך גם בעבודתו של יהודי בעולם, בכוחו לפעול שהעולם יהיה דירה ומקום מתאים לה'

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה