נקודה שבועית פרשת השבוע "ויגש" ה'תשפ"א
תיקון של שנאת חינם הוא הגברת אהבת חינם. שיפור מצב של
ניכור בין אנשים הוא העצמה של ערבות הדדית ביניהם בחזרה.
פרשת "ויגש" באה להציג לנו איך בפועל
מתקנים ילדי משפחת יעקב את חטאי העבר ביניהם.
למעשה, שמה של הפרשה נושאת בתוכה את רעיון ההתקרבות בין
האחים ליוסף ולא פחות מכך, את יוסף עצמו אל אחיו.
הפירוש של המילה "לגשת", על הטיותיה הוא
התקרבות, הליכה לקראת.
כבר במילה הראשונה בפרשה קיימת התקרבות של יהודה כנציג
האחים אל יוסף: "ויגש אליו יהודה..." - יהודה מבין שהמשפחה עברה
שנים ארוכות של כאב אביהם בגלל מכירת יוסף שבאה בעקבות השנאה שלהם אליו. הוא מפנים
זאת ויודע ששוב לא יקרה עוד כדבר הזה במשפחה, בטח אחרי שהבטיח לאביו שהוא ערב
לבנימין, ולכן הפעולה הראשונה שהוא עושה היא להתקרב למשנה למלך מצרים כדי להתחנן
על נפש אחיו בידיעה שהוא לא ישאיר אותו שם נרקב בכלא.
כשיוסף רואה זאת הוא מחליט לחשוף את עצמו בפניהם וגם
לאחר שהוא מוציא את החיילים מהחדר ונשאר לבד איתם ומספר להם מי הוא, מתארת התורה
שוב בפועל "לגשת" את בקשת יוסף אליהם: "ויאמר יוסף אל אחיו גשו
נא אלי ויגשו ויאמר אני יוסף אחיכם אשר מכרתם אותי מצריימה" - יוסף דבר
ראשון מבקש מהם ביחד לגשת, להתקרב אליו. הוא רוצה כעת בקרבתם והם נענים לו. ולמרות
שכבר פסוק קודם אמר להם שהוא יוסף, עכשיו הוא מוסיף ומתאר להם שהוא יוסף אחיהם שהם
מכרו אותו.
מסביר על כך "דעת זקנים" מבעלי התוספות, שיוסף
ידע שהמצרים מחוץ לחדר מנסים להקשיב למה שקורה בחדר ולכן כעת ביקש מהאחים להתקרב
אליו ואז אמר להם בשקט מבלי שישמעו מבחוץ שהוא יוסף שהם מכרו, וכל זאת כדי לא
לבייש אותם בפני המצרים על מעשיהם מהעבר.
יוסף לא רצה שבנימין אחיו ישמע זאת אז הוא קרא להם כך
שבנימין עמד מאחור ולא שמע זאת.
כזה היה יוסף. היה חשוב לו שלא תתגלה מכירתו לבנימין.
הוא לא רצה להכאיב לו. הוא רצה למנוע עוד שנאת אחים.
הן יהודה והן יוסף במעשיהם ממש בוחרים להגביר אהבה. רק
זו הדרך להקטין ולצמצם שנאת חינם.
שנזכה כולנו להגביר אהבה בינינו.
שבת שלום ומבורך!
החוויה היהודית
לע"נ יעקב בובר,
שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות
ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.
לרפואת דב בן לובה
שנאת חינם,אהבת חינם,ערבות הדדית,התקרבות,הליכה,מלך
מצרים, דעת זקנים,