chiddush logo

רמב"ם ספר זמנים, לימוד פרק אחד ליום מספרי הרמב"ם ואתה זוכה לעבור על כל ההלכות וזוכה להשתתף בהגרלות להצטרפות 6885*

4/12/2020

 

פֶּרֶק רִאשׁוֹן

כללי האסור והמותר

ימים טובים ומצות השביתה
א שֵׁשֶׁת הַיָּמִים הָאֵלּוּ שֶׁאֲסָרָן הַכָּתוּב בַּעֲשִׂיַּת מְלָאכָה, שֶׁהֵן רִאשׁוֹן וּשְׁבִיעִי שֶׁלַּפֶּסַח, וְרִאשׁוֹן וּשְׁמִינִי שֶׁלְּחַג הַסֻּכּוֹת, וּבְיוֹם חַג הַשָּׁבוּעוֹת, וּבְאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי - הֵן הַנִּקְרָאִין 'יָמִים טוֹבִים', וּשְׁבִיתַת כֻּלָּן שָׁוָה, שֶׁהֵן אֲסוּרִין בְּכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדָה חוּץ מִמְּלָאכָה שֶׁהִיא לְצֹרֶךְ אֲכִילָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "אַךְ אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל נֶפֶשׁ" (שמות יב,טז).
ב כָּל הַשּׁוֹבֵת מִמְּלֶאכֶת עֲבוֹדָה בְּאֶחָד מֵהֶן - הֲרֵי קִיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בָּהֶם: "שַׁבָּתוֹן" (ויקרא כג,כד; כג,לט), כְּלוֹמַר: שְׁבוֹת. וְכָל הָעוֹשֶׂה בְּאֶחָד מֵהֶן מְלָאכָה שֶׁאֵינָהּ לְצֹרֶךְ אֲכִילָה, כְּגוֹן שֶׁבָּנָה אוֹ הָרַס אוֹ אָרַג וְכַיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ, הֲרֵי בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה וְעָבַר עַל לֹא תַעֲשֶׂה, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ" (ויקרא כג,ז ובכל הפרק)"כָּל מְלָאכָה לֹא יֵעָשֶׂה בָהֶם" (שמות יב,טז). וְאִם עָשָׂה בְּעֵדִים וְהַתְרָאָה - לוֹקֶה מִן הַתּוֹרָה.
מלאכה שיכולה ליעשות מבערב
ה כָּל מְלָאכָה שֶׁאֶפְשָׁר לָהּ לֵעָשׂוֹת מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב, וְלֹא יִהְיֶה בָּהּ הֶפְסֵד וְלֹא חֶסְרוֹן אִם נַעֲשָׂת מִבָּעֶרֶב - אָסְרוּ חֲכָמִים לַעֲשׂוֹת אוֹתָהּ בְּיוֹם טוֹב אַף עַל פִּי שֶׁהִיא לְצֹרֶךְ אֲכִילָה. וְלָמָּה אָסְרוּ דָּבָר זֶה? גְּזֵרָה שֶׁמָּא יַנִּיחַ אָדָם מְלָאכוֹת שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹתָן מִבָּעֶרֶב לְיוֹם טוֹב, וְנִמְצָא יוֹם טוֹב כֻּלּוֹ הוֹלֵךְ בַּעֲשִׂיַּת אוֹתָן מְלָאכוֹת, וְיִמָּנַע מִשִּׂמְחַת יוֹם טוֹב, וְלֹא יִהְיֶה לוֹ פְּנַאי לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת.
ו וּמִזֶּה הַטַּעַם עַצְמוֹ לֹא אָסְרוּ הַהוֹצָאָה בְּיוֹם טוֹב, וְאַף עַל פִּי שֶׁכָּל הוֹצָאָה הִיא מְלָאכָה שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹתָהּ מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב. וְלָמָּה לֹא אֲסָרוּהָ? כְּדֵי לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחַת יוֹם טוֹב, וְיוֹלִיךְ וְיָבִיא כָּל מַה שֶּׁיִּרְצֶה וְיַשְׁלִים חֲפָצָיו, וְלֹא יִהְיֶה כְּמִי שֶׁיָּדָיו אֲסוּרוֹת. אֲבָל שְׁאָר מְלָאכוֹת שֶׁאֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹתָן מִבָּעֶרֶב - הוֹאִיל וְיֵשׁ בָּהֶן עֵסֶק, אֵין עוֹשִׂין אוֹתָן בְּיוֹם טוֹב.
ח אֲבָל לָשִׁין וְאוֹפִין וְשׁוֹחֲטִין וּמְבַשְּׁלִין בְּיוֹם טוֹב; שֶׁאִם עָשָׂה אֵלּוּ מִבָּעֶרֶב, יֵשׁ בְּכָךְ הֶפְסֵד אוֹ חֶסְרוֹן, שֶׁאֵין לֶחֶם חַם אוֹ תַּבְשִׁיל שֶׁבָּשַׁל הַיּוֹם כְּלֶחֶם שֶׁנֶּאֱפָה מֵאֶמֶשׁ וּכְתַבְשִׁיל שֶׁנִּתְבַּשֵּׁל מֵאֶמֶשׁ, וְלֹא בָּשָׂר שֶׁנִּשְׁחַט הַיּוֹם כְּבָשָׂר שֶׁנִּשְׁחַט מֵאֶמֶשׁ, וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּאֵלּוּ. וְכֵן מַכְשִׁירֵי אֹכֶל נֶפֶשׁ שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן חֶסְרוֹן אִם נַעֲשׂוּ מִבָּעֶרֶב - עוֹשִׂין אוֹתָן בְּיוֹם טוֹב, כְּגוֹן שְׁחִיקַת תְּבָלִין וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן.
י מְמַלְּאָה אִשָּׁה קְדֵרָה בָּשָׂר אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ צְרִיכָה אֶלָּא לַחֲתִיכָה אַחַת, וּמְמַלֵּא נַחְתּוֹם חָבִית שֶׁלְּמַיִם אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ אֶלָּא לְקִיתוֹן אֶחָד, וּמְמַלְּאָה אִשָּׁה תַּנּוּר פַּת אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ צְרִיכָה אֶלָּא לְכִכָּר אֶחָד, שֶׁבִּזְמַן שֶׁהַפַּת מְרֻבָּה הִיא נֶאֱפֵית יָפֶה, וּמוֹלֵחַ אָדָם כַּמָּה חֲתִיכוֹת בְּבַת אַחַת, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ אֶלָּא לַחֲתִיכָה אַחַת. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
בישול לגוי או לכלב
יג אֵין אוֹפִין וּמְבַשְּׁלִין בְּיוֹם טוֹב כְּדֵי לְהַאֲכִיל גּוֹיִים אוֹ כְּלָבִים, שֶׁנֶּאֱמַר: "הוּא לְבַדּוֹ יֵעָשֶׂה לָכֶם" (שמות יב,טז) - "לָכֶם" וְלֹא לַגּוֹיִים, "לָכֶם" וְלֹא לַבְּהֵמָה. לְפִיכָךְ מְזַמְּנִין אֶת הַגּוֹי בַּשַּׁבָּת וְאֵין מְזַמְּנִין אוֹתוֹ בְּיוֹם טוֹב, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יַרְבֶּה בִּשְׁבִילוֹ. אֲבָל אִם בָּא הַגּוֹי מֵאֵלָיו - אוֹכֵל עִמָּהֶם מַה שֶּׁהֵם אוֹכְלִין, שֶׁכְּבָר הֱכִינוּהוּ.
יד בְּהֵמָה שֶׁחֶצְיָהּ שֶׁלְּגוֹי וְחֶצְיָהּ שֶׁלְּיִשְׂרָאֵל - מֻתָּר לְשָׁחֳטָהּ בְּיוֹם טוֹב, שֶׁאִי אֶפְשָׁר לֶאֱכֹל מִמֶּנָּה כַּזַּיִת בָּשָׂר בְּלֹא שְׁחִיטָה. אֲבָל עִסָּה שֶׁחֶצְיָהּ לְגוֹי וְחֶצְיָהּ לְיִשְׂרָאֵל - אָסוּר לֶאֱפוֹת אוֹתָהּ, מִפְּנֵי שֶׁיָּכוֹל לַחֲלֹק הַבָּצֵק. בְּנֵי הַחַיִל שֶׁנָּתְנוּ קֶמַח לְיִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת לָהֶן פַּת בְּיוֹם טוֹב - אִם כְּשֶׁנּוֹתְנִין פַּת לַתִּינוֹק אֵין מַקְפִּידִין, מֻתָּר לֶאֱפוֹתוֹ לָהֶם בְּיוֹם טוֹב, שֶׁכָּל פַּת וּפַת רְאוּיָה לַתִּינוֹק. עִסַּת הַכְּלָבִים - בִּזְמַן שֶׁהָרוֹעִים אוֹכְלִין מִמֶּנָּה, נֶאֱפֵית בְּיוֹם טוֹב.
רחיצה וסיכה
טז רְחִיצָה וְסִיכָה הֲרֵי הֵן בִּכְלַל אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, וְעוֹשִׂין אוֹתָן בְּיוֹם טוֹב, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל נֶפֶשׁ" (שם) - לְכָל שֶׁבְּצֹרֶךְ הַגּוּף. לְפִיכָךְ מְחִמִּין חַמִּין בְּיוֹם טוֹב וְרוֹחֵץ בָּהֶם פָּנָיו יָדָיו וְרַגְלָיו; אֲבָל כָּל גּוּפוֹ אָסוּר, מִשּׁוּם גְּזֵרַת מֶרְחָץ. וְחַמִּין שֶׁהוּחַמּוּ מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב - רוֹחֵץ בָּהֶן כָּל גּוּפוֹ בְּיוֹם טוֹב, שֶׁלֹּא גָּזְרוּ עַל דָּבָר זֶה אֶלָּא בַּשַּׁבָּת בִּלְבַד.
מוקצה ונולד
יז כָּל שֶׁאָסוּר בַּשַּׁבָּת, בֵּין מִשּׁוּם שֶׁהוּא דּוֹמֶה לִמְלָאכָה אוֹ מֵבִיא לִידֵי מְלָאכָה בֵּין שֶׁהוּא מִשּׁוּם שְׁבוֹת - הֲרֵי זֶה אָסוּר בְּיוֹם טוֹב, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה בּוֹ צֹרֶךְ אֲכִילָה וְכַיּוֹצֵא בָּהּ אוֹ דְּבָרִים שֶׁהֵן מֻתָּרִין בְּיוֹם טוֹב, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר בַּהֲלָכוֹת אֵלּוּ. וְכָל שֶׁאָסוּר לְטַלְטְלוֹ בַּשַּׁבָּת - אָסוּר לְטַלְטְלוֹ בְּיוֹם טוֹב אֶלָּא לְצֹרֶךְ אֲכִילָה וְכַיּוֹצֵא בָּהּ. וְכָל שֶׁמֻּתָּר בַּשַּׁבָּת - מֻתָּר בְּיוֹם טוֹב. וְיֵשׁ בְּיוֹם טוֹב מַה שֶּׁאֵין בַּשַּׁבָּת - אִסּוּר מֻקְצֶה, שֶׁהַמֻּקְצֶה אָסוּר בְּיוֹם טוֹב וּמֻתָּר בַּשַּׁבָּת; מִפְּנֵי שֶׁיּוֹם טוֹב קַל מִשַּׁבָּת אָסְרוּ בּוֹ הַמֻּקְצֶה, שֶׁמָּא יָבוֹאוּ לְזַלְזֵל בּוֹ.
יט חֹל מֵכִין לַשַּׁבָּת וְחֹל מֵכִין לְיוֹם טוֹב, אֲבָל אֵין יוֹם טוֹב מֵכִין לַשַּׁבָּת וְלֹא שַׁבָּת מְכִינָה לְיוֹם טוֹב. לְפִיכָךְ, בֵּיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בְּיוֹם טוֹב שֶׁאַחַר שַׁבָּת - אֲסוּרָה, אַף עַל פִּי שֶׁהַתַּרְנְגֹלֶת עוֹמֶדֶת לַאֲכִילָה; הוֹאִיל וּמֵאֶמֶשׁ נִגְמְרָה הַבֵּיצָה, נִמְצָא שַׁבָּת מֵכִין אוֹתָהּ לְיוֹם טוֹב. וַאֲסָרוּהָ בְּכָל יוֹם טוֹב, גְּזֵרָה מִשּׁוּם יוֹם טוֹב שֶׁאַחַר שַׁבָּת. וְכֵן בֵּיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בְּכָל שַׁבָּת אֲסָרוּהָ, גְּזֵרָה מִשּׁוּם שַׁבָּת שֶׁאַחַר יוֹם טוֹב.
יום טוב שני
כא זֶה שֶׁאָנוּ עוֹשִׂין בְּחוּצָה לָאָרֶץ כָּל יוֹם טוֹב מֵאֵלּוּ שְׁנֵי יָמִים - מִנְהָג הוּא. וְיוֹם טוֹב שֵׁנִי - מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים הוּא, וּמִדְּבָרִים שֶׁנִּתְחַדְּשׁוּ בַּגָּלוּת, וְאֵין עוֹשִׂין בְּנֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שְׁנֵי יָמִים אֶלָּא בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בִּלְבַד. וּבְהִלְכוֹת קִדּוּשׁ הַחֹדֶשׁ מִסֵּפֶר זֶה (ה,ד ואילך) נְבָאֵר עִקַּר מִנְהָג זֶה וּמֵאֵי זֶה טַעַם עוֹשִׂין רֹאשׁ הַשָּׁנָה שְׁנֵי יָמִים בְּכָל מָקוֹם.
כב יוֹם טוֹב שֵׁנִי - אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, כָּל שֶׁאָסוּר בָּרִאשׁוֹן, אָסוּר בַּשֵּׁנִי. וְכָל הַמְּחַלֵּל יוֹם טוֹב שֵׁנִי, וַאֲפִלּוּ שֶׁלְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בֵּין בְּדָבָר שֶׁהוּא מִשּׁוּם שְׁבוֹת, בֵּין בִּמְלָאכָה, בֵּין שֶׁיָּצָא חוּץ לַתְּחוּם - מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת, אוֹ מְנַדִּין אוֹתוֹ אִם לֹא הָיָה מִן הַתַּלְמִידִים. וּכְשֵׁם שֶׁהָרִאשׁוֹן אָסוּר בְּסֶפֶד וְתַעֲנִית וְחַיָּב בְּשִׂמְחָה, כָּךְ הַשֵּׁנִי. וְאֵין בֵּינֵיהֶן הֶפְרֵשׁ אֶלָּא לְעִנְיַן הַמֵּת בִּלְבַד.
כד3 בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בִּשְׁנֵי יָמִים טוֹבִים שֶׁלַּגָּלֻיוֹת. אֲבָל שְׁנֵי יָמִים טוֹבִים שֶׁלְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה - קְדֻשָּׁה אַחַת הֵן, וּכְיוֹם אֶחָד הֵן חֲשׁוּבִין לְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים, אֶלָּא לְעִנְיַן הַמֵּת בִּלְבַד, אֲבָל בֵּיצָה שֶׁנּוֹלְדָה בָּרִאשׁוֹן שֶׁלְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה - אֲסוּרָה בַּשֵּׁנִי. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
כד4 שַׁבָּת הַסְּמוּכָה לְיוֹם טוֹב, וְנוֹלְדָה בֵּיצָה בְּאֶחָד מֵהֶן - אֲסוּרָה בַּשֵּׁנִי. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בַּבֵּיצָה. וַאֲפִלּוּ נוֹלְדָה בְּיוֹם טוֹב שֵׁנִי - לֹא תֵּאָכֵל בַּשַּׁבָּת הַסְּמוּכָה לוֹ.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע