chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "תצווה" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 4/3/2020

 


 



בעוד פחות משבוע, בחג הפורים ובימים שלפני, יתמלאו הרחובות, בתי הכנסת וכינוסים שונים ומגוונים בתחפושות שונות ומעניינות. אנו נסיר מעלינו את בגדי היום יום הרגילים ונחליף אותם בתלבושת חד פעמית שתציג אותנו בדמות אחרת.

עד כמה שהלבוש שלנו הוא עניין מובן מאליו, וכולנו קמים כל בוקר ומתלבשים לפני שאנו יוצאים מהחדר ומהבית, רואה הקדוש ברוך הוא חשיבות עצומה לבגדים, ובראש ובראשונה לבגדי הכוהנים העובדים בבית המקדש: "ועשית בגדי קודש לאהרן אחיך לכבוד ולתפארת, ואתה תדבר אל כל חכמי לב אשר מלאתיו רוח חכמה ועשו את בגדי אהרן לקדשו לכהנו לי", כך כתוב בתחילת פרשתנו, פרשת "תצווה".

הכוהנים מצווים להתלבש בזמן שהם נמצאים במקדש בעבודתם, הם מחויבים לכך: "והיו על אהרון...בגשתם אל המזבח לשרת הקודש ולא ישאו עוון ומתו" - הכהן שיתייצב לעבודתו בלי הבגדים - יענש.

לפיכך אנו רואים שהבגדים הם גם חובת לבוש אך גם צריכים להיות בעלי תפארת ולכבוד הלובשים אותם. 

הרש"ר הירש כותב בפירושו: "כבוד אינו אלא כבד במשמעות רוחנית, בו מתבטא התוכן הרוחני והמוסרי שבתכונת המהות. בבגדי הכהונה תתבטא אפוא משמעות הכהונה. 'כבוד' מציין את תכונת הבגדים... בו בזמן צריכים הבגדים להיות עשויים כך, שהם מוסיפים 'תפארת' לכהן. מכאן הדרישה שהבגדים לא רק יסמלו את תוכנה הרוחני של הכהונה ('לכבוד'), אלא יצטיינו בהידור צורתם ויהיו קישוט לכהן. המושג המתבטא ע"י 'כבוד' מקבל ע"י 'תפארת' את הערכה הראויה לו".

הבגד של הכהן מביא ומוסיף בפני עצמו לכהן תוכן רוחני שיתבטא בבגדים אך הם צריכים להיות יפים ומהודרים שיביאו תפארת ותפאורה יפה לכוהנים הלובשים אותם.

הבגדים מכניסים לכהן משמעות בעבודתו ובמהותו ככהן, זוהי למעשה תכונת הבגד שלו ומהות הכהונה שלו שהיא חלק בלתי נפרד מהבגד בו הוא מופיע ומתהלך.

גם אצלנו, בני האדם הפשוטים, לבגד יש משמעות ומהות. הקדוש ברוך הוא ברא ברא והלביש כבר את האדם הראשון בכותנות עור על מנת שלא יישאר עירום אלא יתהלך בלבוש. הלבוש הזה מייצג אותו. הלבוש הזה מכבד אותו. הבגד שלנו נושא בתוכו את בשורת הצניעות, והמוסר. אל לנו להתהלך בבגדים בלויים, וכמובן שהצניעות בבגדנו היא סמל ודגל למהותנו והווייתנו בעולם. הבגד מקרין לסובב אותנו את האור שלנו לעולם.

כמו הכוהנים, שנזכה תמיד להתלבש בבגדים מלאי כבוד ותפארת, וכמובן בצניעות וענווה.

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם. חוכמת התורה,קודש הקודשים,אבן השתייה,

לרפואת דב בן לובה.

חכמי לב,רוח חכמה,בגדי אהרן,תחפושות,חג הפורים,סמל ודגל,צניעות,קודש הקודשים,כבוד ותפארת,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע