chiddush logo

פרשת וישלח - אין לי כסף אין לי

נכתב על ידי ניר אביעד, 8/12/2011

  רוב בני האדם מתהלכים בתחושה פנימית שאין להם מספיק כסף כפי שהם היו רוצים, ומרגישים מוטרדים מאוד מסוגיה זו.

על גישתה של היהדות ל"ניסיון הפרנסה" ולמרדף היום-יומי של כולנו אחר הממון, על טיפים לפרנסה טובה ורווחה כלכלית שקיבלנו מחכמי ישראל לאורך הדורות ועל דרכו הייחודית של יעקב אבינו לשלב בין עולם הרוח ועולם החומר.


   לקריאת והדפסת המאמר בקובץ word לחץ כאן
ניסיון
 הפרנסה הוא אחד מהניסיונות הקשים והמאתגרים ביותר שרובנו מתמודדים עימו במהלך חיינו והוא מחייב שילוב של השתדלות ומאמציםמעשיים יחד עם הרבה אמונה. כולם זוכרים את חטא אדם וחווה שבעטיו נגזר עלינו "בזיעת אפך תאכל לחם", ובכל פעם שאנחנו חווים עוד יום ארוך ושוחקבמשרד או שוב פעם מקבלים בדואר מעטפה ובה חשבון ארנונה/חשמל/גז אנו נזכרים באבא ובאמא של כולנו ושואלים "למה למען השם לא התאפקתם קצתעץ הדעת היה כל כך טעים שזה היה שווה את כל זה?!".

"אין לי כסף אין לישר גידי גובואכן רוב בני האדם מתהלכים בתחושה פנימית שאין להם מספיק כסף כפי שהיו רוצים ומרגישים טרודים מאוד מסוגיה זובמאמרהיום ננסה לתאר את הגישה והתפיסה של היהדות כלפי אותו קושי שכולנו נתקלים בו ולהציג מספר עצות וטיפים מעשיים שנתנו לנו חכמי ישראללאורך הדורות כיצד לחיות חיים של אמונה יחד עם חיים של רווחה כלכלית.


פרשת השבוע שלנו עוסקת ברובה במפגש הפיוס בין יעקב אבינו לבין עשיולאחר שיעקב נאלץ לגלות מארץ ישראל לשנים רבות מחמת כעסו של אחיולאחרהפגישה הדרמטיתהחיבוקים והבכי המשותףיעקב מבקש מעשיו לקבל ממנו מנחה בדמות כמות גדולה של עזיםגמליםפרות ואתונותעשיו בתחילה מסרבבאומרו: "וַיֹּאמֶר עֵשָׂויֶשׁ לִי רָב". יעקב מפציר בו ואומר: "קַח-נָא אֶת-בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְכִּי-חַנַּנִי הקב"ה וְכִי יֶשׁ לִי כֹל". בהבדל בין הביטויים "רָבו"כֹל"מתמצה ההבדל בין השנייםלכאורההתבטאות יעקב "יש לי כלתמוההשכן למי באמת יש את הכול?! ובכןמסתבר שיעקב בא ללמד אותנו כלל גדולומשמעותי מאוד בחיים יש לשמוח באמת ובתמים עם מה שיש לנו ולא להרגיש עצבות ותחושת מחסור גם אם בפועל אין לנו את כל מה שהיינו חפציםבוהמילה "רבמתייחסת לכמותועשיוהמוכר לנו מהפרשה הקודמת כאיש חומרני וגסמייצג את התפיסה (שלצערנו רבים מאוד מאתנו לוקים בהשל המרדףאחר החומר מתוך דמיונות ששם האושר שלנו חבוייעקבלעומת זאתאומר לו שגם אחרי שהוא ייקח ממנו את כל הגמליםהעזים והאתונותעדיין יישאר לו "כל"ועדיין הוא ירגיש שיש לו "כל", משום שגם כשהוא מחסיר מרכושוזה לא פוגע בתחושה הסובייקטיבית שלו שיש לו את כל מה שהוא צריך.

בן זומא בפרקי אבות שואל: "איזהו העשיר?". התשובה שרובינו הינו נותניםמתוקף היותנו שבויים בעל כורחנו בתוך הלך הרוח של "החלום האמריקאי", היאשעשיר הוא מי שיש לו כמה בתים יפיםעובד כמנכ"ל מצליח בחברה גדולהאוכל במסעדות ה"נחשבות", לובש את המותגים העדכנייםמבלה פעמיים בשנהבחופשות פאר בחו"ל ורוכש את שלל המותגים המופיעים בפרסומותלמרבה הפלאהתשובה של בן זומא שונה "איזהו העשירהשמח בחלקו!"כלומר עלמנת להרגיש עשירים עלינו להיות שבעי רצון ממה שיש לנו כעת או ממה שביכולתנו להשיג תוך מאמצים סבירים ומתאמים לנוהתפיסה שלנו לעושר ולהצלחההיא השוואתית. אדם עם כמה מיליונים יחשב וירגיש עשיר אם מסביבו יהיו אנשים שאין להם סכום גדול כמו שיש לולעומת זאתאותו אדם לא יחשב וירגיש עשירבחברה של מיליארדריםמתי אם כך אדם עשיר מפני שהוא עצמו באמת עשיר ולא מפני שהאחרים ענייםכשהוא שמח במה שיש לוגם אם זה מעטמי שנופלבידי התאווה לרדיפת ממון לעולם לא יהיה מסופק כי תמיד הוא ירגיש שאין לו מספיק בלי תלות בכמה בפועל הוא באמת השיגתחושת העושר והעניות הןסובייקטיביות ותלויות במתבונןחשוב לזכור שהאושר לא מתייחס רק לכמות כסףאלא לכל צורך חומרי ונפשי אחר שיש לנו.

הרבי מקוצ'ק נהג לומר שהבעיה הכי גדולה של העניים היא שהם חושבים שאם הם יהיו עשירים הם יהיו שמחיםזו טעות מרהשכן האושר האמיתי לאתלוי במציאות חיצונית אלא בחיבור נפשי ורוחני לעצמינו ולקב"ה. דוגמא יפה לכך הוא הסיפור על רבי עקיבא ואשתו רחלאשר חיו בראשית נישואיהם בדלותחומרית איומה ולנו על מעט חציר באסם עבשהקב"ה סיבב את הדברים כך שאחד השכניםשהיה עני אף יותרביקש מהם מעט קש כדי להשכיב עליו את התינוק שנולד לו ובזכות הנתינה הם הרגישו עשיריםבדורנו בו הדת השולטת עברה להיות "דת הצרכנות", וכי כהני הדת הפכו להיות האוליגרכים והסלבריטאים למיניהם,עיקר "תחושת המחסורנובעת משאיפה לצריכה מופרזתהפרסומות מספרות לנו מה אין לנו ואנו מתפתים להאמין ולהרגיש את אותו חסר.

תאוות הממון היא מהקשות שישנןולראייהלהבדיל מתאוות אחרותכדוגמת אוכל או מיןגם כשמשיגים ממנו עוד לא שבעיםרוב בני האדם רוצים מהכסף והרכוש עוד ועוד בלי קשר לצרכים האמתיים שלהםהיטיבו חז"ל לתאר זאת: "יש לו מנה (מאהרוצה מאתייםיש לומאתיים רוצה ארבע מאותו"אין אדם מת וחצי תאוותו בידו" (כלומר אין אדם שמרגיש מרוצה ממצבו הכספי וכל מי שנפטר מרגיש שהוא השיג רק חצי ממה שהיה רוצה). שלמה המלך הוסיף וכתב בספר 'קהלת': "אוהב כסף לא ישבע כסף", כלומר כאשר אדם שקוע בשאפתנותחומריתרעבונו לא ישבע לעולםאלא יוכפל וירבה מכיוון שככל שינסה להשביע את רעבונו כך יוסיף לרעוב ולרצות יותר ויותרעובדה זו הייתה יכולה להישאר כאנקדוטה משעשעת אלמלא שלתפיסה הזו יש מחיר מעשי כבד מאוד בחיים של רביםאין עוררין על כך שחשוב לעבוד ולהתפרנסאולםלצערנוהרבה אנשים עובדים הרבה יותר מידי שעות מכפי הצורך והדבר בהכרח בא על חשבון בילוי זמן איכות עם בני/בנות הזוג והילדים או זמן חשוב גם כן של פנאי אישירבים רצים לצבור כסף ובסוף נפטרים ומורישים אותו הלאהמבלי שבאמת זכו ליהנות ממנואו שלחלופין עובדים כמו חמורים שעות נוספות כדי לממן את המוצר האלקטרוני החדש והלגמרי מיותר שהם רכשו או כדי לקנות אוטו במודל חדש יותר משל השכן ממול. לאאנחנו לא באמת צריכים לקנות דירה כה יקרה ולהשתעבד כל החיים למשכנתא וגם לא חייבים להתהדר באייפון הכי חדשני ונוצץ.

   לקריאת והדפסת כל המאמר בקובץ word לחץ כאן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע