chiddush logo

איפה אתה נמצא?

נכתב על ידי eshkalim, 14/11/2019


בפרשת וירא אברהם אבינו מנסה להציל את סדום ועמורה מהשמדה – ולא מצליח.
אברהם איש החסד, אשר כל כך חשוב לו לתת ולהשפיע טוב על כל אחד, מחליט לעמוד איתן מול ההחלטה להפוך את סדום ועמורה ומנהל משא ומתן מול בורא עולם להצלתם. שתי ערים שהגיעו למדרגת שחיתות נוראה בה הוקיעו עזרה וגמילות חסדים ואף פגעו באנשים מתוכם שכל פשעם היה שעשו חסד עם אחרים – אנשים כאלו חושבים ופועלים באופן מנוגד לחלוטין לתפיסת העולם של אברהם ובכל זאת הוא עומד ומנסה למצוא להם נקודת זכות שתגן עליהם?
מה קורה פה?

לצערו הרב הוא לא מצליח להצילם. לוט בן אחיו שבחר במודע להתגורר בסדום, ניצל בקושי, מאבד את אשתו ומצליח לברוח מסדום עם שתי בנותיו.

בהמשך אנו רואים כיצד אברהם אבינו נאלץ לגרש את בנו הגדול, ישמעאל, מפני שאשתו שרה טוענת שהוא מקלקל את בנם יצחק:

"גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ, כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה הַזֹּאת, עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק; וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד, בְּעֵינֵי אַבְרָהָם, עַל, אוֹדֹת בְּנוֹ; וַיֹּאמֶר אֱלֹקים אֶל-אַבְרָהָם, אַל יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל-הַנַּעַר וְעַל-אֲמָתֶךָ. כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ: (בראשית , כ"א, י')

אברהם מקבל הוראה ברורה להקשיב לשרה ולאינטואיציה שלה. ידוע שלנשים יש בינה יתרה אבל אברהם אבינו זכה לאישור על כך מגבוה.
 
הפרשה מסתיימת באירוע שיא במסורת היהודית שהוא עקידת יצחק. אב שמוכן להקריב את היקר לו ובן שמוכן להקריב את נפשו וכל זאת בשם האמונה.
איך מגיעים לדרגה כזאת?
כנראה שהתשובה מורכבת אבל פרמטר חשוב ועיקרי שעובר כחוט השני בפרשה היא: הסביבה.

בחירה נכונה ומתאימה של הסביבה בה אנו נמצאים היא מפתח חשוב לצמיחה וגדילה.

אברהם אבינו נאבק להציל את האחרים למרות שהוא לא חושב כמותם ואפילו הפוך מהם. הוא מאמין שבעזרת הטוב ניתן להשפיע על הרע. עם זאת, הוא בחר מראש לא להיות בשכנותם ולהתגורר בנפרד.
לוט שבחר לשהות בסדום ניצל. הוא עמד איתן על מצוות הכנסת האורחים אותה ספג בביתו של אברהם אבינו, הסביבה בה גדל לאחר מות אביו. עם זאת, בשל השהות בסדום הוא שילם בחיי אשתו ובמעשה בנותיו. הסביבה בה היה הותירה בו את אותותיה. 

שרה מבינה שהימצאותו של יצחק בסביבה שלילית תפגע בו ולכן מחליטה לנקוט באמצעים דרסטיים כדי ל"טהר" אותה. ניתן להבין את אברהם שהתנגד למהלך כזה אבל אפילו הקב"ה בעצמו אומר לו להקשיב לה.

עוצמת השפעת הסביבה היא עצומה וגם החזקים ביותר עלולים ליפול בה.
שאלו את הרבי מליובאוויטש כיצד שליחי חב"ד מגיעים למקומות נדחים בעולם בהם אין בכלל יהודים ומצליחים בכל זאת לשמור על יהדותם ואף לגדל שם ילדים ולחנכם על ברכי היהדות והתורה.
ענה הרבי ואמר שכשאדם עסוק בהשפעה על אחרים, הוא איננו מושפע מהם. מה שאנו עסוקים בו ממלא אותנו ומשפיע גם על סביבתנו.

מי האנשים הסובבים אותנו?
האם מדובר באנשים שרואים וחושבים טוב, מאמינים שאפשר לשפר ולהועיל ועסוקים במה שנמצא בשליטתם או באנשים שבוחרים לראות רק את הקלקול והעיוות ועסוקים במה שאין?



אברהם אבינו הצליח להשפיע להעביר את העוצמה, ההשקפה, האמונה והערכים שלו הלאה. הוא איפשר ליצחק להמשיך ולגדול מהמקום בו הוא עצר כמאמר המשפט המפורסם המיוחס לניוטון: "הרחקתי ראות כי עמדתי על כנפי ענקים"

האם זה לא מה שאנו רוצים?
במה אנו בוחרים למלא את עצמנו?
איזו סביבה אנו בוחרים עבור עצמנו?
מי האנשים איתם אנו חולקים את חיינו?
ומי הילדים שאיתם מתרועעים ילדנו?

זה בידינו.

שבת שלום.
אליהושע שקלים.
ליוי כלכלי אישי למשפחות שרוצות יותר.
052-7907630
eshkalim.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע